flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
Maarja, iniedergeval. Iemand last gehad van schimmel? en in welke omstandigheden dat is gekomen?Don't risk it, there was a case last year of a guy in Costa Rica. He had an infected lens on his camera but it didn't affect the images. Trouble is, the fungus liked the humidity over there. He had the camera and lens combo in his hand all day. By the time he got back to his hotel, he realised the fungus had moved up his arm past his elbow. The poor guy lost it, he's been shooting a P&S left handed ever since.
flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
[ Voor 51% gewijzigd door BGB4rn op 24-02-2010 03:05 ]
Signature
Als je echt de jungle in gaat voor meerdere dagen kun je overwegen om een pelicase en een paar flinke zakken silicagel mee te nemen.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Overigens, een gezichtsbruiner (of hele zonnebank, maar da's wat minder practisch) maakt korte metten met schimmel op lenzen. Het gaat er niet af, maar de verspreiding stopt wel.
Ook op tweedehands fora werd er de keren dat er geen schimmel op een lens zat, expliciet vermeld dat die er niet zat. Nu is het daar ook wel een stuk vochtiger en warmer dan hier, waardoor ik me voor kan stellen dat het een echt issue is.
Maar zelfs in die extreme omstandigheden heb ik niet gehoord over mensen die point en shoot moeten gaan omdat ze hun arm kwijt zijn.

Schimmel vorming komt voor in landen met een zeer hoge luchtvochtigheid, waarbij de objectieven in het donker zijn opgeslagen en weinig zijn gebruikt. UV straling dood namelijk schimmels. Schimmelvorming zie je weleens bij oude objectieven die lang zijn bewaard in leren hoesjes.
Wat de schimmels wel doen is de coating van je lens opvreten, en dit veroorzaakt contrast vermindering op bepaalde plekken en grotere kans op flare wanneer dit ernstig is.
In Nederland zal dit (vrijwel) niet voorkomen, dus maak je ook maar geen zorgen.
Toen ik dat las, ga je toch wel denken. Want bij de simpelste dingen kunnen rare dingen gebeuren..marceltuit schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:00:
ik maak me er geen zorgen om. ik zit al jaren met mijn armen(met en zonder wondjes) in schone en vieze aquariums en nog nooit wat aan overgehouden; dus van een fototoestel zal ik zeker geen risico lopen.

Zoals, vrouw die tijdens het snijden van groente gewoon MRSA kreeg:
http://www.oprah.com/heal...esh-Eating-Bacteria-Video
Maarja, on-topic.. niemand hier met schimmel op z'n lens dus
maar dat is een heel ander geval, in die contreien is de luchtvochtigheid véél hoger en droogkasten om dit soort apparatuur in te bewaren zijn daar gebruikelijk en waarschijnlijk zelfs noodzakelijk. hier in Nederland heb je echter veel minder snel last van schimmel. wanneer je huis niet heel erg vochtig is, zal je niet zo snel last hebben van schimmel en is een droogkast echt niet nodig.TeamxSunnYx schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:26:
Ik zal je wel zeggen, die vriend werd geadviseerd door een vriend in Singapore
Blijft redelijk ontopic natuurlijk; streptococen (A iirc) zit vrijwel overal, de kans dat je er ook daadwerkelijk last van krijgt is niet zo groot, krijg je 't wel dan ben je met wat pech goed de sjaak. Zoiets zou dus ook prima op je lens kunnen zitten - ik ken 'n geval waarbij 't is opgelopen door iemand die z'n teen had gestoten. Of het vervolgens dan nuttig is je zorgen te maken over je camera is natuurlijk discutabel.TeamxSunnYx schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:18:
[...]
Toen ik dat las, ga je toch wel denken. Want bij de simpelste dingen kunnen rare dingen gebeuren..
Zoals, vrouw die tijdens het snijden van groente gewoon MRSA kreeg:
http://www.oprah.com/heal...esh-Eating-Bacteria-Video
Maarja, on-topic.. niemand hier met schimmel op z'n lens dus
Si vis pacem, para bellum
Oud collega van me heeft jaren in Honduras geweest en daar bij verdient als fotograaf oa. veel in de jungle daar. Z'n lenzen zitten vol etm schimmel maar zijn beide armen werken gewoon hoor
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Verwijderd
@Joor: Je ademt de hele dag sporen in.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Je ziet daar bijna iedereen hun camera's en glaswerk in dryboxes/klimaat kasten bewaren ivm. de luchtvochtigheid.
Vorige jaar ben ik een maand in HK geweest, en zat er aan te denken om zo'n box te kopen, maar omdat m'n cameratas vrijwel altijd in een aico gekoelde ruimte was vond ik het toch niet nodig. Wel vond ik het minder toen ik vanuit hotelkamer (in Macao) naar buiten het balkon op ging: gelijk alles beslagen (lens en viewfinder), en zag dat onze buurman/vrouw daar ook last van had, die had z'n camera op z'n statief buiten staan haha. Ik moest m'n camera ook maar eerst acclimatiseren voordat ik kon schieten.
Anyway, ik ga van de zomer weer richting HK en zal eens wat mensen vragen of zo'n drybox echt wel zo nodig is.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
In Nederland hoef je je zoals gezegd echt geen zorgen te maken,
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Waar je wel op moet letten is dat schimmel kan overslaan naar je andere lenzen. Bewaar dus nooit een aangetaste lens bij de rest, je loopt het risico dat je andere glas dan ook naar de knoppen gaat.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)