Officiële document "full-hd" standaard gezocht.

Pagina: 1
Acties:

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo,

Ik ben op zoek naar de organisatie verantwoordelijk voor- en technische documenten behorende bij dit logo:

Afbeeldingslocatie: http://digitalcontentproducer.com/hdhdv/jan07Full%20HD.gif

Ik heb al op wikipedia gezocht en daar word ik bij de zoekterm "full hd" doorgelinkt naar de (chaotische) pagina voor 1080p.

Nu ben ik al uit gekomen bij de EICTA. Deze lui zijn verantwoordelijk voor de HD-Ready standaard en de nieuwere HD-Ready 1080p standaard. Echter, ik zoek dus informatie over de oude "full-hd" standaard en ik weet niet eens of de standaard van dezelfde organisatie terecht komt; op hun website en via google heb ik hierover verder niets kunnen vinden.

Kunt u mij uit de brand helpen? Ik ga er van uit dat full-hd gewoon 1080p betekent, maar moet dit in verband met een discussie (en vanwege mijn eigen interesse!) precies weten. Of is het zo dat de full--hd standaard eigenlijk helemaal niet zo officiëel is?

Bedankt voor uw tijd :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://www.digitaleurope.org/index.php?id=657 (lijkt erop dat dit de 'nieuwe' EICTA is).

These minimum requirements are aimed to stop the proliferation of proprietary logoed products in the European marketplace that are creating confusion among consumers surrounding products which claim to conform to a variety of "Full HD" and "1080" standards.

Digital Europe noemt het ook HDTV 1080p in de specificatie.

Daaropvolgend:
http://www.consumentenbon.../hd-tv-vraag-en-antwoord/

Belangrijkste:
Deze tv's worden Full HD genoemd. Dit is overigens geen officiële benaming, maar wordt door fabrikanten vaak zelf in logo's op tv's gebruikt.

Full HD is dus fabrikantsnaam om duidelijker HD 1080p aan te duiden. Het 'Full' gedeelte staat dus voor het progressive gedeelte van de HD definitie, het is makkelijker 'full' te lezen op zo'n klein logo dan een p achter de 1080. (1080i is wel HD, maar geen Full-HD, of HD1080p).

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 24-02-2010 01:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Dank voor de moeite maar hier schiet ik niets mee op. Ik zoek naar de eisen voor het logo "full-hd" en niet "hd-ready 1080p" of "full-hd 1080p".

Het laatste gedeelte van je post begrijp ik ook niet helemaal. Heb je hier een bron voor?

:O insomnia :O

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49
Alexio schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 04:06:
Dank voor de moeite maar hier schiet ik niets mee op. Ik zoek naar de eisen voor het logo "full-hd" en niet "hd-ready 1080p" of "full-hd 1080p".

Het laatste gedeelte van je post begrijp ik ook niet helemaal. Heb je hier een bron voor?

:O insomnia :O
Het logo Full HD bestaat niet, want daar bestaan geen eisen voor!

Die term wordt wel door consumenten gebruikt en dat komt omdat winkeliers en fabrikanten deze term enkele jaren geleden gebruikten voor schermen die net niet voldeden aan de hdready1080p norm.

Er zijn dus inderdaad maar 2 officiële termen waarbij een lijst met eisen zijn: hdready en hdready1080p.
Wanneer er niet aan deze eisen wordt voldaan, mogen ze dit logo niet gebruiken.

In de begintijd van 1080p, waren er schermen die dus niet aan alle eisen kon voldoen en deze werden in de winkels aangeduid als Full HD. De gewone consument kende de verschillen niet en gingen een beetje de mist in.
Zo hadden de eerste Philips full hd's wel de 1920x1080 resolutie, maar kon deze een reso van maximaal 1920x1080i (interlaced) accepteren. Als je PS3 op 1080p stond, dan kreeg je geen beeld.
Ook de Toshiba's plasma's werden full hd genoemd, maar deze hadden een resolutie van 1024x1080

Het verwarrende is dat iedereen nu de term Full HD gebruikt, terwijl ze eigenlijk het veel minder bekende hdready1080 bedoelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ferry34 op 27-02-2010 00:18 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ferry34 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 00:12:
[...]

Ook de Toshiba's plasma's werden full hd genoemd, maar deze hadden een resolutie van 1024x1080
Maar het aantal pixels per beeldlijn is volgens mij geen eis. Het is bij plasmatelevisies heel lang gebruikelijk geweest om rechthoekige pixels te gebruiken, getuige de vele 1024x768 16:9-schermen. De resolutie suggereert een 4:3 schermverhouding, maar het is toch echt een 16:9 paneel. Die 1024x768-schermen waren voorzien van een hd-ready logo :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het merk "full hd 1080" dat TS hier toont is in handen van Sony.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49
Grrrrrene schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 00:31:
[...]

Maar het aantal pixels per beeldlijn is volgens mij geen eis. Het is bij plasmatelevisies heel lang gebruikelijk geweest om rechthoekige pixels te gebruiken, getuige de vele 1024x768 16:9-schermen. De resolutie suggereert een 4:3 schermverhouding, maar het is toch echt een 16:9 paneel. Die 1024x768-schermen waren voorzien van een hd-ready logo :)
Neen, want de eis bij hdready1080p is verscherpt/verhoogt en dus is dit wèl een eis geworden.

Bij een hdready moet de hdtv minimaal over 720 horizontale beeldlijnen beschikken.
Bij een hdready1080p moet de resolutie 1920x1080 zijn of hoger!
Pagina: 1