Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 23:05
Ik ben in het bezit van een Gigabyte GA-P35C-DS3R rev.1.x moederbord welke ik tot op heden altijd gebruikt heb met 4GB DDR2 800 geheugen 4x1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 met een C2D E6850

Nu heb ik deze week 4GB DDR3 1333 op de kop kunnen tikken en ik heb dus de overstap genomen, gezien DDR3 toch wat zuiniger is en al helemaal omdat ik nog maar 2 modules gebruik ipv 4.

Probleem: bij elke FSB overklok weigert het moederbord te booten

Ik maak gebruik van de F12 bios en ik heb mijn settings altijd als volgt gehad:

8 x 400 @ 4-4-4-12 wat mij brengt tot 3,2GHz met een FSB van 1600 op vcore 1,2250

Nu met het DDR3 geheugen echt alle mogelijke instellingen uitgeprobeerd met betrekking tot voltages.
- FSB overvolten, geen effect
- DDR3 controller overvolten, geen effect
- CPU overvolten, geen effect
- CIA2 aan / uit, geen effect
- DDR timings handmatig correct ingevoerd, geen effect
- FSB handmatig aanpassen, uiteraard ook geen effect

Het systeem boot echt alleen maar op 333x(6-9)/auto waarbij de timings en voltages en MP dus geen verschil uit maken. Bij een FSB van 334 weigert het systeem al te booten, hij probeert dit 3x waarna de host controller weer automatisch op 333 wordt teruggezet.

Ik heb mijn vriend google en hier verschillende topics al doorlopen, maar ik heb tot nu toe geen aanknopingspunten kunnen vinden. Ik wil mijn FSB namelijk toch graag weer opschroeven naar minimaal 1600.

PS. Load bios default / fail safe ook geprobeerd zonder succes. Kan het zijn dat een andere instelling, als EIST oid. ergens conflicteert met het DDR3 geheugen waardoor alleen de auto-settings op 333 worden geaccepteerd ? of iemand met eenzelfde probleem of nog beter dé oplossing?

[ Voor 0% gewijzigd door StraightOn.NL op 24-02-2010 10:58 . Reden: cpu vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Oke ik begin vorderingen te maken...Ik had de F12 bios al erop staan maar vanochtend (na de verschrikkelijke fout van Sven Kramer, ofja eigenlijk zijn coach) toch nog maar eens opnieuw de F12 erop gezet en helemaal vanaf scratch opnieuw begonnen.

Dus begonnen met alle voltages op origineel en een FSB van 250 en MPx6 en zo langzaam maar zeker in stapjes van 5Mhz de FSB verhoogt. Op het moment zit ik 9x380 op stock voltages en geen problemen te vinden met Orthos blended.

Tussentijds ook vaker de PC volledig uitgezet en van de stroom afgehaald om te kijken of hij daarna ook nog boot, wat op heden dus het geval is.

Het vreemde is dat wanneer ik nu terugschakel naar bijvoorbeeld 9x 250, reboot en dan terugschakel naar 9x 350, hij wederom niet boot. Het werkt dus alleen wanneer ik vanaf een lage FSB langzaam met tussen-boots verhoog...

Toch een vreemd fenomeen, niet?! Maar ik ben blij dat ik het tot zo ver werkend heb. Wel ben ik benieuwd wat er gebeurt nadat ik het systeem voor langere tijd van de stroom af heb. Ik zet snachts alles altijd uit dmv een stekkerdoos met aan/uit knop. Ik heb op verschillende sites gelezen dat het zich nog wel eens wil voordoen met DDR3 dat hij dan weer weigert te booten en je het hele circus van laag-aan weer moet opbouwen...Ik wacht in spanning af :P

• StraightOn.NL
Ik weet niet of iemand dit topic volgt, zie het maar als een blog :P Ik lees op andere buitenlandse fora veel over mensen met hetzelfde probleem, maar zonder duidelijke oplossingen.

Ik ben alweer wat ervaringen rijker...

Het power-down syndroom bestaat dus helaas, vannacht mijn pc/opstelling van de stroom af gehad en vanmorgen bij het inschakelen, jammer maar helaas 3x een fail boot en hij reset alle bios instellingen wederom...

Na de 4x gelijk ben ik gelijk de bios in gegaan en heb de instellingen herstelt:
9x390
- FSB volt. +1
- Northbridge +1
- SPD 3,20 op 1248Mhz

SPD 3,33 werkt overigens NIET! Het probleem van de FSB overklok en fail to boot ontstaat hierdoor mede...

SPD 3,33 werkt alleen op een FSB van exact 333, meer of minder en het systeem weigert te booten...Let daar dus op als je het ook ooit wilt ondernemen...Dat is wel erg jammer want 3,20 die ik nu gebruik zorgt voor een underklok van het geheugen. 4,00 strapped is net iets teveel van het goeie voor dit geheugen zonder het flink te overvolten...iets wat ik liever niet doe uit milieu overwegingen.

Ik hoop dat ik wel iets vind tegen het powerdown syndroom want dit is natuurlijk uitermate vervelend! ! !

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

DDR2 terugprikken, die hebben namelijk betere prestaties met dit bord. en zoveel scheelt dat verbruik ook niet.

Bovendien, dit bord ondersteunt officieel 1066MHz ddr3? of anders 1333? Grote kans dat ie 1600 niet trekt, omdat, zoals onderbuurman al zegt, een van de eerste verkrijgbare borden met DDR3 ondersteuning is. Die geheugencontroller is gewoon niet optimaal met DDR3.

[ Voor 54% gewijzigd door Tripp op 25-02-2010 18:21 ]

specs

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De P35 was de eerste Intel chipset die DDR3 ondersteunde. Grote kans dat het BIOS of de geheugencontroller dus nog niet op punt staan...

• StraightOn.NL
Ik merk overigens wel, vandaag hele dag aan de slag geweest, dat hoewel ik de FSB wat minder hoog krijg dan met DDR2 (wat ook bevestigd wordt door andere bronnen) dat ik de totale CPU overklok wel stukken beter gaat!

Ik draai nu 389x9 3,50GHz op het stock voltage met een stock koeler zonder dat de CPU ook maar echt warm wordt, alles netjes onder de 59 graden.
Pagina: 1