Troubleshooting Internet connectie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymeister
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04-2021
Hallo allemaal,

voor mijn stage opdracht moet ik een troubleshooting procedure opstellen voor het geval als er geen internet connectie is binnen het bedrijf. Mijn vraag aan jullie is of jullie het onderstaande kunnen bekijken en eventueel tips aanvullen en commentaar geven als ik iets fouts heb gezegd/vergeten ben.

Mocht de Internetverbinding uitvallen, kijk dan eerst na of de machine een correct IP adres krijgt van de DHCP server. Dit dient in de 10.0.0.x range te zijn.

Krijgt het werkstation geen correct IP adres, probeer dan het IP adres te vernieuwen. Dit door in een Command scherm de volgende opdrachten uit te voeren:
- Ipconfig /release
- Ipconfig /renew
Hierna zou het Internet weer moeten werken. Is dit niet het geval dan kan op de server de DHCP service opnieuw gestart kunnen worden. Dit wordt gedaan door naar Start Administrative Tools  DHCP te gaan. Klik hier met de rechter muisknop op <servernaam> en ga naar All Tasks  Restart. Nu wordt de DHCP service opnieuw gestart. Zodra de service opnieuw gestart is, kan op een werkstation opnieuw ingelogd worden zodat deze opnieuw een IP adres aanvraagt aan de DHCP service.
Werkt hierna het Internet nog niet, haal dan het modem van het netspanning af en wacht een half minuutje voordat deze weer opnieuw ingeschakeld wordt.
Is het zo dat het Internet nu nog niet werkt dan dient er contact opgenomen te worden met de ISP provider voor verdere troubleshooting.

Alvast bedankt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij vergeet je in de lijst je router / firewall te restarten. Of zit die in het modem ingebouwd misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymeister
Klopt inderdaad. Deze zit in het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
ik mis nog een gedeelte over DNS en gateway instellingen.
het wil wel eens gebeuren dat je DNS weg valt dit ervaren mensen als het internet werkt niet. verders heb je dus gateway instellingen als daar iets mis in zit dan komt het verkeer niet uit bij de router.
dus ik zou een nslookup en traceroute checken

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymeister
lordgandalf schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:29:
ik mis nog een gedeelte over DNS en gateway instellingen.
het wil wel eens gebeuren dat je DNS weg valt dit ervaren mensen als het internet werkt niet. verders heb je dus gateway instellingen als daar iets mis in zit dan komt het verkeer niet uit bij de router.
dus ik zou een nslookup en traceroute checken
Oke DNS is nog vrij onbekend gebied voor mij. waar zou ik naar moeten kijken met een nslookup en traceroute en wat zou gedaan kunnen worden als deze gegevens niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymeister schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:32:
[...]

Oke DNS is nog vrij onbekend gebied voor mij. waar zou ik naar moeten kijken met een nslookup en traceroute en wat zou gedaan kunnen worden als deze gegevens niet kloppen?
Zorg dat je een lijstje met ip's hebt die je normaal gesproken kan pingen. Dan heb je geen DNS nodig. Pingt ip wel, maar een hostname niet, dan heb je een DNS probleem.

ipconfig /flushdns kan je nog op de werkstations proberen. Daar schoon je de DNS caching van je windows PC mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymeister
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:41:
[...]

Zorg dat je een lijstje met ip's hebt die je normaal gesproken kan pingen. Dan heb je geen DNS nodig. Pingt ip wel, maar een hostname niet, dan heb je een DNS probleem.

ipconfig /flushdns kan je nog op de werkstations proberen. Daar schoon je de DNS caching van je windows PC mee op.
Dus als ik bijv. naar een ander werkstation ping op basis van IP adres én op naam (bijv. pc01) en dit laatste werkt niet, dan zou ik dus een DNS probleem hebben?

Wat zou ik nog kunnen doen om DNS problemen op de server te kunnen achterhalen?

[ Voor 6% gewijzigd door Raymeister op 24-02-2010 09:58 ]

Pagina: 1