Kwaliteit Terratec DMX 6fire 24/96 i.v.m. on-board RealTek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:35
Hallo, ik zit met de volgende kwestie:

Momenteel gebruik ik het on-board geluid van m'n mobo Alive NF6P-VSTA. Nou heb ik nog een Terratec DMX 6fire 24/96 (7 jaar oud) liggen, wat destijds een mooie geluidskaart was (heb er toen ±€160 voor betaald). Ik vroeg me daarom af of het qua kwaliteit nog nut heeft om de Terratec te gaan gebruiken in plaats van de on-board geluidskaart, of is een geluidskaart van 7 jaar terug minder dan een on-board van nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat kan zeker veel schelen, ook vandaag de dag nog .Aangezien je ze beiden hebt liggen raad ik je aan het gewoon te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ik heb zelf toevallig ook een oude Terratec kaart liggen (een Aureon 5.1 Sky met VIA Envy-chipset). Ik hoor geen enkel verschil met onboard (Realtek ALC888). Maar ik zou inderdaad gewoon zelf even luisteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
ik heb de kaart er nu ingedaan, leek me sowieso wel handig aangezien ik speakers, TV en koptelefoon op 1 uitgang had aangesloten, dus een kaart extra kon geen kwaad. veel moeite is het trouwens ook niet, kwartiertje was het gefixt.
wat betreft de kwaliteit van het geluid: zeker niet slechter, maar ik vind het ook moeilijk om te vergelijken; het is niet zo dat je even snel van geluidsbron wisselt en naar dezelfde speakers geluid stuurt, moet je weer met kabeltjes gaan rommelen.

Wat betreft dit topic: ik was vooral benieuwd hoe zeer de technologie wat betreft geluidskaarten vooruit is gegaan, wat oude geluidskaarten nog waard zijn en hoe goed on-board nu is. Als je bv. naar videokaarten kijkt is een kaart van 7 jaar bijna waardeloos. Vandaar de vraag dus. Als iemand hier nog wat zinnigs over kan zeggen, graag! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

M.K. schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:17:
ik heb de kaart er nu ingedaan, leek me sowieso wel handig aangezien ik speakers, TV en koptelefoon op 1 uitgang had aangesloten, dus een kaart extra kon geen kwaad. veel moeite is het trouwens ook niet, kwartiertje was het gefixt.
wat betreft de kwaliteit van het geluid: zeker niet slechter, maar ik vind het ook moeilijk om te vergelijken; het is niet zo dat je even snel van geluidsbron wisselt en naar dezelfde speakers geluid stuurt, moet je weer met kabeltjes gaan rommelen.

Wat betreft dit topic: ik was vooral benieuwd hoe zeer de technologie wat betreft geluidskaarten vooruit is gegaan, wat oude geluidskaarten nog waard zijn en hoe goed on-board nu is. Als je bv. naar videokaarten kijkt is een kaart van 7 jaar bijna waardeloos. Vandaar de vraag dus. Als iemand hier nog wat zinnigs over kan zeggen, graag! :-)
Wat belangrijk is, en nog steeds geldt, zijn de analoge componenten op een kaart. Deze zijn vaak superieur aan degene die op een moederbord zitten (kostenverlagend). Daarnaast, en zeker niet het minst; veel minder kans op interferentie en dus storing.

Een topkaart van 7 jaar oud kan zich derhalve nog meer dan prima meten met allerdaagse kaarten mijns inziens. en al zeker als er bijv. alleen gebruik gemaakt wordt van stereo.

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Ik vind dat er te weinig word gekeken naar waar het geluid daadwerkelijk uitkomt.
Een supergeluidskaart op kutspeakers levert nog altijd kutgeluid. Dan zou je beter af zijn met een superspeakerset en een onboardchip. Daar ben je dan beter mee af.

Ik heb hier 2 500 watt speakers van een meter hoog met een subwoofer erbij op een degelijke Pioneerversterker. Daar hoor ik het verschil tussen een goede en slechte kaart echt wel. Dat heb ik niet zozeer met een setje van €50 van de Mediamarkt of de Dixons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
@exorcist:
bedankt, daar heb ik wat aan! :-)

@lezzmeister: uiteraard heb je gelijk.
ik heb goede Denon versterker, degelijke DNS speakers en de muziekbestanden zijn meestal 320kbps mp3s of flac: voldoende dus om me om geluidskaarten te bekommeren denk ik.

Heb met de Terratec het idee dat het geluid zuiverder is. Helaas zijn de kleine gebreken van de kaart ook weer terug, zoals het heel kort blijven hangen als een andere applicatie gestart wordt, maar dat is verder niet zo'n punt :-)
Pagina: 1