Beste Airflow voor Fractal Design Define R2

Pagina: 1
Acties:

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:47
Beste

Voor te beginnen. Mijn excuses dit is idd weer 1 van de zoveelste topic over airflow. Maar ik heb er een aantal bekeken en niet direct een oplossing gevonden.

Ik heb een Fractal Design Define R2 kast met:
- 2 X 120mm Fan van voor (IN)
- 1 X 140mm Fan van onder (IN)
- 1 X 120mm Fan van achter (UIT)
- 2 X 140mm Fan van boven (UIT)

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/24/1267017400-580.jpg

Nu vroeg ik mij af of ik niet beter 1 van de 2 bovenste 140mm fans omdraai zodat hij een intake wordt? Want op deze moment blaast hij alleen maar koude lucht naar buiten en dat is niet echt de bedoeling denk ik.

Dus ik vraag mij af of het een goed idee is om de airflow zo te maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/24/1267017418-860.jpg

Bedankt bij voorbaat!

En moest iemand toch een topic weten waar iets gelijkaardigs besproken is laat het me gerust weten.

mvg Simon

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

TIP: Draai hem om en probeer het.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

Huidige situatie:
-3 intake fans
-3 outtake fans

Nieuwe situatie:
-4 intake fans
-2 outtake fans

Resultaat: komt meer lucht in dan dat er uit de kast gaat, dus krijg je overdruk(? mijn natuurkunde is niet de beste). Ik weet niet of dit positief of negatief is voor je performance, dan moet je de tip van Gnermo even proberen ;).

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Die twee bovenste fans zitten zo dicht bij elkaar, dat als je ze verschillende richtingen laat draaien de ene fan de lucht van de ander opzuigt. Een soort vicieuze cirkel dus (in de praktijk zal er iets van 25% van de outtake weer worden opgezogen, maar dat wil je niet). Gewoon houden zoals je het nu hebt.

• Witte_200
Flying Bobman schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:39:
Die twee bovenste fans zitten zo dicht bij elkaar, dat als je ze verschillende richtingen laat draaien de ene fan de lucht van de ander opzuigt. Een soort vicieuze cirkel dus (in de praktijk zal er iets van 25% van de outtake weer worden opgezogen, maar dat wil je niet). Gewoon houden zoals je het nu hebt.
Ja dat was eigenlijk een van de hoofdredenen dat ik het nog niet gedaan heb. :)

En idd 3 in, 3 uit is het meest logische maar de bedoeling is om zoveel mogelijk koude lucht in de kast te houden. niet? En nu heb ik het gevoel dat die fan alle koude lucht van de CPU weg zuigt?

Mja mss toch eens gewoon proberen. Alhoewel dat ik al men kabels goed heb weg gestoken dus niet zoveel zin in als het geen verschil gaat maken.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
houden zoals het is.. top fan omdraaien helpt niet, ten eerste word de koude lucht door de andere voor het meeste weer naar buiten gezogen door de andere,

de 2 achterste fans zijn het meeste voor cpu, de voor top fan is meer voor je geheugen en je mobo ietswat te koelen

hoe je het nu hebt gaat je koele luch richting je cpu + geheugen zo via je top + achterkant weer mooi naar buiten

ja, daag.

• [Remmes]
Witte_200 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 17:05:
[...]

Ja dat was eigenlijk een van de hoofdredenen dat ik het nog niet gedaan heb. :)

En idd 3 in, 3 uit is het meest logische maar de bedoeling is om zoveel mogelijk koude lucht in de kast te houden. niet? En nu heb ik het gevoel dat die fan alle koude lucht van de CPU weg zuigt?

Mja mss toch eens gewoon proberen. Alhoewel dat ik al men kabels goed heb weg gestoken dus niet zoveel zin in als het geen verschil gaat maken.
koude lucht in je pc te houden ?? welnee joh

wat je juizt wilt hebben is dat koele lucht via onder ( want warme lucht stijgt op) word aangezogen en via je top + achterkant weer naar buiten gaat, waarodoor je een soort van diagonale luchtstroming door je pc heen krijgt , die luchtstroom neemt de warme lucht mee waardoor jou cpu koeler word

ja, daag.

• Witte_200
Remmes_NT schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 17:46:
[...]

koude lucht in je pc te houden ?? welnee joh

wat je juizt wilt hebben is dat koele lucht via onder ( want warme lucht stijgt op) word aangezogen en via je top + achterkant weer naar buiten gaat, waarodoor je een soort van diagonale luchtstroming door je pc heen krijgt , die luchtstroom neemt de warme lucht mee waardoor jou cpu koeler word
Ok Ok. Ik heb al 2 voorstanders gehoort voor het zo te laten dus laat ik het zo :)

Mja idd voor geheugen en Mobo te koelen. Daar had ik nog ni aan gedacht ;)

Thx voor al de reacties!!

mvg Simon

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Ik weet niet of je temperaturen hoog zijn en dat dat een van de redenen is dat je het misschien zou willen veranderen?
Geef eens even je temps van je processor ;) Daaraan kun je ook zien of het wel nodig is om dingen om te ruilen.

Als je er echt per se iets aan wil doen, zou je het beste nog die meest rechtse fan weg kunnen halen, dan weet je zeker dat de lucht diagonaal gaat :)

• [Remmes]
Lars93 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 18:29:
Ik weet niet of je temperaturen hoog zijn en dat dat een van de redenen is dat je het misschien zou willen veranderen?
Geef eens even je temps van je processor ;) Daaraan kun je ook zien of het wel nodig is om dingen om te ruilen.

Als je er echt per se iets aan wil doen, zou je het beste nog die meest rechtse fan weg kunnen halen, dan weet je zeker dat de lucht diagonaal gaat :)
meest rechte top fan bedoel je dan?? .. ik denk niet dat dat veel nut heeft, want het lucht word al weggezogen voordat het ergens de warmte weg kan halen lijkt me

ja, daag.

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Nee, hij bedoelt die twee fans aan de voorzijde, Als je de bovenste daarvan uitschakelt dan wordt echt alle lucht onderin aangezogen, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt. Zolang je niet extreem overclockt is de airflow met 3 intakes en 3 outtakes dik in orde in jouw kast. De lucht maakt een mooie beweging van rechtsonder naar linksboven in jouw foto's.

[img]error.jpg[/img]

• Witte_200

is een 860 I7 @ 3.40Ghz (dus wel iets overklocked)

Idle: +- 40°
Load: +-80°

Zit een Arctic Freezer Pro Rev. 2 op en temp's zijn gemeten met CoreTemp (temp in BIOS is raar maar waar minder)

Grtzz

• Witte_200

is een 860 I7 @ 3.40Ghz (dus wel iets overklocked)

Idle: +- 40°
Load: +-80°

Zit een Arctic Freezer Pro Rev. 2 op en temp's zijn gemeten met CoreTemp (temp in BIOS is raar maar waar minder)
niekje87 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:45:
Nee, hij bedoelt die twee fans aan de voorzijde, Als je de bovenste daarvan uitschakelt dan wordt echt alle lucht onderin aangezogen, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt. Zolang je niet extreem overclockt is de airflow met 3 intakes en 3 outtakes dik in orde in jouw kast. De lucht maakt een mooie beweging van rechtsonder naar linksboven in jouw foto's.
Nee ik heb het enkel over de rechtse Top fan (degene die net van de foto is afgevallen)

Ik denk dat hem omdraaien dan toch meer nut gaat hebben dan hem uitschakelen hoor :p

EDIT: Sorry voor dubbele post :s, weet ook niet hoe het komt

Grtzz

• [Remmes]
niekje87 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:45:
het maakt nie super veel uit dat de fan voorin in het midden zit, deze kan gewoon goed koelen, als de fan nou helemaal bovenin aan de voorkant zat dan ja.. heeft het niet super de duper nut

ja, daag.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Ik vind het toch redelijke temperaturen.
Voel eens aan het koelblok en voel of het warm is. Bij 80 graden zou je het in principe niet eens aan kunnen raken. Is het koelblok niet warm of voelt het lauw aan dan heb je je koeler niet goed gemonteerd. :)

• Witte_200
Lars93 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 08:25:
Ik vind het toch redelijke temperaturen.
Voel eens aan het koelblok en voel of het warm is. Bij 80 graden zou je het in principe niet eens aan kunnen raken. Is het koelblok niet warm of voelt het lauw aan dan heb je je koeler niet goed gemonteerd. :)
Koelblok voelt warm aan en kast blaast ook warme lucht uit :) dus koelblok is goed gemonteerd.

Maar koelblok voelt geen 40° warm aan. En in BIOS liggen de temp's in Idle ruim 5° lager. Dus ik denk dat coreTemp Temp's verkeerd uitleest ...

Grtzz

• [Remmes]
check je temp altijd met 2-3 programma's om zeker te zijn...

wat ik gebruik is CPUID hardware monitor

ja, daag.

• Witte_200
Remmes_NT schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:31:
check je temp altijd met 2-3 programma's om zeker te zijn...

wat ik gebruik is CPUID hardware monitor
Mja heb hem nu terug geklokt tot 3.00Ghz en nu geeft CoreTemp 25° - 30° in Idle dus klopt mss toch.

Maar ga idd eens met Speedfan en CPUID testen, eens kijken wat dat geeft.
Pagina: 1