Netwerk zonder router?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik will binnenkort een extra computer aan het internet hangen, de situate is nu als volgt;

Ik woon in een flat in china waar ik mijn utp kabel simpelweg in de muur prik en "inbel" met username/ww. het ip adres klinkt als 169.254.xxx.200 en gateway 110.73.xx.110
Doordat ik niet zie hoe ik verbonden ben tot het internet denk ik dat het verbinden van een switch geen mogelijkheid voor een extra computer omdat die vermoedelijk geen ip toegewezen krijgt.

Wat is de meeste logische manier? Ik heb maar 1 netwerkkaart in de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Hangt helemaal af van wat er aan het andere eind van de utp kabel zit, ik heb geen idee of je daar dhcp hebt maar dat zal haast wel.

Verder heb ik geen idee waar je op moet inloggen, is het een proxy ofzo ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58

decramy

root@birdie:~#

als je 'gewoon je UTP in de muur' steekt, hoef je niet in te loggen; hoe zit dat inloggen precies in elkaar? verder is de iprange 169.254 bedoeld voor hosts zonder IP en windows selecteerd dan automagisch een IP in die range... Vaag verhaal allemaal ;)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Het is China, veel vager kan het niet worden :-)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Chief-XL schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 04:33:
Het is China, veel vager kan het niet worden :-)
Nog even en je zegt dat je ook gewoon een IPv6 adres krijgt ;)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De gateway heeft dus een echte IP adres.

en wat voor "inbel" is dat? Waarmee (welk programma) bel je in? Is dat een soort VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De standaard windows inbel word gebruikt, gemakkelijk in te stellen.

ah nu geeft ie een heel ander adres aan als ik ipconfig in cmd type (of verkeerd gekeken!);
ppp adapter broadband connection:
ip: 115.46.xx.253
gateway: t zelfde adres 115.46.xx.253

het 169.xxx.xxx. adres staat onder Ethernet adapter local area connection

Ik neem aan dat ik naar de ppp kijk

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
169.* is een APIPA adres. Het is een adres dat je krijgt als de DHCP niet goed functioneert of uit staat. (of er simpelweg niks achter hebt hangen en dus fysiek geen verbinding hebt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oftewel een switch eraan hangen creeert geen extra ip adres neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 01:48:
nope, tenzij het een hele dure is met dhcp server er in maar daar ga ik niet van uit.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 01:48:
Je kunt er best 'n switch aan hangen, maar dan zul je op elke PC die je aan de switch hangt alsnog moeten inloggen zoals je beschrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59
Skinkie schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 05:26:
[...]

Nog even en je zegt dat je ook gewoon een IPv6 adres krijgt ;)
zou me eigenlijk niet verbazen ook, het is china die zijn al een stuk verder met ipv6 dan menig land in europa

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rvanlaak schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 01:57:
[...]

Je kunt er best 'n switch aan hangen, maar dan zul je op elke PC die je aan de switch hangt alsnog moeten inloggen zoals je beschrijft
en elke pc krijgt dan een eigen ip? Daar is een router toch voor? zodat die meerdere ip adressen mogelijk maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Het is maar de vraag of je meerdere ip adressen per gebruiker mag hebben. De kans is vrij groot dat zodra je met de 2e pc inlogt, de eerste zijn verbinding verliest.

[ Voor 41% gewijzigd door job op 26-02-2010 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 02:01:
[...]

en elke pc krijgt dan een eigen ip? Daar is een router toch voor? zodat die meerdere ip adressen mogelijk maakt
Dat ligt dan aan de DHCP achter de switch. Zoals ik al zei, elke PC zal alsnog moeten inloggen. Een switch zit op de datalinklaag in het OSI model, daar komt nog weinig DHCP aan te pas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 02:01:
[...]

Nee, een router is er om twee (of meer) netwerken met elkaar te verbinden (zonder dat ze elkaar in de weg zitten). In dit geval dus jouw thuisnetwerk met het internet. In jouw thuisnetwerk plaats je vervolgens een DHCP server die de machines van IP-adressen voorziet. Wat je wel vaak ziet is een router met aan de 'binnenkant' een DHCP server en aan de buitenkant een DHCP client.

Wat jij nodig hebt is een router die teven op het buitennetwerk in kan loggen. Vanaf daar routeer je het verkeer dan naar de binnenkant.

Een switch is gewoon een verdeel doos van het netwerk. Die doet niet aan netwerk scheiding. Wel heb je managed switches, waarbij je verschillende poorten een eigen netwerk kan geven en zo, maar dat gaat hier te ver.

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 26-02-2010 02:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
Wat je wel zou kunnen doen is de internetverbinding van je laptop delen (2e tabje bij je adapter settings dacht ik). Het ip adres wat je op je laptop toegewezen krijgt dien je dan op de andere PCs als gateway in te stellen. Waarschijnlijk zal dat lastig zijn omdat je elke keer als je dan met je laptop inlogt een ander IP krijgt.

Edit: dit is in het geval dat je een switch gebruikt uiteraard...

[ Voor 9% gewijzigd door Rvanlaak op 26-02-2010 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Rvanlaak schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 02:10:
Wat je wel zou kunnen doen is de internetverbinding van je laptop delen (2e tabje bij je adapter settings dacht ik). Het ip adres wat je op je laptop toegewezen krijgt dien je dan op de andere PCs als gateway in te stellen. Waarschijnlijk zal dat lastig zijn omdat je elke keer als je dan met je laptop inlogt een ander IP krijgt.

Edit: dit is in het geval dat je een switch gebruikt uiteraard...
Op zich wel een goed idee. Hiervoor zou hij dan het best twee netwerkkaarten voor kunnen gebruiken (kan ook Wifi zijn). Die tweede netwerkkaart krijgt dan een vast IP adres. Op die manier wordt zijn PC de router.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 26-02-2010 02:13 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:06
Room42 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 02:12:
[...]

Op zich wel een goed idee. Hiervoor zou hij dan het best twee netwerkkaarten voor kunnen gebruiken (kan ook Wifi zijn). Die tweede netwerkkaart krijgt dan een vast IP adres. Op die manier wordt zijn PC de router.
Nadeel is dat deze wel aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, maar dat moet een router ook ;)
En aangezien die mogelijk lastiger te configureren is, is het een mooie uitweg.

Daarbij, als hij is zoals ik ben, staat de PC toch al 24/7 aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 26-02-2010 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah als het ook vanuit wifi kan dan is dat een oplossing. Waar vind ik precies die bovengenoemde optie van t netwerk delen? cheers ^^

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Niet te vinden met Google?

edit:
Echt wel!

[ Voor 53% gewijzigd door Room42 op 26-02-2010 13:58 ]

Pagina: 1