Verwijderd

Topicstarter
wat kan ik beter kopen? ik wil muziek produceren.
-------------------------------
- Intel Core 2 Quad Q6600 CPU 2.40GHz kost 320 incl monitor 24" Acer (X243H), toetsenbord en een muis.
- 2GB V-data geheugen
- BIOSTAR G31-M7-TE moederbord
- DVD-Dual Layer brander (Zonder frontje omdat deze uit een externe behuizing komt)
- 320GB 7200RPM Samsung HDD
- eSATA poort
- 3 Extra USB-poorten (PCI kaart)
- Nvidia Geforce 9400GT videokaart met VGA, DVI en HDMI aansluiting
- Recom 550Watt voeding
--------------------------------------------of
heeft last van spontane reboots daarom echt iets voor een knutselaar
bestaat uit goede onderdelen.

moederbord: ASUS P5KPL-AM
processor: Intel Core 2 Quad Q9400
geheugen: Crusial DDR2 800MHz 4GB kit (2x2GB)
hardschijf: Samsung SP F1 320GB 16M SATAII
koeler: Zalman CNPS 7500-CU LED

configuratie werkend te zien kost 200/(190?)

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
Welkom op GoT, helaas is dit niet de plek voor dit soort vragen.

Om toch antwoord te geven, het ligt eraan of je handig bent met computers :).

[ Voor 12% gewijzigd door JohanValentijn op 24-02-2010 19:43 ]

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Verwijderd

Topicstarter
O.

jawel. maar het kan overal aan liggen geloof ik? het mobo kost 40 e dusdas geen uuh fortuin,
kan het aan de processor liggen? kleine kans toch?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:50:
kan het aan de processor liggen? kleine kans toch?
Inderdaad kleine kans, vooral als die CPU het wel goed gedaan heeft, bij de CPU is het meestal goed en als het niet goed is doet 'ie vaak niet zo veel meer. Reboots liggen eerder aan mobo, geheugen, voeding, eventueel HDD als die aan het overlijden is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
is het waard toch 200 euro? kan ik een test programmaatje gebruiken om te zien of de processor ed goed werken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:47:
is het waard toch 200 euro? kan ik een test programmaatje gebruiken om te zien of de processor ed goed werken?
je zou hem kunnen stressen met bijvoorbeeld prime 95. Kijk gelijk even naar de temperaturen en controleer dan ook gelijk ff je harddisk op bad sectors.
Oja misschien kan je met een multimeter oid kijken of de voeding stabiel is. Memtest draaien om te kijken of het ramgeheugen nog goed is. Als alles goed is kan je nog proberen om een linux live cd-tje te starten als die niet uitvalt ligt het dus aan een brakke instal van je os. In dat geval lijkt 200 euro mij een mooie deal. Blijkt er toch iets mis te zijn dan zul je je mobo of voeding of wat dan ook moeten vervangen, en dan moet je zelf maar kijken of het nog de moeite is. Wel lijkt 2 gb ramgeheugen me vrij krapjes als je muziek wilt produceren. Ik zou dan toch voor 4 gb gaan persoonlijk. edit: o met die laatste zin hield ik ze ff door elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
haalde bedoel je denk ik :)))

die multimeter wordt wat te veel maar die testjes kunnen wel ff bij de persoon thuis. linux live wat is dat?

Verwijderd

Wikipedia: Live CD
dus gewoon een linux distrotje die je opstart vanaf de cd. Laat verder alle instellilngen van de pc voor wat het is dus doet geen schade. Als dan hetzelfde probleem optreed is het een hardwareproblee, anders een softwareprobleem wat dus makkelijker op te lossen is.

edit: vaak staat er op zo'n live cdtje ook memtest. download bijvoorbeeld ubuntu, kan je op cdtje branden en booten. knoppix schijnt trouwens heel goed te zijn met hardwareondersteuning maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok thanks! hoe warm mag dat ding worden ongeveer? die cpu dus? of verschilt dat?

Verwijderd

je zou ongeveer 60 graden als bovengrens aan moeten houden, maar deze waarmee ik dit typ tikt regelmatig de 90 aan zonder problemen. Maar de kans dat je cpu overhit is is vrij klein, cpu's gaan vrijwel nooit kapot als gevolg van warmte. En als hij tijdens je test bijvoorbeeld 40 graden zou zijn kan hij alsnog kapot zijn als gevolg van oververhitting van een keer daarvoor. Maar nogmaals, die kans is klein. Bij een grafische kaart zou het wel waarschijnlijker zijn.

Verwijderd

Topicstarter
de q9450 heeft meer cache geheugen zie ik , is dat belangrijk voor bv muziek produceren?
Intel Core 2 Quad Q9450 2.66/12mb/1333 FSB

Verwijderd

Ligt eraan hoe proffesioneel je bent. Ik maak ook af en toe muziek op een athlon en dat gaat prima. Toch is processorkracht wel belangrijk voor muziekproductie, de vraag is alleen of je het verschil gaat merken. Ik denk persoonlijk van niet. Als je hem voor hetzelfde geld mag hebben als die 9400 zou ik het uiteraard doen, anders niet.

Verwijderd

Topicstarter
waar is de cache geheugen dan geschikt voor? gamen?

Verwijderd

Het lijkt me beter om geen systeem te kopen dat een probleem heeft.

Verwijderd

Topicstarter
als het moederbord suk is zit ik op 235 euro. wat denk jij?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:47:
waar is de cache geheugen dan geschikt voor? gamen?
voor alles wat veel berekeningen maakt vooral, dus idd games. Met audio/video heb je daaraan veel minder.
Pagina: 1