Verbinding (draadloos) laptop valt uit om de 5 min

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 14:09
Hello all,

Hier een topic over een 1 laptop in een draadloos netwerk (met 2 laptops totaal, allebei VISTA) die, totaal onregelmatig, uitvalt en soms binnen 3 minuten, soms binnen 20 minuten, weer verbinding maakt.

Helaas gaat het om niet om mijn eigen netwerk, maar om die van een vriendin van mij. Dus ik zal zo duidelijk mogelijk zijn!

Nog even een sidenote: omdat ik zelf nog thuis woon en mijn vader altijd de netwerken beheert en installeert heb ik zelf (helaas) alleen basiskennis van (internet)netwerken en alle bijbehorende termen en opties.

Ze heeft een internet (en bel?) abbonement van Telfort. Een zyxel p-2602hw-d1a stuurt het draadloze netwerk aan.
Nu heeft ze twee laptops. (ik zal hier de types editten, vergeten te vragen) 1 daarvan heeft nooit problemen met het netwerk en doet het altijd goed.
De ander heeft dus problemen om connectie te houden met het netwerk. Deze valt op onregelmatige tijden uit. Soms kan ze uren internetten zonder problemen. Soms om de 10 minuten. Soms kan je direct de verbinding weer herstellen door (Vista) rechtermuisknop -> diagnose en herstel en dan doet de verbinding het weer. Soms is dit niet mogelijk en moet je wachten totdat het zelf herstelt.

De drivers van de netwerkadapter zijn geupdate.
De laptop zelf is in prima conditie. Dus geen virussen of iets dergelijks.

Nu nog het volgende stuk info:

Bij haar vorige woonplek gebeurde dit ook al en daar gebruikte ze een ander internetabbo en een andere router/modem (weet niet precies wat de goede benaming is). Toen is ze tussen 2 verhuizingen in 2 maanden weer bij haar ouders ingetrokken. In dat netwerk kwam het probleem niet voor! Daarna, in haar nieuwe woonplek, was het probleem er weer. Dus met een nieuw internet abbo en een nieuwe router/modem.

Internet is natuurlijk afgespeurd naar enige opheldering.
Ik heb ellelange discussies gevonden (onder andere hier op GoT) met bijna ontelbare veranderingen in de internetopties op de computer die aangeraden worden. Helaas niet 1 die specifiek over de zyxel p-2602hw-d1a ging.
Ook door mijn basiskennis van netwerken kwam ik hier niet echt uit.

Ook is het fenomeen gevonden dat verteld over de mogelijke interventie met andere draadloze netwerken in de buurt. En dat dit elkaar kan storen/problemen kan geven. Daar was helaas niet genoeg informatie over te vinden die enige oplossing gaf.

Ik kom er zelf niet meer uit en daarom vraag ik jullie om hulp :) Wie weet kunnen we het oplossen!

PS: Ik heb ook nog gedacht aan de hulplijn van Zyxel. Dat ziet er aardig professioneel uit op hun website, maar ik wil dit toch liever bewaren tot de allerlaatste optie, als ik zo de verhalen hoor over hulplijnen uit deze sector die niet echt positief zijn!

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Power management uitschakelen in de properties van de NIC? (Windows mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen). Voor de zekerheid nog een ander kanaal proberen, bij voorkeur 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
Exorcist schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:35:
Power management uitschakelen in de properties van de NIC? (Windows mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen). Voor de zekerheid nog een ander kanaal proberen, bij voorkeur 1.
Dat zal ik proberen. Kan je ook onderbouwen waarom dit iets zou veranderen?

Over de andere kanalen: dat ben ik nog vergeten te melden, dit is al geprobeerd door mijn vriendin. In hoeverre dat goed geprobeerd is weet ik niet, ik was er niet bij. Maar wat ik van haar te horen kreeg is dat ze alle (? zijn dat er veel?) andere kanalen geprobeerd heeft, maar dat bij elk ander kanaal de problemen erger werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
In Europa voor de 2,4GHz zijn er 13 kanalen beschikbaar, zie ook hier. Van de 13 zijn er 3 theoretisch niet overlappende kanalen, 1-6-11 zijn dat dus. Het beste is om eerst te scannen welke kanalen door andere in de buurt worden gebruikt met bijv: inSSIDer of NetStumbler. Vanuit die resultaten dan de minste gebruikte van de 3 eerder genoemde kanalen kiezen (1-6-11). Dit doe je om zo weinig mogelijk interferentie/storing met andere kanalen te veroorzaken.
Het gebruik door meerdere acces points van hetzelfde kanaal kan wel eens problemen veroorzaken zoals het wegvallen van de verbinding etc.
Misschien nog wat informatie geven dat kan helpen om beter inzicht te krijgen:
-Merk en type van wireless netwerkkaart.
-Merk, type etc van laptop (zoals je al aangeeft)
-Welke beveiliging gebruik je voor wifi
-Kun je inloggen op de router en kijken of de log wat aangeeft?
-Is Vista up to date?

[ Voor 16% gewijzigd door Nivk op 24-02-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
Nivk, bedankt voor je info. Dit ziet er al heel wat specifieker en gestructueerder uit.

Ik zal de gevraagde info nog even opzoeken en z.s.m. posten!

Nog even een update: Ik heb even het e.e.a. nagevraagd over het kanaal waar de router op zit. En ik vroeg me af of de andere laptop, die het wel goed doet, op een ander kanaal zat. Maar zij zegt dat de kanalen via de router veranderd worden en dat dus de twee laptops allebei op hetzelfde kanaal zitten.
Toch raar dat de een probleemloos werkt en de ander veel last heeft met de verbinding?
Of mis ik hier nu iets logisch?

[ Voor 58% gewijzigd door Contagio op 25-02-2010 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
Zoals beloofd de volgende informatie:

- Wireless netwerkkaart: Intel® PRO/Wireless 3945ABG Network Connection
- Merk/type laptop: Acer Aspire 5920G-302G25Mi
- Beveiliging wifi: WPA2-PSK
- Log: geeft attacks aan (wat zijn dat :s), zie printscreen in de bijlage
- Windows Vista Home Premium: alles is up-to date, er zijn geen nieuwe updates beschikbaar en er is recentelijk nog geupdate.

Ingelogd op de router en daar even een printscreentje van gemaakt.
Onder source en destination staan verschillende ip-adressen, die heb ik even wit gemaakt. Ik weet niet of het veilig is om deze zo op het internet te plempen, kan iemand mij adviseren?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BUWLL3UP.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Contagio op 26-02-2010 14:45 . Reden: typo, plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
Bump!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
Echt niemand met een idee? :'(

Kan de user die om de informatie vroeg ook niet messagen of op een andere manier contacten..

Bvb dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stax
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02 19:53
Ik had eens eenzelfde probleem bij mij thuis. Wireless-G netwerk, twee laptops. De ene deed het onbeperkt, bij de andere viel af en toe de internetverbinding uit.

Oplossing bij mij: router hard resetten, terug naar factory settings, alles helemaal even opnieuw inrichten (dus geen config backup terugzetten).

Ondertussen al 6 maanden geen last meer van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wat Stax je adviseert is het proberen waard. Aangezien een andere laptop het wel doet, lijkt het probleem bij die ene te liggen wat het niet doet,
Toch zou ik nog eens kijken bij intel of je de laatste drivers voor de 3945ABG hebt voor de juiste versie van Vista home premium 32bit of 64bit. Als dit zo is dan toch gewoon downloaden en opnieuw installeren. Wel alleen de drivers en niet intel's connection utility software, laat Vista's WLan autoconfig het zelf maar doen.
Zet eventueel ook roaming (uit of) op lowest:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b9a5e8696a2d/4b9a5e8696648-roag.PNG

Verder zou je deze programmas nog kunnen proberen: WLAN Optimizer of Vista Anti-Lag. Deze verhelpen problemen met het periodiek scannen naar wireless netwerken dat Vista op de achtergrond doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
stax schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 15:24:
Ik had eens eenzelfde probleem bij mij thuis. Wireless-G netwerk, twee laptops. De ene deed het onbeperkt, bij de andere viel af en toe de internetverbinding uit.

Oplossing bij mij: router hard resetten, terug naar factory settings, alles helemaal even opnieuw inrichten (dus geen config backup terugzetten).

Ondertussen al 6 maanden geen last meer van gehad.
Dit is al verschillende malen gebeurd. Helaas zonder succes..
Nivk schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:35:
Wat Stax je adviseert is het proberen waard. Aangezien een andere laptop het wel doet, lijkt het probleem bij die ene te liggen wat het niet doet,
Toch zou ik nog eens kijken bij intel of je de laatste drivers voor de 3945ABG hebt voor de juiste versie van Vista home premium 32bit of 64bit. Als dit zo is dan toch gewoon downloaden en opnieuw installeren. Wel alleen de drivers en niet intel's connection utility software, laat Vista's WLan autoconfig het zelf maar doen.
Zet eventueel ook roaming (uit of) op lowest:
[afbeelding]

Verder zou je deze programmas nog kunnen proberen: WLAN Optimizer of Vista Anti-Lag. Deze verhelpen problemen met het periodiek scannen naar wireless netwerken dat Vista op de achtergrond doet.
Precies dezelfde drivers zoals jij aangeeft zijn gedownload en geïnstalleerd. Ook dat mocht niet baten, hoewel ik er niet zeker van ben dat alleen de driver is gedownload en niet de software. Dat zou ik nog eens moeten bekijken.

Roaming is op lowest gezet, helemaal uitzetten kon niet worden gekozen!

De programma's zijn nog niet geprobeerd, mede omdat ik dat dat moet doen. En ik heb geen zin om dat bij te gaan houden of helemaal uit te pluizen op een computer die niet van mij is.
En eigenlijk vind en denk ik gewoon dat er een meer voor de hand liggende oplossing voor moet zijn. Ik bedoel, het is toch raar dat ikzelf en niemand echt weet wat er aan de hand is, terwijl het gewoon een laptop is met internetverbinding. Zou het moeten doen.. :/

Anyway, heel erg bedankt voor het meedenken en aadragen van eventuele oplossingen! Waardeer ik zeer.
En als iemand nog wat te binnen schiet of nog een andere oplossing heeft, hoor ik het graag! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
Het wireless kaartje vervangen in de laptop.
Pagina: 1