Toon posts:

230mm Casefan aan 60rpm of trager laten draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik met behulp van een fancontroller of iets dergelijk mijn casefan laten draaien aan 60 rpm of zelfs *liever* trager?
Ik wil zo een hele trage draaiende fan dat je veel ziet in science fiction films ^^

Het verlies van koeling intresseert me niet.

mvg

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

hangt van de fan af...

Fans hebben meestal een soort minimaal opstart snelheid / voltage...
Maar die is meestal wel lager als de fan groter is (een 60mm fan draait sneller dan een 120 mm fan etc.)

Ik zou zeggen, bestel een fan + controller en probeer het?
Of zoek eens op sites zoals silentpcreview of daar wat staat, die reviewen ook fans.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 16:43
Misschien dat je met een overbrenging kunt werken? Goedkoop fannetje nemen, de bladen eraf slopen, elastiekje als V-snaar gebruiken en daarmee de grote fan aandrijven? Op die manier kun je makkelijk een 1:10 verhouding halen en het aandrijvende motortje op 600RPM laten draaien zou geen probleem moeten zijn.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Verwijderd

Topicstarter
J2pc schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:41:
hangt van de fan af...

Fans hebben meestal een soort minimaal opstart snelheid / voltage...
Maar die is meestal wel lager als de fan groter is (een 60mm fan draait sneller dan een 120 mm fan etc.)

Ik zou zeggen, bestel een fan + controller en probeer het?
Of zoek eens op sites zoals silentpcreview of daar wat staat, die reviewen ook fans.
De fan heb ik al, kga eens proberen met een controller
Ik dacht net hetzelfde over die opstart snelheid...
Het gaat over de CM HAF 932 fans btw

Eens zien of ik ergens nog ne controller vind
thx

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
60rpm lijkt me met een computerventilator niet realiseerbaar door simpelweg de spanning te verlagen. Dan gaat hij gewoon stoppen. Misschien dat het met een PWM ventilator wel zou lukken, maar dan denk ik dat je geen vloeiende beweging gaat krijgen.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35
Dit zou ik wel eens willen zien!
Lijkt me best geinig. Alleen als een fan langzaam draait stopt hij meestal.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Het kan wel, alleen start de fan niet uit zichzelf op denk ik (dat kost extra energie). Als je de fan een duw de goede richting in geeft tijdens opstarten dan zal 'ie waarschijnlijk wel draaien. De mooiste oplossing is idd met overbrenging, dat werkt altijd maar het is wat lastiger te maken/weg te werken.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Of een klein schakelingetje.. kort (zeg 10s) een piek van normale 12V, daarna de minimale spanning waarmee je de fan wil laten draaien. Met een vliegwiel kan je nog trager zonder dat ie stopt.

Ik weet niet hoe groot die fan van je is? Maar je zou ook gewoon een volledig eigen systeem kunnen maken met een groter/sterker maar langzaam draaiend electro motortje.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 00:00

M2M

medicijnman

Flying Bobman schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:11:
Het kan wel, alleen start de fan niet uit zichzelf op denk ik (dat kost extra energie). Als je de fan een duw de goede richting in geeft tijdens opstarten dan zal 'ie waarschijnlijk wel draaien. De mooiste oplossing is idd met overbrenging, dat werkt altijd maar het is wat lastiger te maken/weg te werken.
nou, fanbehuizingen zijn altijd vierkant. Hoe groter de fan, hoe meer loze ruimte er in de hoeken zit. Als je de behuizing van een 40 mm fannetje er van af sloopt, en met lijm zo'n motortje in een hoek bevestigd, kun je met een elastiek best een 10:1 overbrenging maken zonder een complete troep te maken van je fanopstelling.

-_-

Pagina: 1