Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 13:21
Een vriend van me vroeg me ineens iets over schimmels. Hem werd geadviseerd om een "goeie" kastje te kopen om zijn camera spul in te bewaren i.v.m. schimmel.

Wat zijn jullie ervaringen hierover?

Ik heb er eerlijk gezegd nooit bij stil staan, ik hoor er wel over.. maar ik heb altijd mn camera gewoon in mijn tas gelaten :+

Ik ging even snel googlen, lees zelfs over schimmels die over zijn gegaan op iemand z'n arm! :/
Loop niet het risico, er was een geval vorig jaar van een jongen in Costa Rica. Hij had een besmet lens op zijn camera, maar het had geen invloed op de beelden. Het probleem is, de schimmel vond de luchtvochtigheid daar. Hij had de camera en de lens combo in zijn hand de hele dag. Tegen de tijd dat hij terug naar zijn hotel, hij realiseerde de schimmel had bewogen zijn arm langs zijn elleboog. De arme man verloren, hij is schieten een P & S links sindsdien overhandigd.

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dat verhaal klinkt als een hoax, maar er zit een kern van waarheid in, lenzen laten schoonmaken is onnodig geld uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dat is echt wel een bizar slecht stukje Google Translate. Maar ontopic: ook ik heb hier nog nooit over gehoord? Raar verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
blijkbaar had ik een vertaalde site gegoogled :p
Don't risk it, there was a case last year of a guy in Costa Rica. He had an infected lens on his camera but it didn't affect the images. Trouble is, the fungus liked the humidity over there. He had the camera and lens combo in his hand all day. By the time he got back to his hotel, he realised the fungus had moved up his arm past his elbow. The poor guy lost it, he's been shooting a P&S left handed ever since.
Maarja, iniedergeval. Iemand last gehad van schimmel? en in welke omstandigheden dat is gekomen?

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 07:36

decramy

root@birdie:~#

is het niet zo dat je fototoestel net zo 'vies' is als je horloge of je schoenen? Je hoeft je vast nergens geen zorgen over te maken, tenzij je net als die discoverychannel world-survival-dude een slang wat gif op je lens laat spuiten ;)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik geloof er eerlijk gezegd ook niet echt veel van.. zeker dat het op een arm overslaat.

[ Voor 51% gewijzigd door BGB4rn op 24-02-2010 03:05 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Schimmel op lenzen gaat al heel langzaam en dan zou het op een dag op iemand's arm overslaan? Geloof er geen bal van.

Als je echt de jungle in gaat voor meerdere dagen kun je overwegen om een pelicase en een paar flinke zakken silicagel mee te nemen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
No way dat lens schimmel over kan gaan op een mens. Ik kan me voorstellen dat je er sporen van kan inademen, maar het is - zelfs bij op mens gerichte schimmels - al bijna onmogelijk dat "gezond vlees" er slachtoffer van wordt.

Overigens, een gezichtsbruiner (of hele zonnebank, maar da's wat minder practisch) maakt korte metten met schimmel op lenzen. Het gaat er niet af, maar de verspreiding stopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-09 19:50
Moet je niet vergeten je uv filter er af te schroeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Ik heb een half jaartje in Singapore gezeten en het viel me daar wel op dat echt iedereen lenzen bewaart in luchtdichte koffers. Niet alleen bij langdurige opslag, maar gewoon altijd. Zoals ik mijn camera in mn fototas bewaar, doen zij dat in koffers.
Ook op tweedehands fora werd er de keren dat er geen schimmel op een lens zat, expliciet vermeld dat die er niet zat. Nu is het daar ook wel een stuk vochtiger en warmer dan hier, waardoor ik me voor kan stellen dat het een echt issue is.

Maar zelfs in die extreme omstandigheden heb ik niet gehoord over mensen die point en shoot moeten gaan omdat ze hun arm kwijt zijn.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 10:39
Schimmel vorming op objectieven bestaat zeker wel, alleen niet in de vorm zoals die is aangegeven. (je zal echt geen arm verliezen 8)7 )

Schimmel vorming komt voor in landen met een zeer hoge luchtvochtigheid, waarbij de objectieven in het donker zijn opgeslagen en weinig zijn gebruikt. UV straling dood namelijk schimmels. Schimmelvorming zie je weleens bij oude objectieven die lang zijn bewaard in leren hoesjes.

Wat de schimmels wel doen is de coating van je lens opvreten, en dit veroorzaakt contrast vermindering op bepaalde plekken en grotere kans op flare wanneer dit ernstig is.

In Nederland zal dit (vrijwel) niet voorkomen, dus maak je ook maar geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
Ik zal je wel zeggen, die vriend werd geadviseerd door een vriend in Singapore :p Ik had al zo'n idee, maarja.. heb weleens wat schimmels hier op forum voorbij zien komen en dan ga je je toch afvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05

Polariteit

Fietsende fotografeur

ik maak me er geen zorgen om. ik zit al jaren met mijn armen(met en zonder wondjes) in schone en vieze aquariums en nog nooit wat aan overgehouden; dus van een fototoestel zal ik zeker geen risico lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
marceltuit schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:00:
ik maak me er geen zorgen om. ik zit al jaren met mijn armen(met en zonder wondjes) in schone en vieze aquariums en nog nooit wat aan overgehouden; dus van een fototoestel zal ik zeker geen risico lopen.
Toen ik dat las, ga je toch wel denken. Want bij de simpelste dingen kunnen rare dingen gebeuren.. :/

Zoals, vrouw die tijdens het snijden van groente gewoon MRSA kreeg:
http://www.oprah.com/heal...esh-Eating-Bacteria-Video

Maarja, on-topic.. niemand hier met schimmel op z'n lens dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
TeamxSunnYx schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:26:
Ik zal je wel zeggen, die vriend werd geadviseerd door een vriend in Singapore :p
maar dat is een heel ander geval, in die contreien is de luchtvochtigheid véél hoger en droogkasten om dit soort apparatuur in te bewaren zijn daar gebruikelijk en waarschijnlijk zelfs noodzakelijk. hier in Nederland heb je echter veel minder snel last van schimmel. wanneer je huis niet heel erg vochtig is, zal je niet zo snel last hebben van schimmel en is een droogkast echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33
TeamxSunnYx schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:18:
[...]

Toen ik dat las, ga je toch wel denken. Want bij de simpelste dingen kunnen rare dingen gebeuren.. :/

Zoals, vrouw die tijdens het snijden van groente gewoon MRSA kreeg:
http://www.oprah.com/heal...esh-Eating-Bacteria-Video

Maarja, on-topic.. niemand hier met schimmel op z'n lens dus :)
Blijft redelijk ontopic natuurlijk; streptococen (A iirc) zit vrijwel overal, de kans dat je er ook daadwerkelijk last van krijgt is niet zo groot, krijg je 't wel dan ben je met wat pech goed de sjaak. Zoiets zou dus ook prima op je lens kunnen zitten - ik ken 'n geval waarbij 't is opgelopen door iemand die z'n teen had gestoten. Of het vervolgens dan nuttig is je zorgen te maken over je camera is natuurlijk discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:41

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Dit is echt zo iets van in theorie kan het maar praktijk is de kans nihil, en een schimmel van je lens naar je arm en je arm kwijt raken dan moet je geloof ik 4 maand lang in Ukraine bij Chernobyl foto's hebben lopen schieten.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

dat het voerslaat geloof ik geen bal van.
Oud collega van me heeft jaren in Honduras geweest en daar bij verdient als fotograaf oa. veel in de jungle daar. Z'n lenzen zitten vol etm schimmel maar zijn beide armen werken gewoon hoor :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Vooropgesteld dat bovenstaand verhaal waarschijnlijk is verzonnen. Kan de schimmel in je lens weldegelijk overslaan. Niet zo zeer via je arm (al leeft schimmel in veel gevallen op de huid), maar via je luchtwegen. Je zit natuurlijk wel met je neus bovenop dat ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
Ik heb een oude m42 lens gehad met schimmel en heb daar gewoon mee doorgeschoten, nergens last van gehad, of heb nu ergens last van! Als je schimmel wil voorkomen en geen koffer wil meenemen, gebruik dan gewoon van die silica zakken. En als je echt compulsief gedrag/smetvrees hebt, dan kan je altijd nog antiseptisch gel op je lens smeren na gebruik, maar ontzie je front en back lens ivm coatings!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silicazakjes gebruik ik hier om de vochtigheid tegen te gaan. Nog nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
Ik heb een 50mm 1.2 vol met schimmel van iemand geleend en mijn armen doen het nog prima. Het kan trouwens ook niet. Schimmel in lenzen zit daar om het cement achtige laagje tussen de elementen op te eten. Dat is niet het type schimmel wat het in het menselijk lichaam ontzettend naar zijn zin heeft.

@Joor: Je ademt de hele dag sporen in.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Hier in Nederland hoef je echt geen zorgen te maken hoor, in Aziatische landen is dat anders.
Je ziet daar bijna iedereen hun camera's en glaswerk in dryboxes/klimaat kasten bewaren ivm. de luchtvochtigheid.

Vorige jaar ben ik een maand in HK geweest, en zat er aan te denken om zo'n box te kopen, maar omdat m'n cameratas vrijwel altijd in een aico gekoelde ruimte was vond ik het toch niet nodig. Wel vond ik het minder toen ik vanuit hotelkamer (in Macao) naar buiten het balkon op ging: gelijk alles beslagen (lens en viewfinder), en zag dat onze buurman/vrouw daar ook last van had, die had z'n camera op z'n statief buiten staan haha. Ik moest m'n camera ook maar eerst acclimatiseren voordat ik kon schieten.

Anyway, ik ga van de zomer weer richting HK en zal eens wat mensen vragen of zo'n drybox echt wel zo nodig is.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
Als je naar een land gaat met hoge luchtvochtigheid kun je eventueel vochtvreters in je tas stoppen. Bij doe-het-zelf zaken hebben ze een mooi compact bakje met kleine gaatjes. Past mooi in een tas.

In Nederland hoef je je zoals gezegd echt geen zorgen te maken,

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Op je arm is grote onzin, maar schimmel op je lenzen kan zeker wel.

Waar je wel op moet letten is dat schimmel kan overslaan naar je andere lenzen. Bewaar dus nooit een aangetaste lens bij de rest, je loopt het risico dat je andere glas dan ook naar de knoppen gaat.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1