Hallo allemaal,
Inmiddels een NAS / Fileserver in elkaar geschroefd en hier moet natuurlijk een OS op komen. Vanwege mijn kennis en de mogelijkheden van is de keuze gevallen op een OS uit de Windows familie. Echter heb ik enkele vraagtekens bij welke versie ik ga gebruiken.
Het is de bedoeling dat ik de storage middels RAID 5 laat lopen en het OS vanaf een 160GB laptopschijf. Het systeem bestaat verder uit een G45 chipset, Intel E2160 1,8Ghz dual core processor en 2GB geheugen. De applicaties die er op gaan draaien zijn op LAN parties DC++, FTP, eventueel dedicated gameserver. Verder moet deze een netwerkshare voor thuisgebruik kunnen draaien.
Windows XP:
+ Licht OS
- Gedateerd
Windows Server 2003:
+ Server OS dus veel netwerk en sharingmogelijkheden
- Misschien te geavanceerd?
Windows Home server 2008:
+ Bedoeld voor thuisservers
- Gaat dit lekker werken met een Raid5 array? Ivm. de storage pool
Windows 7:
+ Modern
+ Featurerijk
- Relatief zwaar
Welke is aan te bevelen gezien mijn systeem en mijn beoogde gebruik?
Alvast bedankt!
Inmiddels een NAS / Fileserver in elkaar geschroefd en hier moet natuurlijk een OS op komen. Vanwege mijn kennis en de mogelijkheden van is de keuze gevallen op een OS uit de Windows familie. Echter heb ik enkele vraagtekens bij welke versie ik ga gebruiken.
Het is de bedoeling dat ik de storage middels RAID 5 laat lopen en het OS vanaf een 160GB laptopschijf. Het systeem bestaat verder uit een G45 chipset, Intel E2160 1,8Ghz dual core processor en 2GB geheugen. De applicaties die er op gaan draaien zijn op LAN parties DC++, FTP, eventueel dedicated gameserver. Verder moet deze een netwerkshare voor thuisgebruik kunnen draaien.
Windows XP:
+ Licht OS
- Gedateerd
Windows Server 2003:
+ Server OS dus veel netwerk en sharingmogelijkheden
- Misschien te geavanceerd?
Windows Home server 2008:
+ Bedoeld voor thuisservers
- Gaat dit lekker werken met een Raid5 array? Ivm. de storage pool
Windows 7:
+ Modern
+ Featurerijk
- Relatief zwaar
Welke is aan te bevelen gezien mijn systeem en mijn beoogde gebruik?
Alvast bedankt!
De wijzen komen uit het Oosten!