Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bij <dual boot> : bij keuze Win XP Home: blue screen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laptop: MSI megabook L710. Met <dual boot> keuze uit Win XP Home (C:/) of Win 2000 Pro (D:/). Voorheen geen enkel probleem. Echter: Win 2000 gecrashed. Helaas was er geen andere keuze dan D:/ formateren en Win 2000 daarna opnieuw installeren. Gedaan en het lijkt nu weer in orde want Win 2000 geheel functioneel. Dan bij keuze voor Win XP: inlaadfout 3, blue screen met foutmelding:
stop 0x0000007E (0xC0000005, 0x805DEA7A, 0xF78AA578, 0xF78AA274).
boot.ini :
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Bij uitschakelen van DEP ( /noexecute=alwaysoff) : geen verbetering.
Bij opstarten zonder LAN-verbinding : geen verbetering.
Aangebrachte wijzigingen voor herinstall van Win 2000: Ram 2x 512Mb vervangen door 2x 1Gb
.
Win 2000 alleen nodig voor mijn werk i.v.m. 3D tekenprogramma (werkt helaas alleen op NT platform).
Win XP voor al het andere (email, tekst verw.,beeld bew., audio-video, geen games, etc).
In de <Verkenner> van Win 2000 is Win XP (C:/) wel geheel zictbaar en toegangkelijk.
Ik ben geen expert doch normaal bij foutmeldingen kom ik er wel uit. Nu dus niet 8)7
De rescuedisk van MSI geeft als enige optie een format en herinstallatie naar fabrieksinstellingen. Daar word ik direct 10 jaar ouder van en wil dat dus niet (+ dagen werk alles opnieuw inzetten :'( )
Help, wat kan/moet ik doen om mijn (werk)notebook weer in orde te krijgen?
Welke info moet ik hier nog aanleveren voor probleem oplossing.
Sorry voor het lange verhaal. Dank voor advies _/-\o_

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat staat er op Partition 1? Aangezien de boot.ini praat over Partition 2 en 3 ...

https://discord.com/invite/tweakers

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 15:02
Waarschijnlijk heeft je Windows 2000 her-install de bootmanager en/of de bootfiles van XP overschreven en dat vindt XP natuurlijk niet fijn. Dus even XP herstelconsole starten (via cd/dvd) en even fixboot uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Redfoxert: De door jou opgegeven link reeds geheel doorgenomen. Mijn XP is (was) up-to-date en het gaat mij (nog) niet over een update of herinstall van XP. Partitie 1 = Standaard, Fat32, EISA-configuratie, 2.44Gb, Vrij: 611Mb. Wat daar op staat, is mij echt onbekend |:( . Wist niet dat deze er was, kan deze ook niet zien in de verkenner of <Mijn Computer>, anders dan alleen met <computerbeheer>.

Kosh66: Windows 2000 her-install heeft de bootmanager en/of de bootfiles van XP overschreven: lijkt mij zeer waarschijnlijk. Maar: even XP herstelconsole starten (via cd/dvd) en even bootfix uitvoeren. ==> Ik heb geen apparte XP Home CD, alleen de bijgeleverde MSI herstel-CD. Bij <boot from CD>: geeft geen herstelconsole doch alleen optie voor clean install na format. Ik weet geen Administrator-password en heb geen licentie nummer als dat nodig mocht zijn (OS preinstalled). Kan van deze CD wel de <Install System Controle Manager> starten, doch dit is dan vanuit Win 2000 en ik durf die niet op te starten als dan blijkt dat ik geen partitie kan selecteren. Dat lijkt mij niet gezond als daarmee Win 2000 omzeep help

Wat betreft de foutmelding: ik kan niet vinden op welke onderdelen en/of drivers deze betrekking hebben.

Indien er iemand in Nederland is die hier naar wil kijken (tegen vergoeding), ga ik wel rijden :)

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 15:02
Je hebt niet toevallig een andere XP-CD/DVD liggen? Of misschien iemand die je kent met zo'n CD/DVD?
Of een ERD-commander of een Hirens boot-CD/DVD? Anders wordt het erg lastig, ja.

Een Howto, maar deze heeft ook weer de XP-CD nodig: http://www.petri.co.il/in...2000_after_windows_xp.htm

Als ik het goed begrijp, heb je dus de ntldr en de ntdetect.com van XP nodig.
Die zou je dus kunnen backup-en van je bestaande installatie en vervangen door een XP-versie van de files.

Ik neem aan dat je de engelstalige versie gebruikt, welk ServicePack gebruik je?
Kijk eens of je van iemand zijn bestaande install de files kunt kopiëren....succes ermee.

[ Voor 60% gewijzigd door Kosh66 op 24-02-2010 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank Kosh66. Engelse versie, servicepack 4. Jouw link heeft mij op het goede spoor gezet.
CD XP was gelukkig niet nodig (want die heb ik ook niet).

De <ntldr> en <ntdetect.com> in C:\ waren overschreven door deze behorende bij Win 2000.

Doordat C:\ in de verkenner zichtbaar was kon ik daar deze overschreven bestanden opzoeken, en zie: op Win XP => C:\rootbackup\.... stonden de originele bestanden. Aan de grootte en install-datum kon ik zien welke ik nodig had. Alleen die op C:\ waren kennelijk overschreven door die van Win 2000 (met datum van eergisteren). De twee originele bestanden met copy C:\, replace = yes, opnieuw opstarten, keuze = XP en klaar.
Alsof er niets gebeurt is O-) . Alleen een paar nachten niet :z
Van 7(8)7 en :( ben ik nu d:)b en *O*
Thanks again, Constant.
Pagina: 1