Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een thuisbioscoop, de set-up bestaat nu uit een PlayStation 3, een Philips 32PFL7404 LCD televisie en een Logitech Z-2300 2.1 speakersetje. Een leuke combinatie voor het kijken van films en gamen, maar als muziekliefhebber heb ik graag een beter geluid. Vooral met muziek, wat ik behoorlijk meeneem in de keuze.
Ik wil in de vakantie gaan werken voor een geluidssysteem en ben al druk bezig met verkennen en onderzoeken. Harman Kardon trekt mij aan, de speakers in mijn laptop en het home-cinemasysteem bij een vriend vind ik mooi klinken. Een vol en akoestisch geluid. Nu heb ik een paar vragen;

1. Ik kijk veel Blu-Rays en wil dit benutten met DTS-HD ondersteuning, heeft dit een toegevoegde waarde als de decoder het formaat ondersteunt of niet?
2. Sommigen zeggen dat je ongeveer driemaal zoveel uit moet geven aan de speakers dan aan de receiver, klopt dit?

De keuzes worden gemaakt op basis van de antwoorden, maar Onkyo TX-SR507 receiver en een Harman Kardon HKTS11 satellietsysteem is wat ik nu voor ogen heb. Wat is jullie mening over deze combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 01:56:
1. Ik kijk veel Blu-Rays en wil dit benutten met DTS-HD ondersteuning, heeft dit een toegevoegde waarde als de decoder het formaat ondersteunt of niet?
Dolby TrueHD en DTS HD zit tegenwoordig op alle nieuwere receivers wel. Als je een Blu-ray speler koopt met meerkanaals analoge uitgangen en een receiver met meerkanaals analoge ingangen dan heb je die decoders niet nodig. De Blu-ray speler zal dan de audio decoderen en doorsturen naar de receiver, de receiver speelt dan alleen af en decodeert niets. Dus er zijn meerdere manieren om HD Audio naar de receiver te sturen. Dus het hoeft niet altijd een meerwaarde te hebben.

Het is echter de vraag of je met dergelijke setjes wat hebt aan HD Audio. Dit omdat HD Audio vooral richt op 7.1 kanalen ten opzichte van de 5.1 van de "gewone" Dolby Digital en DTS. Qua geluid ga je niet tot nauwelijks verschil horen met dergelijke setjes van Harman Kardon.
2. Sommigen zeggen dat je ongeveer driemaal zoveel uit moet geven aan de speakers dan aan de receiver, klopt dit?
Zijn geen echte regels voor aangezien je soms ook receivers kan kopen in de aanbieding en receivers dalen ook in prijs. Dus als je een receiver zou kopen van 500 euro bij introductie zou je een speakerset nemen van 1500 euro. Maar als de receiver na een paar jaar nog maar 900 euro is zou die set van 1500 euro niet meer kunnen? Overigens ken ik de "regel" van 3x zo veel niet. Wat je vaker hoort is dat de receiver gelijk is aan de prijs van een front speaker dan wel een paar front speakers. Maar ook dan heb je een groot gat wat dus ook niet op gaat.

Beste is om gewoon in verhouding te blijven. Als je een Harman Kardon speakerset koopt van 300 euro sluit je die aan op een gelijkwaardige receiver. Hoe duur die moet zijn is dan aan jou, maar het moge duidelijk zijn dat het geen receiver hoeft te zijn van 1000 euro.. En terug redenerende: een receiver van 100 euro (volgens "jouw" regel gaat ook niet echt werken dan...).
De keuzes worden gemaakt op basis van de antwoorden, maar Onkyo TX-SR507 receiver en een Harman Kardon HKTS11 satellietsysteem is wat ik nu voor ogen heb. Wat is jullie mening over deze combinatie?
Combinatie wordt vaker gemaakt en is een leuk instapsetje, niets meer en niets minder. Let wel dat je met dergelijke receivers niet echt futureproof bent als het gaat om upgraden naar grotere en lastiger aan te sturen speakers. Komt voornamelijk door de "kwaliteit" van Onkyo als het gaat om het te leveren vermogen. Maar wat wil je voor die prijs...

Al is en blijft het advies zelf gaan luisteren omdat elke receiver plus speakercombinatie een andere klank en sound weer geeft. En je moet zelf luisteren om te weten of die klank bij jouw past of niet. Op dat punt mag je je niet blind laten staren door de meningen van anderen aangezien die weer een andere smaak hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.