Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewietje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-06 21:25
Excuses voor de titel: er is geen BSOD, maar een gewoon zwart scherm.

Ik heb een Acer Aspire M7720:
Core i7 920
Intel X58 chipset
Radeon HD 4850 1GB
6GB DDR3 RAM
500 Watt voeding
640 GB + 1 TB (Hot-swappable) + 500 GB (extern) Harde schijf
Windows Vista Home Premium 64-bit
Twee schermen: oude Dell 15 inch en Acer 22 inch

Nu crasht de PC sinds begin deze maand steeds vaker met vertikale strepen (elke keer een andere kleur). Tegenwoordig is het ongeveer drie keer per dag. Tegenwoordig is het scherm vaker zwart dan met strepen. Bij het zwarte scherm geeft de Acer "Geen Signaal" en de Dell "Attention 95 K / 105 Hz Frequency is out of range". De Dell geeft hetzelfde als de Acer strepen weergeeft.

Ik weet dat de videokaart vaak het probleem is van de strepen, maar deze raakt niet oververhit (een constante 58 C volgens de Catalyst Control Center) en ik heb zo'n beetje alle oplossingen uitgeprobeerd. Het strepenprobleem kwam opvallend vaak als ik een nieuwe toepassing opende of sloot (en altijd als ik The Saboteur opstart). De BSOD lijkt willekeuriger, die komt gewoon als ik bezig ben. (Ik ben soms lang weg van mijn PC en dan is hij nog nooit gecrasht)

Dit doet mij denken dat het aan de RAM ligt, maar een oplossing blijft uit.

Ik hoop een snelle reactie, want het systeem is op dit moment te instabiel om mijn werk op te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniel83
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
Misschien een update van je videokaart installeren?
En geheugen testten met MEMtest oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewietje
Videokaart is volledig up-to-date

MEMtest zal ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 18:45
Drivers 10.2 geïnstalleerd?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 10:04
heeft die machine nog garantie vanuit Acer?

I'm not weird, I'm a limited edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er zijn meer delen van de kaart die kunnen oververhitten naast de core. Lees eens met een programma zoals GPU-Z de andere sensoren uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewietje
ik kom er inderdaad net achter dat mijn laatste Catalyst download de 9.12 is. Ik ben 10.2 nu aan het installeren.
EDIT: So far so good,
ik moet the Saboteur opnieuw installeren omdat dat het enige programma was waarbij het altijd verticale strepen gaf.

EDIT2: Nog geen verticale strepen gehad, maar het scherm werd wel weer zwart - nadat ik succesvol Aero had aangezet en het configuratiescherm wegklikte. Bij het zwarte scherm ging iTunes nog verder met muziek spelen en draaide nog een volgend nummer volledig af voordat het ermee ophield.

[ Voor 50% gewijzigd door Ewietje op 25-02-2010 00:40 ]

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
lowrider schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:04:
heeft die machine nog garantie vanuit Acer?
Had je nog garantie?

Zo ja zou ik daar gebruik van maken. Ik denk dat je een rotte geheugenmodule op je Graka/mobo hebt. de strepen in beeld die je eerder aangaf hebben over het algemeen niet zo veel met drivers te maken. Het wegvallen van het scherm kan wel softwarematig zijn.

Wat je zou kunnen doen om het zeker te weten is:
Maak een backup!
Druk tijdens het posten van het systeem op ALT+F10 en herinstalleer je PC.
Ga met een kale installatie even stress testen.
Is het probleem nog aanwezig? Maak dan gebruik van je garantie (je hebt tenminste 2 jaar!!).
is het probleem weg? Dan was het software.
Vaak is heristalleren sneller dan proberen te achterhalen waar het nu in zit.

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Klinkt bekend dit. Multi monitor setup icm overclocken. Bug in de driver die al sinds 9.2 ofzo aanwezig is.
Oplossing: stock speeds draaien.

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 08:00

Xaphod

Inara profiel

gebruik je een recente driver?
Ik had soortgelijke problemen met een 20" monitor en een full hd tv via hdmi aangesloten.
sinds driver 9.8 of zo geen problemen meer.

https://inara.cz/elite/cmdr/425104/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewietje
ik heb denk ik nog garantie en ik overweeg Windows dit weekend opnieuw te installeren als het probleem aanhoud.

Ik heb vandaag geen probleem gehad ondanks intensief gebruik, hoewel The Saboteur nog steeds voor verticale strepen zorgt. Het lijkt er dus wel op dat met het updaten van Catalyst naar versie 10.2 het probleem is opgelost.

Overigens geeft GPU-Z geen hogere temperatuur dan 70.0 graden en die is voor de Memery IO.

EDIT:
Ik heb nu Windows 7 geïnstalleerd. Hierbij ligt het probleem absoluut bij mijn tweede monitor, aangezien ik na in te loggen op mijn pc alleen maar een zwart scherm kreeg, tenzij ik mijn tweede monitor uit de computer trok voor het inloggen. Ik heb nu toch mijn tweede monitor draaiende door weer het klassieke thema aan te zetten en daarna de tweede monitor terug aan te sluiten (als 7 Basic nog aan staat krijg ik weer de verticale strepen). Daarna kan ik 7 Basic overigens wel weer veilig inschakelen. Het lijkt daarom heel erg aan de drivers te liggen.

[ Voor 39% gewijzigd door Ewietje op 27-02-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem komt mij zeer bekend voor,heb net mijn 4870X2 opgestuurd voor rma.
Bij deze kaart begon het met spelen van MW2 in de hoogste resolutie.
Bij deze kreeg ik ook vertikale balken in de rode kleur gevolg met rode vierkantjes, daarna gevolg dat de graka zich zelf uit schakeld, en kreeg toen een bsod harde schuiven worden dan uitgezet en je moest de pc uitzetten.Met zercom gebeld en toen een rma aangeveraagd.
Heb voor de tussentijd een andere kaart gekocht (gf 220) en heb hiermee geen problemen zoals hierboven is vermeld.
Mijn advies >>opsturen graka kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, slecht advies want jij hebt duidelijk een ander probleem.

Dat van hem is driver gerelateerd namelijk en daarom zou ik ook even Catalyst 10.3 bèta proberen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1