Ondersteund mijn Mobo Dual Channel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09-2023
Ik ben van plan om nieuw geheugen te kopen, maar nu zou ik dus graag dual channel geheugen willen aanschaffen. Ik heb al gezocht op het forum/google maar heb geen duidelijk antwoord kunnen vinden van hoe je nou weet of je mobo dual channel ondersteund.

Omdat ik relatief oud en onbekend moederbord heb kan ik ook nergens een manual of iets dergelijks vinden. Betreft het volgende moederbord: Gigabyte Intel 848P-ICH5 Zou iemand mij kunnen vertellen of dit mobo dual channel ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Gigabyte Intel 848P-ICH5 is ook geen Gigabyte typenummer, dat is de chipset.
Kijk eens op het bord zelf, daar zal het wel op staat (waarschijnlijk iets in de vorm van GA-848P-xxx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
met chipset Intel 848P weet je het al, hoor.

Tbreak.com heeft een artikel uit 2003 over een moederbord met deze chipset.
http://www.tbreak.com/reviews/printpage.php?id=231
Today, we take a look at the MSI 848P Neo motherboard based on Intel's latest 848P chipset. This particular chipset only supports a single channel memory controller and is targeted towards the budget segment.
Met andere woorden, helaas pindakaas, géén dual channel.
Het bord heeft dus waarschijnlijk wel 2 slots, maar die zitten dus op 1 geheugenkanaal.

PS je kunt hier wel in gaan investeren, maar zelfs met 2e hands geheugenstrips is het nog zonde geld.
het is gewoon een dood paard en ik zou zowieso adviseren om uit te kijken naar:

- mobo
- cpu
- geheugen

Al neem je een budget setje met een niet al te heftige dualcore is dat een enorme sprong voorwaarts t.o.v. wat je nu hebt....

[ Voor 23% gewijzigd door antiekeradio op 24-02-2010 17:33 ]

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
antiekeradio schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 17:30:
met chipset Intel 848P weet je het al, hoor.

Tbreak.com heeft een artikel uit 2003 over een moederbord met deze chipset.
http://www.tbreak.com/reviews/printpage.php?id=231

[...]

Met andere woorden, helaas pindakaas, géén dual channel.
Het bord heeft dus waarschijnlijk wel 2 slots, maar die zitten dus op 1 geheugenkanaal.

PS je kunt hier wel in gaan investeren, maar zelfs met 2e hands geheugenstrips is het nog zonde geld.
het is gewoon een dood paard en ik zou zowieso adviseren om uit te kijken naar:

- mobo
- cpu
- geheugen

Al neem je een budget setje met een niet al te heftige dualcore is dat een enorme sprong voorwaarts t.o.v. wat je nu hebt....
Bedankt voor de snelle reacties, Duidelijk :P

Ik zat er inderdaad ook al aan te denken om me systeem eens te gaan upgraden. Want de prijzen voor ddr geheugen zijn ook veel hoger dan voor ddr 2, 3 bijv.

Zet me aan het denken om ipv geheugen maar heel nieuw setje te kopen. Misschien tips wat er zoal voor €250-300 mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:40

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Begin hier: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010 en kijk dan wat jij daarvan nog hebt staan en nog niet wil vervangen. Daarmee zou je een heel eind moeten kunnen komen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is niets bedoeld ten nadele van het huidige systeem en deze post is niet bedoeld om iets negatiefs te zeggen over Windows XP. Dat laat onverlet dat als de harde schijf en de eventueel aanwezige dvd-schrijver geen SATA II-aansluiting hebben en afhankelijk van het vermogen van de voeding het in de richting van een compleet nieuw systeem gaat. En de kosten van een compleet goedkoop systeem kunnen beginnen bij 200 tot 300 euro. In de bespreking van budgetsystemen staan een paar voorbeelden.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 20:19 ]

• Evant87
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:00:
Hier is niets bedoeld ten nadele van het huidige systeem en deze post is niet bedoeld om iets negatiefs te zeggen over Windows XP. Dat laat onverlet dat als de harde schijf en de eventueel aanwezige dvd-schrijver geen SATA II-aansluiting hebben en afhankelijk van het vermogen van de voeding het in de richting van een compleet nieuw systeem gaat. En de kosten van een compleet goedkoop systeem kunnen beginnen bij 200 tot 300 euro. In de bespreking van budgetsystemen staan een paar voorbeelden.
Gelukkig hebben mijn DVD-schrijver en HDD wel SATA aansluitingen, alleen een kwestie van nieuwe kabeltjes kopen :) Maar wat betreft die opmerking over XP? Naar mijn idee is er nog niets mis met XP, bij een nieuw systeem zal Windows 7 wellicht beter draaien.
Pagina: 1