Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 08:25

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ik kom er net achter dat de boekhouder van ons bedrijf de bijtelling voor 2009 vergeten is in te houden van mijn loon.

Situatie: Ik ben per 1 mei 2009 in dienst getreden bij mijn huidige werkgever. Ik heb aangegeven dat ik mijn leaseauto ook privé rijdt en mijn baas beaamt dat.

Doordat mijn salaris anders is opgebouwd dan in tot 1 juni 2009 gewend was had ik niet zo veel ervaring met hoe mijn loonstrook opgebouwd is/ was. Vroeger kreeg ik een vast salaris, nu zit daar een gedeelte provisie bij. ik had verwacht dat alles dan ook geregeld was.

Dit jaar zie ik ineens bijtelling op mijn loonstrook staan. Dus ergens is onze boekhouder er achter gekomen dat hij die in 2009 vergeten is/ was. Omdat mijn 13de maand in januarie is meebetaald is het me toen eigenlijk niet opgevallen. Nu dus wel.

Nou moet ik dus bijtellig gaan betalen over 7 maanden van 2009. Om beslagen ten ijs te komen (morgen is de boekhouder er weer) wil ik nou precies uitrekenen hoeveel (na)heffing ik moet betalen.

ik kom er echter niet uit. Via berekenhet.nl heb ik een berekening uitgevoerd:
Waarde auto:€ 27.272 belast tegen 25%
Ik zit in de 42% catogerie dus volgens berekenhet.nl zou dat dus neerkomen op € 568 euro bruto en € 240 netto.
Moet ik nou 7*568=€ 3976 gaan 'terugbetalen' of
7*240=€ 1680 euro gaan 'terugbetalen'?

Ik heb mijn aangifte voor 2009 ook al de deur uit gedaan hoe moet ik daar dan mee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je aangifte via het programma hebt gedaan, kan je die gewoon aanpassen. Je ziet dan ook gelijk de gevolgen als je voor de gewerkte maanden de bijtelling bij je brutoloon optelt.

Daarna opnieuw verzenden en klaar :)
Basis bijtelling: 6818
8 maanden gewerkt = 4545,33 (1 Mei = 8 maanden, niet 7)

Bij 42% moet je dus rekening houden met een betaling van 1909,04
(Als ik alles goed berekend heb, met behulp van http://www.salarisnet.nl/...elling-leaseauto-2009.htm)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 08:25

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 18:24:
Als je je aangifte via het programma hebt gedaan, kan je die gewoon aanpassen. Je ziet dan ook gelijk de gevolgen als je voor de gewerkte maanden de bijtelling bij je brutoloon optelt.

Daarna opnieuw verzenden en klaar :)
Basis bijtelling: 6818
8 maanden gewerkt = 4545,33 (1 Mei = 8 maanden, niet 7)

Bij 42% moet je dus rekening houden met een betaling van 1909,04
(Als ik alles goed berekend heb, met behulp van http://www.salarisnet.nl/...elling-leaseauto-2009.htm)
Sorry mei was juni ;) maar thanks voor je tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je kunt het inderdaad makkelijk berekenen door in het aangifte programma het jaarinkomen ( Maar natuurlijk niet de ontvangen/betaalde arbeidskorting en loonheffing ) gewoon te verhogen met de bijtelling ( 7/12 * 25% * € 27.272 ). Aan het eind zie je dan precies hoeveel belasting je te weinig betaald hebt.

Als je gewoon aan de boekhouder om bijgewerkte loonstroken en een jaaropgaaf vraagt, kan je op dat moment gewoon je aangifte aanpassen.

[ Voor 32% gewijzigd door Woy op 24-02-2010 18:55 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
En als je er financieel niet uitkomt om al dat geld alsnog in 1 keer te betalen, kun je ook een betalingsregeling treffen met de Belastingdienst. Volgens mij zijn ze daar heel coulant in. Je moet hoogstens wat rente betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:27
Wellicht een opmerking ten overvloede, maar voor 2009 is het de werkgever die de bijtelling moet berekenen en moet inhouden en hoef jij je daar dus eigenlijk niet mee bezig te houden.

Hoeveel je netto moet afdragen is overigens afhankelijk van je bruto inkomen hetgeen de 'tariefschijf' bepaalt waarin de bijtelling valt. Let er op dat bij sites als berekenhet e.d. daar vaak (nog) geen rekening mee wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
henkjobse schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 15:22:
Wellicht een opmerking ten overvloede, maar voor 2009 is het de werkgever die de bijtelling moet berekenen en moet inhouden en hoef jij je daar dus eigenlijk niet mee bezig te houden.
Lijkt me inderdaad ten overvloede, het probleem is juist dat zijn werkgever dit is 'vergeten'. (overigens is het al vanaf 2006 dat dit zo werkt, dus niet iets wat net nieuw is ofzo)
Pagina: 1