Help: Hardeschijf kapot? Alles niet meer herkent ook de SSD.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo,

Dit is een toppic omdat ik een groot probleem heb met mijn hardeschijven.
Eerst maar even een inleiding wat er gebeurt is.

Ik was bezig met het monteren van mijn PC, alles ging goed. Ik doe het altijd veilig, ik houd de onderdelen goed vast en zorg dat alle connecties en kabels goed zijn verbonden. Alles was wel totdat ik de PC wou aanzetten, er was een korte teken van leven. Maar gelijk hoorde ik een knetterend geluid en de PC schakelde gelijk weer uit. Ik maakte de kast weer open, en rook(je raad het al) een verbrand luchtje. Gelijk heb ik alle onderdelen loggemaakt en één voor één gecontroleerd, alles was goed het enige was dat de SATA connector een beetje scheef zat maar niet veel. En ik heb de pc opgestart met zo min mogelijk: Mobo, CPU, RAM, GPU, DVD-Drive. Dit ging goed, en met een live-CD wou de PC gewoon opstarten.

Toen ging ik mijn Hardeschrijven één voor één aansluiten, en bij de oudste (HD1) kreeg ik gelijk hetzelfde geluid en verbrand lucht. Die heb ik gelijk verwijderd en ik neem aan dat die helemaal kapot is.
Daarna heb ik de SSD aangesloten, geen rare symptomen maar hij werd niet meer herkend in het BIOS.
Daarna met de tweede HD(HD2) en de SSD aangesloten, bij de eerste poging gebeurde er niets. Geen herkennen van de schrijven, geen draaien van de platters. Bij de tweede poging op een andere SATA port, ook een korte stroomstoot en luchtje gekregen. Nu alleen wel veel kleiner dan de vorige keer.

En nu zit ik met twee dingen, een hele lange OP en geen idée wat ik nu nog kan doen.
De data op de hardeschijven is wel gebackuped maar, die is van 3 maanden geleden en voldoet niet voor alle bestanden. Ik heb ongeveer 400GB video en muziek die ik nu kwijt ben...

Ik denk dat er op één of andere manier kortsluiting is geweest, maar de schijven zaten ik plastic kooien. Dan is de voeding ook nog een mogelijkheid. Maar die geeft wel goede spanning aan mijn DVD-drive.

De schrijven zijn:

Samsung Spinpoint F1 640GB HD642JJ (HD2) nog garantie
Hitachi Deskstar 7K500 HDT725032VLA360, 320GB (HD1) geen garantie
Intel X25-V 40GB SSD 3 weken oud garantie

Mijn systeem:

Windows 7 Ultimate X64
Intel X25-V 40GB
Crosshair III Formula 790FX
AMD Athlon II 250 @ 3000Mhz
4GB DDR3 1333Mhz @ 7-7-7
Storage controller: Southbride SB750
Interface: SATA II/300
SATA mode: IDE

Wat is het beste wat ik kan doen?
Proberen de schrijven te repareren door de PCB te vervangen van een nieuwe schrijf?
Andere manier om ze weer werkend te krijgen?
Enig Idee van de oorzaak?

Alle antwoorden worden zeer op prijs gesteld, ik zal alle vragen beantwoorden. Zeer hartelijk bedankt.

Aeogenia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een standaardlijst gemaakt om onderdelen te controleren.

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/33510177

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
bedankt ik zal hem nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
Nou ik weet nu iets meer.

Ik heb de hardescrijven op een andere voeding met psu-brug getest.

De oude hardeschrijf: schakeld de voeding geheel uit, waarschijlijk zijn kortsluitingsbeveilinging. Deze is niet meer te koop voor onderdelen, nog wel te koop:) en ik denk dat ik deze maar moet opgeven. of niet?

De nieuwe hardeschijf: Gaat niet draaien, komt geen geluid vanaf. Dus deze kan het zijn dat de PCB kapot is en daardoor niet inschakeld. Deze kan volgens ervaringen vervangen worden, van een nieuwe schijf. Wat denken jullie?

De SSD: wat kan ik hier aan testen? De schrijf word niet meer herkend,in het BIOS... RMA'tje?

Verder is de PC en zijn onderdelen in orde, alleen de hardeschijven werken niet meer.:(

Wat zou ik nog kunnen proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door Aeogenia op 24-02-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het kan mij niet voorstellen dat alleen de schijfen defect zijn, of de PSU of het moederbord zal ook defect zijn. Enerzijds kunnen de hardeschijfen defect geraakt zijn door een verkeerde spanning vanut de PSU, maar het probleem kan ook in de S-ATA controller op het moederbord zitten, mogelijk dat deze kortsluiting maakt en daarmee de interfaces van de hardeschijfen heeft opgeblazen.

Voor dat je weer schijfen aan de PSU gaat hangen zou ik deze eerst eens gaan doormeten, of deze nog wel de juiste spanningen afgeeft. Mocht dit het wel het geval zijn, dan moet je eens heel goed naar het moederbord gaan kijke.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
maar het probleem kan ook in de S-ATA controller op het moederbord zitten, mogelijk dat deze kortsluiting maakt en daarmee de interfaces van de hardeschijfen heeft opgeblazen.
alle schijven kapot lijkt me sterk, dat doet je voeding als het goed is niet. Ik zou de onderdelen die je in een andere pc kunt testen daar ook in testen (HDDs bijvoorbeeld). Mobo gaat beetje lastiger.

Voedingsspanningen zijn meestal gewoon te vinden in de bios, mocht je geen degelijke multimeter in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als je voeding een brakke spanning geeft, of opeens een zieke stroomstoot over de 5V- of 12V-lijn kan dat prima je HDD's slopen. (Ik zou ook checken of je grafische kaart nog werkt)
Wat voor voeding heb je, en hoe lang heb je deze al?

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 27-02-2010 01:12 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het grootste risico wat ik nu zie is dat je met defecte onderdelen goed werkende onderdelen stuk gaat maken door te tesen. Een soort hardware virus.

Dat moederbord is zeer waarschijnlijk verloren (sata deel). Alle disks ook.

Als het echt belangrijk is zou ik een data recovery bedrijf inschakelen, als je geen backups hebt. Wat garantie betreft: je kunt het proberen, maar weet dat wat hier is gebeurd niets met garantie van doen heeft en je eigenlijk gewoon fraudeert. /einde politie mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
Sorry voor de late reactie, had geen PC...

Bedankt voor de reacties.

De voeding is een Zalman 600HP 600W voeding, die ongeveer 4 maanden oud is nieuw van RMA.
Dat deze voeding een verkeerde spanning geeft lijkt me mogelijk, maar ik kan het wel even doormeten.
Verder werkt de PC nog gewoon, de graka is niet kapot. (HD4850) Een live CD wil gewoon opstarten, vanaf een DVD-drive op één van de SATA poorten. Ik zal kijken of deze ook werkt op alle poorten, zodat ik het moederbord kan uitsluiten als boosdoener. Verder heb ik geen gemakkelijke manier om de schijven te testen, ze werken niet op een tweede voeding. En daar ligt mijn vermoeden dat deze wel kapot zijn. Ik zal het testen.

En Q, ja daarvoor was ik ook al bang, en verder dat kost voor mijn data 600 euro en geen garantie... is een beetje te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tests van de harde schijven en de SSD op een andere computer hebben het risico, dat de andere computer ook defect raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
Nou... Ik weet wat er gebeurt is. Dat alles verklaart en helaas ook betekent, dat al mijn schijven en ook de SSD waarschijnlijk helemaal kapot zijn.

Ik heb door in het door verkeerd aan te sluiten van de SATA connector op de voeding, mijn schrijven overbelast. De connector van SATA heb ik in de PCI-E2 connector gestopt, waardoor er op elke pin van de connector 12V gelijkspanning stond. Blijkbaar heb ik in het donker van mijn kast, de connector in de connector die ernaast zat gestoken. Een slim iemand heeft verzonnen dat deze connector geheel identiek is aan de SATA poorten, en dezelfde stekker erin past. Ik moet toegeven, dit is een domme en dure fout.

Dus nu ben ik hier. Ik kan wel vanuitgaan dat er niets fout is met mijn moederbord, maar de schijven kan ik opgeven. Ik weet niet of ik het ga proberen om ze met RMA te vervangen.

Ik heb slechts nog één vraag:

Zou ik nog proberen de controllerboard van mijn nieuwe hardeschijf vervangen, om nog gegevens te verkrijgen?
Of is dit echt geldverspilling, of heeft iemand een andere manier?

http://www.deadharddrive.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/reviews/Zalman_ZM600HP/600hp_02.gif
PS: Mischien wel een sticky voor mensen, dit moet je dus niet doen.

Ik spreek vrolijk, maar ik kan wel janken. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ai, dat is heel spijtig. :'(
Het controllerboard vervangen zou je kunnen proberen, want dat is waarschijnlijk wat er stuk is aan de schijven.
Als je ergens voor niet zo veel geld dezelfde HDD, of alleen de pcb's ervan kan opduikelen, is het de moeite van het proberen misschien waard.

Ik hoop dat wel duidelijk is dat frequent back-ups maken niet overbodig is.
Sinds mijn HDD een keer door Windows geformatteerd is, maak ik zelf ook back-ups (helaas was er bij mij ook eerst een ongeluk voor nodig. :'( Gelukkig kon ik met GetDataBack bijna alles (+/-98%) terughalen :)).
Voor automatische back-ups gebruik ik FreeFileSync, en laat die elke dag met Windows Taakplanner om 16:00 al mijn belangrijke mappen syncen met mijn externe WD Elements 500GB.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Pagina: 1