snmp monitoren binnen virtuele omgeving

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen tweakers,

ik ben deze week begonnen met een nieuw project, ik ben opzoek naar een snmp tool (of iets soort gelijk) waar mee ik netwerk verbruik per virtuele server kan monitoren en loggen. Het gaat hier om 3 Vmware 2.0 server waar 4 virtuele servers onder draaien. Ook zou het mooi zijn als ik Schijf ruimte, Ram vebruik en cpu verbruik zou kunnen monitoren per virtuele server maar dit geen must.

Ik heb zelf all het nodige ge-googelt en zeker ook wel wat gevonden, maar stuit vaak weer op trial pakketten. En een van de voorwaarden is toch dat het opensource/freeware pakket is en dat het lokaal op de server draait.

Dus beste tweakers, hebben jullie een aanrader voor mij. Die voldoet aan de eisen die ik heb gekregen.

Alvast bedankt!
MVG

Pieter Koppert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:59
Is het geen optie om op elke server handmatig even SNMP te installeren en dan gewoon per het interne IP (of externe, allemaal in te stellen per SNMP(d)) en dan in Nagios of Cacti de servers toevoegen. Dan heb je precies wat je wilt hebben lijkt mij.

Heb trouwens nog wat gevonden op SourceForge, misschien ook een optie? Sourceforge - Nyx Netmon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Manuel schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:49:
Is het geen optie om op elke server handmatig even SNMP te installeren en dan gewoon per het interne IP (of externe, allemaal in te stellen per SNMP(d)) en dan in Nagios of Cacti de servers toevoegen. Dan heb je precies wat je wilt hebben lijkt mij.

Heb trouwens nog wat gevonden op SourceForge, misschien ook een optie? Sourceforge - Nyx Netmon
Voor een Nagios of Cacti oplossing zou ik special een servertje moeten opzetten, en ik hoopte dit een beetje te ontwijken. maar ben een beetje bang dat dit onvermijdelijke is.. :(.

ik zou nyx-netmon nu even door kijken.

bedankt voor de reactie!
MVG

Pieter Kopppert

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gisteren nyx-netmon door gekeken, na mij idee is het iets te groot pakket om netwerk verbruik mee te meten.

zijn er nog anderen pakket die gewoon een simpele log maken van netwerk verbruik ? per virtuele server.

Verwijderd

Zoals Manuel al aangeeft ga je dit denk ik echt enkel kunnen oplossen door met behulp van Cacti/Nagios/MRTG/PRTG/... de individuele virtuele servers te monitoren met SNMP. Best kan je hier een apart servertje voor installeren. Dat kan virtueel en hoeft niet veel resources te verbruiken, dus geen probleem zou ik denken.

Mits gebruik van bvb VMware ESX(i) kan je alle info die je wil ook rechtstreeks uit de fysieke servers trekken. Ik weet echter niet of er freeware tools zijn die dit kunnen.

Andere optie, als je echt niets extra wil installeren, is het gebruiken van Windows Perfmon op alle virtuele servers en deze het netwerkverbruik laten loggen (mits het Windows servers zijn). Dan heb je echter geen centrale opslag van de gegevens en kan je ook geen alarmering gaan doen oid.