Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 10:09
Als server-newbie heb ik een probleem met een tweede hands server die ik hier heb staan. Ik ben niet nieuw in de wereld van hardware en (server) software, maar wel met server hardware zeg maar.

Het is een IBM xSeries 236 (8841-11Y, nergens op de IBM website te vinden...). 3Ghz Xeon, 1 GB geheugen. De schijven die erbij zaten waren stuk. Nu heb ik wel 'nieuwe' SCSI schijven van Fujitsu. Als ik die in de hot swap trays stop en in het apparaat gaan netjes alle groene lampjes branden, ze lijken het dus wel te doen (ze werkten voorheen ook in een andere server en zijn nu geformateerd).

Toch herkent het apparaat ze niet. In het raid adapter configuratie dinges (ctrl+i bij opstarten) heb je de keuze om de raid configuratie te kopieren vanaf de schijven, dat geeft geen resultaat (status 740CH, google geeft weinig resultaat). Ik heb het geprobeerd vanaf 1 schijf, ook geen resultaat.

Wellicht is het echt een naab vraag en moet ik eerst wat anders doen om het aan de praat te krijgen, maar na al uren naast die stofzuiger gezeten te hebben is het me nog steeds niet gelukt. Iemand enig idee of het uberhaupt mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Weet je zeker dat je de juiste SCSI schijven hebt? De 236 zal zeker een Ultra320 SCSI controller hebben.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Aha...die fujitsu schijven zijn Ultra 160 schijven. Op de (kapotte) IBM schijven staat USCSI, is dat Ultra320? Dan is dat idd het probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Booten met ServeRAID :)

Je hebt nieuwe schijven geplaatst. Er is dus nog helemaal geen configuratie aangemaakt. De optie om de RAID configuratie te kopieeren vanaf de schijven heeft dus ook geen nut; er staat nog helemaal geen RAID configuratie op de schijven.
Wanneer je een RAID configuratie gemaakt hebt plaatst de software deze instellingen niet alleen in zijn eigen geheugen maar ook op elke afzonderlijke schijf. Wanneer je RAID controller kapot gaat en/of enkele schijven gaan defect dan kan je altijd de oorspronkelijke configuratie weer uitlezen van de schijven die nog wel goed zijn.

Even booten met de ServeRAID CD om een RAID configuratie in te stellen dus :)

Edit: met enige terughoudenheid.... volgens mij moet ook met een x236 wel een RAID configuratie in te stellen zijn vanaf het RAID BIOS. Je rept daar echter niet over dus ik ga er voor het gemak vanuit dat die functionaliteit dan ontbreekt.

[ Voor 15% gewijzigd door Dysmael op 24-02-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Scsi is forward en backward compatible overigens. Een U320 schijf werkt prima op een U160 controller en vice versa. Je kunt met een converter zelfs SCSI-1 schijven aansluiten als je dat wilt :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Dank :-), met serveraid is het gelukt! Was dus gewoon gebrek aan kennis van mijn kant ;-)

Verwijderd

Fijn dat het gelukt is... Overigens is over deze server genoeg te vinden op de IBM support site hoor:
IBM 4441-11Y Support page
Pagina: 1