Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288694

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit even met het volgende waar ik geen antwoord op kan vinden.
Momenteel rij ik een bedrijfswagen (geen lease) met een cataloguswaarde van 12500, klein autootje dus.
Omdat ik meer dan 500km privé per jaar rij betaal ik hier 25% bijtelling over.

In mijn contract wordt er niet gesproken over de auto, behalve dat ik geen aanspraak kan maken op reiskosten vergoeding ivm het rijden van de zakelijke auto.

De auto is van 2001, en al aardig versleten. Zo werkt mijn snelheidsteller niet, waardoor mijn kilometerstand al een jaar op dezelfde stand staat, maar erger is nog dat ik niet kan zien hoe hard ik rij.
Ik ben er ook zeker van dat ik vorige week geflitst ben, ik reed denk ik 60 (gezien mijn toerental in de versnelling) waar 50 was toegestaan.

Ik heb al meerdere malen aangegeven dat de teller stuk was aan mijn baas, maar hij laat het niet maken (laksheid?) . Wat nu te doen als de bekeuring binnen is en hij hem voorlegt?

Daarnaast betaal ik mijn eigen ANWB lidmaatschap, ondanks ik 95% zakelijk rij. Kan ik dit declareren? Zijn hier regels voor?

Wat denken jullie hiervan? Graag jullie reactie en dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

De auto is van je baas dus de kosten zijn voor hem.
Waarom zou jij in hemelsnaam een ANWB lidmaatschap afsluiten voor een auto die niet van jou is?

Hoe komt een auto trouwens door de keuring wanneer de teller het niet doet?

Overigens is de bekeuring voor jou! Jij moet beslissen om er niet in te gaan rijden wanneer er iets kapot is.

[ Voor 3% gewijzigd door DeeJee op 24-02-2010 12:33 ]

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Misschien eens denken aan een eigen auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DeeJee schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:33:
De auto is van je baas dus de kosten zijn voor hem.
Waarom zou jij in hemelsnaam een ANWB lidmaatschap afsluiten voor een auto die niet van jou is?

Hoe komt een auto trouwens door de keuring wanneer de teller het niet doet?

Overigens is de bekeuring voor jou! Jij moet beslissen om er niet in te gaan rijden wanneer er iets kapot is.
Ja he? Dus gewoon de (betaalde) acceptgiro overleggen ter declaratie?
Hij is toen door de keuring gekomen, dus ik denk dat ze daar gewoon niet op gelet hebben.

@mierenfokker, heb momenteel weinig eigen geld voor aanschaf, dus dat zit er niet in..

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 288694 op 24-02-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:30
Volgens mij mag je nog niet eens rijden met een kapotte snelheidsmeter.

Ik zou gewoon weigeren om nog verder in die auto rond te rijden totdat ie gemaakt is. Als je bijv. niet prive reed met dat ding, moet je een rittenstaat inleveren. Dat kan je niet, omdat je snelheidsmeter en kilometerteller het niet doen.

Bekeuring is aan jezelf; ook als je aangehouden wordt en een boete krijgt vanwege kapotte snelheidsmeter. Jij kiest er voor om in een auto te rijden met defecten. Boetes daaraan gekoppeld zijn dus voor jezelf.

ANWB lidmaatschap zou ik al helemaal niet zelf betalen als het niet je eigen auto is. Auto kapot = laat maar maken, kosten voor bedrijf. Het bedrijf wilt dat je in die auto rijdt, dus moeten ze ook goed faciliteren.

[edit]
kapotte snelheidsmeter is geen reden tot afkeur sinds mei 2009. Maar je kant er wel een boete voor krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Krypt op 24-02-2010 12:41 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Krypt schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:40:
Volgens mij mag je nog niet eens rijden met een kapotte snelheidsmeter.

Ik zou gewoon weigeren om nog verder in die auto rond te rijden totdat ie gemaakt is. Als je bijv. niet prive reed met dat ding, moet je een rittenstaat inleveren. Dat kan je niet, omdat je snelheidsmeter en kilometerteller het niet doen.

Bekeuring is aan jezelf; ook als je aangehouden wordt en een boete krijgt vanwege kapotte snelheidsmeter. Jij kiest er voor om in een auto te rijden met defecten. Boetes daaraan gekoppeld zijn dus voor jezelf.

ANWB lidmaatschap zou ik al helemaal niet zelf betalen als het niet je eigen auto is. Auto kapot = laat maar maken, kosten voor bedrijf. Het bedrijf wilt dat je in die auto rijdt, dus moeten ze ook goed faciliteren.

[edit]
kapotte snelheidsmeter is geen reden tot afkeur sinds mei 2009. Maar je kant er wel een boete voor krijgen.
Krypt, heb jij een bron hiervan? Dat je hier beboet voor kan worden en de afkeur sinds mei 2009 niet meer van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Ik heb ook een tijd zonder snelheidsmeter gereden. Destijds (nov 2008) voor de APK uitgezocht of dit een probleem was, in de regelementen heb ik alleen kunnen vinden dat er een snelheidsmeter aanwezig moet zijn, dit hoeft echt niet _de_ snelheidsmeter van de auto zijn. GPS zou ook moeten kunnen.
De garage was daar minder van overtuigd, zijn reden was echter dat ze niet verplicht zijn om met de auto te rijden (alleen kleine stukjes in de garage) waardoor de km(h)-teller niet te beoordelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Bron van APK keuring
Op pagina 9 moet je kijken.

Boete moet ik nog even zoeken.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Boete staat op 60 euro voor:

het na 30-06-1967 in gebruik genomen voertuig niet is voorzien van een goed werkende, ook bij nacht, afleesbare snelheidsmeter

bron: http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_24-02-2010
(N 150 a)

[ Voor 28% gewijzigd door defusion op 24-02-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allen

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 288694 op 24-02-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Anoniem: 288694 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:39:
[...]

Ja he? Dus gewoon de (betaalde) acceptgiro overleggen ter declaratie?
Hij is toen door de keuring gekomen, dus ik denk dat ze daar gewoon niet op gelet hebben.

@mierenfokker, heb momenteel weinig eigen geld voor aanschaf, dus dat zit er niet in..
Begin ook eens met het opzeggen van je ANWB lidmaatschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:30
DeeJee schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:53:
[...]

Begin ook eens met het opzeggen van je ANWB lidmaatschap.
Als tijdens werk ook werkkleding aan hebt dan is de kans groot dat je niet eens geholpen wordt want dan heb je een zakelijke ANWB voor nodig. En met een sponserbusje is vrije tijds kleding ook wel nodig ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als de kilometerteller niet werkt dan neem ik aan dat je ook aan de belastingdienst hebt opgegeven dat je 0 prive kilometers gemaakt hebt? De stand van vorig jaar is per slot van rekening hetzelfde als die van nu.

Signatures zijn voor boomers.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 09:34

Mx. Alba

hen/die/zij

Maasluip schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 08:46:
Als de kilometerteller niet werkt dan neem ik aan dat je ook aan de belastingdienst hebt opgegeven dat je 0 prive kilometers gemaakt hebt? De stand van vorig jaar is per slot van rekening hetzelfde als die van nu.
+1 geniaal inzicht :D

Het is eigenlijk heel simpel. De baas (of de leasemaatschappij) is eigenaar van de wagen. Zij moeten dus voor verzekering etc. zorgen en dus ook de pechhulpservice. Dat ANWB-lidmaatschap moet je gewoon kunnen declareren bij de baas, en betalen ze het niet, dan moet je het gewoon stopzetten. Hun auto, hun probleem. Je mag ook gewoon weigeren om nog met de auto te rijden omdat hij onveilig is. Bovendien is in dit geval nu niet meer te zien hoeveel kilometer je rijdt en kan je dus ook geen kilometerregistratie bijhouden. Stel dat je minder dan 500km privé zou rijden zou je daardoor in de problemen kunnen komen bij de fiscus. Oftewel: gewoon niet meer in rijden, behalve als het is om naar de garage te gaan om die snelheidsmeter/kilometerteller te laten repareren.

Kosten die je zelf maakt voor het privé-gebruik kan je van de bijtelling aftrekken. Dus bijvoorbeeld de kosten voor het schoonmaken van de auto, kosten voor tol en parkeren tijdens privé-ritten, kosten voor een parkeervergunning, benzinekosten voor privé-ritten, etc. Uiteraard allemaal gebonden aan "redelijkheid en billijkheid".

[ Voor 14% gewijzigd door Mx. Alba op 25-02-2010 10:27 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• PoweRoy
  • Laatst online: 09:15

PoweRoy

funky!

Flinke uitbater is je baas :? Auto van 2001 waar je bijtelling over de nieuwwaarde(:?) betaald :X
Verder omdat de auto van je baas is en jij alleen bestuurder bent zou ik zeggen dat de baas alles betaald omtrent kosten. DWZ: anwb, keuringen, boetes (mits onder werktijd) etc.

[This space is for rent]

Topicstarter
ANWB opzeggen is geen optie, heb hem net verlengd dit jaar, maar was wel slim geweest ja, dan had ie het zelf kunnen regelen als ik met pech had gestaan.

kosten voor schoonmaken betaal ik nu ook zelf, zijn hier regels voor zodra je bijtelling betaalt dan?
Parkeergeld kan ik wel indienen en krijg ik terug, eveneens olie en vloeistoffen.

Mijn snelheidsmeter, dus ook km stand werkt al een jaar niet, heel af en toe doet ie het, dus hij is wel een aantal tientallen km's verder onderstussen, maar niet de 20.000 km die ik het afgelopen jaar heb gereden.

Heb mijn baas gemaild met de feitjes (werking snelheidsmeter wordt niet gecontroleerd bij APK en de boetes vooor het niet hebben van een werkende km-teller). Zijn enige antwoord hier op was : 'Fijn, maar wel wat vreemd'.

Ik zit in een wat lastige positie hier(misschien daarom wel gunstig voor mijzelf) , we zitten hier met zijn 4-en inclusief mijn baas en ik ben met hem de enige die naar klanten toegaat, de andere 2 zitten op kantoor, en hebben geen rijbewijs nog..
Is het slim om te weigeren om in deze auto nog verder te rijden? is dat geen werkweigering? zal ik gewoon met de trein naar het werk toegaan ? Moet ik deze kosten zelf betalen? Of gewoon naar de garage brengen de auto zonder overleg , tenslotte heb ik al 12x gezegd dat mijn teller niet werkt, maar hij blijft lakoniek.

Topicstarter
PoweRoy schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:41:
Flinke uitbater is je baas :? Auto van 2001 waar je bijtelling over de nieuwwaarde(:?) betaald :X
Verder omdat de auto van je baas is en jij alleen bestuurder bent zou ik zeggen dat de baas alles betaald omtrent kosten. DWZ: anwb, keuringen, boetes (mits onder werktijd) etc.
Was ik ook al achter ja..
ik ga alles op papier laten zetten, zodat het duidelijk wordt waar ik zelf voor moet opdraaien.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PoweRoy schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:41:
Daar kan de baas niets aan doen. Dat zijn gewoon belastingregels. Tot een leeftijd van 15 jaar moet je gewoon volledige bijtelling betalen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Een auto uit 2001 waarvan de teller het niet meer doet? Mag ik vragen welk merk dat is?

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:56:
Een auto uit 2001 waarvan de teller het niet meer doet? Mag ik vragen welk merk dat is?
het is een renault clio, eind 2001

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 288694 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:48:

Is het slim om te weigeren om in deze auto nog verder te rijden? is dat geen werkweigering? zal ik gewoon met de trein naar het werk toegaan ? Moet ik deze kosten zelf betalen? Of gewoon naar de garage brengen de auto zonder overleg , tenslotte heb ik al 12x gezegd dat mijn teller niet werkt, maar hij blijft lakoniek.
Ik zou er gewoon in door blijven rijden. Het enige waar ik nog geld aan zou uitgeven is een navigatieapparaat zodat je weet hoe hard je rijdt. Als je tenminste een handje van "wat harder" rijden hebt. Verder, zoals gezegd, gewoon aan de belastingdienst de km-standen van die auto opgeven en daarmee "bewijzen" dat je niet meer dan 500 km privé hebt gereden. Het is nu de baas zijn verantwoordelijkheid om dat te laten maken.
En geloof me: hij heeft geen enkel baat daarbij. Als hij die auto volgend jaar wil verkopen en er staat 100.000 km minder op de teller dan hij in feite heeft gelopen, dan heeft hij er alleen maar voordeel bij.
Ik zou echter wel graag de NAP gegevens willen zien.

Als je een bekeuring voor die defecte kilometerteller krijgt dan leg je die gewoon bij je baas op zijn bureau. Zijn verantwoordelijkheid, zijn kosten.

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:06:
[...]

. Verder, zoals gezegd, gewoon aan de belastingdienst de km-standen van die auto opgeven en daarmee "bewijzen" dat je niet meer dan 500 km privé hebt gereden. Het is nu de baas zijn verantwoordelijkheid om dat te laten maken.
Als je een bekeuring voor die defecte kilometerteller krijgt dan leg je die gewoon bij je baas op zijn bureau. Zijn verantwoordelijkheid, zijn kosten.
Kan ik doen, maar dan mag ik hem niet meer privé gebruiken (>500km), wat ik echter wel wil blijven doen, ik kan een eigen auto op dit moment niet aanschaffen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 288694 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:48:
ANWB opzeggen is geen optie, heb hem net verlengd dit jaar, maar was wel slim geweest ja, dan had ie het zelf kunnen regelen als ik met pech had gestaan.
Dan dus maar declareren bij de baas! Mocht hij weigeren, dan kan je het altijd nog van je bijtelling aftrekken.
kosten voor schoonmaken betaal ik nu ook zelf, zijn hier regels voor zodra je bijtelling betaalt dan?
Ja. De bijtelling is er om het verkapt loon in natura te belasten dat een leasewagen eigenlijk is als je die privé mag gebruiken. Alle directe kosten die je voor dat privé-gebruik maakt komen dus in mindering van dat loon in natura, en worden dus van de bijtelling (niet van de belasting!) afgetrokken. Uiteindelijk betaal je dus netto maar 58% van al die kosten (er van uitgaande dat je in de 42%-schijf belast wordt).
Parkeergeld kan ik wel indienen en krijg ik terug, eveneens olie en vloeistoffen.
Ook privé-parkeergeld? Dat maakt een dagje Amsterdam namelijk wel 42% goedkoper qua parkeerkosten :D
Heb mijn baas gemaild met de feitjes (werking snelheidsmeter wordt niet gecontroleerd bij APK en de boetes vooor het niet hebben van een werkende km-teller). Zijn enige antwoord hier op was : 'Fijn, maar wel wat vreemd'.
Een boete voor een niet werkende snelheidsmeter moet de baas gewoon dokken. Het is zijn auto en hij is daar dus verantwoordelijk voor, vooral omdat je hem al meermaals op dit defect gewezen hebt.
Ik zit in een wat lastige positie hier(misschien daarom wel gunstig voor mijzelf) , we zitten hier met zijn 4-en inclusief mijn baas en ik ben met hem de enige die naar klanten toegaat, de andere 2 zitten op kantoor, en hebben geen rijbewijs nog..
Is het slim om te weigeren om in deze auto nog verder te rijden? is dat geen werkweigering?
Als timmermansknecht mag je weigeren om met een onveilige cirkelzaag te werken. Dat is geen werkweigering. Die auto deugt niet, dus mag je volgens mij weigeren om erin te rijden. Maar let wel op: IANAL!!!
zal ik gewoon met de trein naar het werk toegaan ? Moet ik deze kosten zelf betalen? Of gewoon naar de garage brengen de auto zonder overleg , tenslotte heb ik al 12x gezegd dat mijn teller niet werkt, maar hij blijft lakoniek.
Trein zou je dan moeten kunnen declareren bij de baas. De bedrijfswagen kan je niet mee rijden en je moet toch op het werk komen. Gewoon zelf naar de garage brengen zou ik niet doen.

Misschien enigszins achterbaks, maar je kan deze auto (en de keurmeester) anoniem bij het RDW aanmelden. De RDW doet dan een schaduwkeuring en als blijkt dat de auto afgekeurd had moeten worden heeft niet alleen je werkgever een probleem maar ook de keurmeester.
[/quote]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ga gewoon een gesprek aan met je baas over wat de afspraken precies zijn, en laat deze op papier zetten.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Topicstarter
Oke allemaal, dit bevestigt allemaal dat het niet aan mij ligt.
ik laat jullie weten hoe dit afloopt!

Anoniem: 295814

c70070540 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:19:
Ga gewoon een gesprek aan met je baas over wat de afspraken precies zijn, en laat deze op papier zetten.
Als die baas er zo mee omspringt, en jij geeft aan...."Baas (chefke), het volgende, ik weet niet wat de afspraken zijn, maar we bespreken ze en zetten het op papier" dan gaat zijn spider sense ook werken natuurlijk. Succes daarmee :)

Kan zijn dat ie baas heel schappelijk is, maar als jij rondrijd in zo'n auto als hier beschreven, en problemen zijn al eens aangekaart, dan denk ik dat overigens niet.

Topicstarter
Anoniem: 295814 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:30:
[...]

Als die baas er zo mee omspringt, en jij geeft aan...."Baas (chefke), het volgende, ik weet niet wat de afspraken zijn, maar we bespreken ze en zetten het op papier" dan gaat zijn spider sense ook werken natuurlijk. Succes daarmee :)

Kan zijn dat ie baas heel schappelijk is, maar als jij rondrijd in zo'n auto als hier beschreven, en problemen zijn al eens aangekaart, dan denk ik dat overigens niet.
ben ook heel benieuwd hoe hij het gaat oplossen, het is tenslotte zijn probleem, waar IK wel mee zit..

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Anoniem: 295814 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:30:
[...]

Vergeet niet dat we hier maar 1 kant van het verhaal horen, en misschien is er prima met de beste man te praten om goede afspraken te maken, maar heeft de TS dat, op enkele losse opmerkingen na, nog niet geprobeerd.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De ANWB heeft toch tegenwoordig een limiet aan 't aantal keren dat je 'n beroep op hen wil doen? Als je baas niet betaald, zou ik bij pech overleggen met m'n baas: zeg, moet ik op naam van 't bedrijf een pech-lidmaatschapafsluiten of ga je mijn lidmaatschap betalen? Als je geen van 2 doet, zie ik geen andere mogelijkheid dan de auto hier te laten staan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Krypt
Anders bij je baas een machtiging op papier aanvragen om die auto te laten maken. Firma info (+rek. nr), handtekening + stempel en dan naar de garage om 'm te laten maken. Rekening direct naar het bedrijf sturen.

@Albantar; hoe kun je tegenwoordig die privekosten nog opgeven trouwens? Bij aangifte van IB kan je die niet meer opgeven.

Pvouput live

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Krypt schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:32:
Anders bij je baas een machtiging op papier aanvragen om die auto te laten maken. Firma info (+rek. nr), handtekening + stempel en dan naar de garage om 'm te laten maken. Rekening direct naar het bedrijf sturen.

@Albantar; hoe kun je tegenwoordig die privekosten nog opgeven trouwens? Bij aangifte van IB kan je die niet meer opgeven.
Bonnen indienen bij de salarisadministratie, die trekken het dan af van je bijtelling op je loonstrookje.

c70070540 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:48:
[...]

Vergeet niet dat we hier maar 1 kant van het verhaal horen, en misschien is er prima met de beste man te praten om goede afspraken te maken, maar heeft de TS dat, op enkele losse opmerkingen na, nog niet geprobeerd.
Dan gaat de chef zich allerminst afvragen waar ie die wijsheid plotseling vandaan haalt. Van de ene op de andere dag van "Baas, kmteller stuk" naar "Baas, even serieus - laten we dingen noteren en duidelijke afspraken maken". Dat brengt geen success

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 295814 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:23:
Dan gaat de chef zich allerminst afvragen waar ie die wijsheid plotseling vandaan haalt. Van de ene op de andere dag van "Baas, kmteller stuk" naar "Baas, even serieus - laten we dingen noteren en duidelijke afspraken maken". Dat brengt geen success
Het ziet er naar uit dat dit al wat langer speelt dan één dag :)

Mx. Alba schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:29:
[...]

Het ziet er naar uit dat dit al wat langer speelt dan één dag :)
En juist daarom toch? Dat is hetzelfde als naar de huisarts gaan na een 'zelfdiagnose' van het internet. Je denkt dat je wat wijzer bent, en misschien ben je dat ook wel, maar kennis van het menselijk gestel zal de arts meer hebben als jij.

Dan heb je maanden (jaren?) met een kapotte kmteller gereden (en zelf niet op je strepen gestaan) en dan plotseling ga je je anders opstellen. Iedere baas gaat dat echt voelen aan zijn spider sense, en weet dan gelijk hoe laat het is. Stond je al op een lijstje met potlood (omdat ie zo verrekte lastig deed over zijn auto) sta je er daarna met pen op (omdat ie plotseling harde afspraken wil maken over een auto van de zaak)

En dan zeg ik niet dat TS ongelijk heeft om duidelijkheid te willen. Ik zeg alleen dat ie voorzichtig moet zijn met verhaal halen bij zijn baas (als dat voorheen nogal werd afgewimpeld, en je dan nu opeens harde afspraken wil en zal maken)

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 295814 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:23:
[...]

Je doet het voorkomen alsof je bij alle conflicten maar één weg mag bewandelen en dat als je een keer gevraagd hebt om iets, je het nooit meer kan eisen.
Sterker nog, ik denk dat het eerder contraproductief is om bij elke issue direkt met gestrekt been in te gaan. Lijkt me logisch dat je eerst overleg pleegt en als dat niets uithaalt dat je je dan pas harder opstelt.

Maasluip schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:56:
[...]

Je doet het voorkomen alsof je bij alle conflicten maar één weg mag bewandelen en dat als je een keer gevraagd hebt om iets, je het nooit meer kan eisen.
Sterker nog, ik denk dat het eerder contraproductief is om bij elke issue direkt met gestrekt been in te gaan. Lijkt me logisch dat je eerst overleg pleegt en als dat niets uithaalt dat je je dan pas harder opstelt.
TS krijgt hier de oplossing aangeboden afspraken op papier te zetten, zijn niet mijn woorden. En daarop zeg ik: Dat is niet de juiste tactiek. Daar zijn wij het gewoon eens. Dat is wat ik zeg, dat is wat ik van jou hier lees.

Eisen is prima. Maar als je (zoals ik al zei) je toon veranderd van: tijdens de koffiepauze klagen over de kmteller, naar: een 1on1 in zijn kantoor met een notitieblok - dan veranderd de sfeer. En een werkgever die zijn werknemer door laat rijden in een kapotte auto gaat dat vast niet prettig vinden als je zo omslaat.

That is all I am saying - en daar ben ik het met jou eens.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

1
Mx. Alba schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:16:
[...]

Dan dus maar declareren bij de baas! Mocht hij weigeren, dan kan je het altijd nog van je bijtelling aftrekken.

[...]

Ja. De bijtelling is er om het verkapt loon in natura te belasten dat een leasewagen eigenlijk is als je die privé mag gebruiken. Alle directe kosten die je voor dat privé-gebruik maakt komen dus in mindering van dat loon in natura, en worden dus van de bijtelling (niet van de belasting!) afgetrokken. Uiteindelijk betaal je dus netto maar 58% van al die kosten (er van uitgaande dat je in de 42%-schijf belast wordt).
<snip>
offtopic:
Wacht even, zeg je nu dat ik (leaserijder) al m'n prive parkeerkosten, wasstraat, ruitenwisservloeistof etc kan aftrekken?
In dat geval had ik meer bonnetjes moeten bewaren ;(
Ga ik dan meteen maar mee beginnen.
Mx. Alba schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:11:
[...]

Bonnen indienen bij de salarisadministratie, die trekken het dan af van je bijtelling op je loonstrookje.
Dat ga ik eens verder uitzoeken... hoe dat bij ons geregeld is.
(zal vast wel via zo'n omweg moeten, als ik 't gewoon bij m'n aangifte had kunnen doen had ik 't wel eerder gevonden :+)

[ Voor 18% gewijzigd door J2pc op 25-02-2010 14:17 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
J2pc schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 14:11:
1
[...]

offtopic:
Wacht even, zeg je nu dat ik (leaserijder) al m'n prive parkeerkosten, wasstraat, ruitenwisservloeistof etc kan aftrekken?
In dat geval had ik meer bonnetjes moeten bewaren ;(
Ga ik dan meteen maar mee beginnen.
offtopic:
ruitenwisservloeistof/olie kun je vaak gewoon met je tank-pas bij de pomp kopen ;)
Dat ga ik eens verder uitzoeken... hoe dat bij ons geregeld is.
(zal vast wel via zo'n omweg moeten, als ik 't gewoon bij m'n aangifte had kunnen doen had ik 't wel eerder gevonden :+)
Vaak is het zo geregeld dat deze dingen gewoon bij je onkostenvergoeding horen, en dus kan je het niet nog een keer declareren/opgeven voor de belasting.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Topicstarter
Woy schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 14:44:
[...]

offtopic:
ruitenwisservloeistof/olie kun je vaak gewoon met je tank-pas bij de pomp kopen ;)

[...]

Vaak is het zo geregeld dat deze dingen gewoon bij je onkostenvergoeding horen, en dus kan je het niet nog een keer declareren/opgeven voor de belasting.
ik krijg ook geen onkostenvergoeding, ik ga vanaf nu alle bonnetjes bewaren..

Topicstarter
update:
-ik krijg mijn anwb vergoedt
-de kilometerteller wordt binnenkort naar gekeken, en als de financiele situatie het toelaat komt er ook een andere auto :) (maar dat zei ie vorig jaar ook al)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Zo zie je maar, als je er gewoon over praat is er veel te regelen. Het is belangrijk dat je goed beslagen ten ijs komt, wat je gedaan hebt door eerst informatie in te winnen, en vervolgens gewoon open een gesprek aangaan en alles puntsgewijs bespreken.

Topicstarter
c70070540 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:58:
Zo zie je maar, als je er gewoon over praat is er veel te regelen. Het is belangrijk dat je goed beslagen ten ijs komt, wat je gedaan hebt door eerst informatie in te winnen, en vervolgens gewoon open een gesprek aangaan en alles puntsgewijs bespreken.
inderdaad, eerst eens kijken wat 'normale gang van zaken' was.
en dit besproken, en er goed uitgekomen :)
Bedankt

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:22
ik zou zeggen

www.werk.nl

Succes :P

[ Voor 20% gewijzigd door wvkreg op 25-02-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien leuk om nog een update te geven:

Mijn ANWB kosten zijn nog niet vergoed en de auto staat er nog in dezelfde staat bij; km-teller dus nog defect...ondanks het feit dat ie in februarie heeft aangegeven er op korte termijn naar te laten kijken!

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 288694 op 28-05-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

En wat zegt je baas daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Moet je een anwb lidmaatschap nemen dan? Lijkt me niet, dus dat moet je gewoon opzeggen als je zelf geen auto hebt. Tenzij je het zelf wel handig vind maar dan valt er niks te declareren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:12

Salandur

Software Engineer

Marzman schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:21:
Moet je een anwb lidmaatschap nemen dan? Lijkt me niet, dus dat moet je gewoon opzeggen als je zelf geen auto hebt. Tenzij je het zelf wel handig vind maar dan valt er niks te declareren.
Het ANWB lidmaatschap is persoonlijk. Dus het maakt niet uit in welke auto je rijd, je wordt door de ANWB alleen geholpen als je lid bent. Je bent niet verplicht het te nemen, maar het is wel coulant van de baas om hieraan mee te betalen. Anders betaald hij bij pech de volledige kosten die toch wat hoger zijn.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet dat het persoonlijk is, maar als je geen auto hebt dan heb je er over het algemeen ook weinig aan. Het kan inderdaad zijn dat je veel auto's leent, maar voor die bedrijfswagen alleen lijkt het me niet interesant als de baas niet meebetaald (wat inderdaad coulant zou zijn) :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ik zou de volgende keer als je hem wegbrengt voor de APK meteen even melden dat de kilometerteller kaduuk is, dan weet je zeker dat dat gefixt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi allemaal,

Nou, inmiddels wat maandjes verder. Resultaat is een nog niet gemaakte km-teller. Ik zie het op korte termijn ook nog niet gebeuren. Met het thuisfront besloten een eigen auto aan te schaffen en de bijtelling die ik nu stop in deze auto , uit te geven aan verzekering/belasting voor onze prive auto.

De auto (vd zaak) die ik nu rij betreft geen lease auto meer, maar gewoon een auto van de zaak. Wie weet per wanneer ik de bijtelling (met verklaring voor belastingdienst) kan opzeggen , zodat ik de auto privé laat staan (<500km pj) ?? Is dat maandelijks? Of gewoon per wanneer die verklaring aangeef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 10:01

Pinobigbird

doesn't share food!

Anoniem: 288694 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:55:
Hoi allemaal,

Nou, inmiddels wat maandjes verder. Resultaat is een nog niet gemaakte km-teller. Ik zie het op korte termijn ook nog niet gebeuren. Met het thuisfront besloten een eigen auto aan te schaffen en de bijtelling die ik nu stop in deze auto , uit te geven aan verzekering/belasting voor onze prive auto.

De auto (vd zaak) die ik nu rij betreft geen lease auto meer, maar gewoon een auto van de zaak. Wie weet per wanneer ik de bijtelling (met verklaring voor belastingdienst) kan opzeggen , zodat ik de auto privé laat staan (<500km pj) ?? Is dat maandelijks? Of gewoon per wanneer die verklaring aangeef?
De belastingdienst rekent per kalenderjaar (1 jan t/m 31 dec). Als je in een kalenderjaar meer dan 500 km privé rijdt moet je over alle maanden dat je een auto tot je beschikking had bijtelling betalen.

Als je dus in jan t/m mei bijtelling hebt betaalt zal je dus waarschijnlijk al over die 500 km zitten met je privéritten en ben je dus t/m dec verplicht bijtelling te betalen (zolang je een auto tot je beschikking hebt), ongeacht of je er wel of niet privé mee rijdt.

De enige manier om geen bijtelling meer te gaan betalen is om geen auto van de zaak op je naam te hebben, ook niet voor alleen zakelijke ritten of woon-werkverkeer.

[ Voor 6% gewijzigd door Pinobigbird op 02-06-2010 22:03 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pinobigbird schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:01:
[...]

De belastingdienst rekent per kalenderjaar (1 jan t/m 31 dec). Als je in een kalenderjaar meer dan 500 km privé rijdt moet je over alle maanden dat je een auto tot je beschikking had bijtelling betalen. Als je dus in jan t/m mei bijtelling hebt betaalt zal je dus waarschijnlijk al over die 500 km zitten met je privéritten en ben je dus t/m dec verplicht bijtelling te betalen (zolang je een auto tot je beschikking hebt), ongeacht of je er wel of niet privé mee rijdt.
Echt waar? Damn.. dat wordt dus een prive auto pas begin volgend jaar dan, maar daarbij.. hoe toon ik aan dat ik meer of minder heb gereden als mijn km-teller al een jaar nie heeft gewerkt:D ? Of sterker: hoe kan mijn baas aantonen dat ik meer dan 500km al verreden heb :D ? Ik kan gewoon zeggen dat dat niet zo is, als ik nu tank met pas geef ik altijd dezelfde km-stand door.... al vanaf november 2009 dus en rittenstaten zijn niet aanwezig!

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 288694 op 02-06-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 10:01

Pinobigbird

doesn't share food!

De belastingdienst werkt met een omgekeerde bewijslast. Ze gaan er vanuit dat je meer dan 500 km privé rijdt. Als je kan bewijzen dat je minder dan 500 km privé hebt gereden, zal je dit moeten aan kunnen tonen, als hierom gevraagd wordt, d.m.v. een sluitende rittenregistratie. De belastingdienst kan deze registratie dan controleren door bijvoorbeeld de informatie van de tankpas op te vragen, verkeersovertredingen te cross-linken of d.m.v. de gegevens van de controles die ze uitvoeren bij populaire (privé)bestemmingen (IKEA, Efteling, etc).

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pinobigbird schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:17:
De belastingdienst werkt met een omgekeerde bewijslast. Ze gaan er vanuit dat je meer dan 500 km privé rijdt. Als je kan bewijzen dat je minder dan 500 km privé hebt gereden, zal je dit moeten aan kunnen tonen, als hierom gevraagd wordt, d.m.v. een sluitende rittenregistratie. De belastingdienst kan deze registratie dan controleren door bijvoorbeeld de informatie van de tankpas op te vragen, verkeersovertredingen te cross-linken of d.m.v. de gegevens van de controles die ze uitvoeren bij populaire (privé)bestemmingen (IKEA, Efteling, etc).
Maar als ik nou van mening ben minder dan 500 k/m prive dit jaar te heb gereden? Dat mijn km-teller niet werkt is mijn baas zijn probleem. Ik heb dit meerdere keren aangegeven! Ik kan natuurlijk een rittenregistratie maken , dmv onze agenda. Alleen die komen de km-ers niet overeen met wat mijn auto teller aangeeft, dit is toch niet mijn probleem?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 288694 op 02-06-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Anoniem: 288694 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:25:
[...]
Maar als ik nou van mening ben minder dan 500 k/m prive dit jaar te heb gereden? Dat mijn km-teller niet werkt is mijn baas zijn probleem. Ik heb dit meerdere keren aangegeven! Ik kan natuurlijk een rittenregistratie maken , dmv onze agenda. Alleen die komen de km-ers niet overeen met wat mijn auto teller aangeeft, dit is toch niet mijn probleem?
Jawel, wel jouw probleem. De bijtelling is namelijk iets tussen jou en de Belastingdienst... Die merkt dat namelijk op als een belastte arbeidsvoorwaarde, vandaar de bijtelling. Je baas geeft alleen op bij de Belastingdienst dat jij in dat vehikel rondrijd. Vervolgens gaat de Belastingdienst aan jou vragen om aan te tonen dat je minder dan 500km privé rijdt op het moment dat je die bijtelling niet betalen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ebia schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 00:39:
[...]

Jawel, wel jouw probleem. De bijtelling is namelijk iets tussen jou en de Belastingdienst... Die merkt dat namelijk op als een belastte arbeidsvoorwaarde, vandaar de bijtelling. Je baas geeft alleen op bij de Belastingdienst dat jij in dat vehikel rondrijd. Vervolgens gaat de Belastingdienst aan jou vragen om aan te tonen dat je minder dan 500km privé rijdt op het moment dat je die bijtelling niet betalen wil.
Dan maak ik toch een rittenstaat van het afgelopen jaar, alles is netjes in onze agenda verwerkt.
Dat dit niet overeeen komt met de km-stand van de auto, dat is door nalatigheid van mijn werkgever..
Verdorie als dit zo is zit ik er nog een half jaar aan vast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 22:17
Check een belastingdienst.nl Daar staat ook het een en ander over dit onderwerp. Volgens mij is wisselen van werkgever ook een manier om direct geen bijtelling meer te betalen. Misschien is dat sowieso wel een goed idee. Ik vind het absurd dat jij de snelheidsboetes zou moeten betalen, als je baas weigert om de snelheidsmeter te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Night-Reveller schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 10:07:
Check een belastingdienst.nl Daar staat ook het een en ander over dit onderwerp. Volgens mij is wisselen van werkgever ook een manier om direct geen bijtelling meer te betalen. Misschien is dat sowieso wel een goed idee. Ik vind het absurd dat jij de snelheidsboetes zou moeten betalen, als je baas weigert om de snelheidsmeter te laten repareren.
Ik heb 'helaas' nog geen boete voor snelheidsovertreding gekregen tijdens het niet werken van de snelheidsmeter. Neem ook wel aan dat ik die niet zelf hoef te betalen.. is nog niet aan de orde geweest dus.

De bijtelling heb ik destijds voor gekozen ("wil je er privé mee rijden?" , 'ja' "ok dan betaal je wel bijtelling". De ins -en outs zijn mij niet verteld, en in mijn contract staat ook helemaaaaaal niets over de auto, enkel dat ik geen reiskostenvergoeding ontvang ivm het hebben van een zakelijke auto. 1 regel dus.

Ik hoef hier niet perse weg, maar dit maakt het allemaal niet prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 22:17
Hier staat dat je nu niet meer onder de bijtelling uit komt voor 2010. Ik zag ook op de belastingdienst dat je er op vele manieren onderuit was gekomen, maar nu gewoon niet meer... Of eh, is de auto soms aantoonbaar uitsluitend geschikt voor het vervoer van goederen? (b.v. alleen bestuurdersstoel aanwezig?)
Pagina: 1