Beeld op TV mist 3 pixels aan elke kant

Pagina: 1
Acties:

• Chovav
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-03-2024
Hallo,

Ik heb een Samusng LE40M86BD 40" Full-HD TV aangesloten op mijn Asus 8800GT via een DVI naar HDMI converter. Sinds een paar maanden (volgens mij was het wel goed eerder) mist het beeld 3 pixels aan elke kant! ook aan de boven en onderkant worden er 2 pixels afgesneden.
Het beeld wordt verder niet vervormd, de TV staat op "Just Scan" (=1:1 pixel op pixel) en de resolutie is gewoon 1920x1080. Ik zie aan elke kan van de tv nog 3 kolomen met "zwarte" pixels, wat precies overeenkomt met wat ik mis. Een vriend van mij heeft precies dezelfde videokaart en tv en heeft hetzelfde probleem. ligt dit probleem aan de video kaart driver? heeft iemand een vergelijkbaar probleem? is er iets wat ik kan doen om dit probleem op te lossen? ik heb de laatste drivers en updates.

Ik heb hiernaast nog een Samsung F2380 Full-HD monitor. Als ik het beeld via windows op "duplicate displays" zet kan ik die pixels WEL zien op de monitor maar dus niet op de TV.

Het probleem doet zich voor met de volgende setup:
Asus 8800GT TOP
Samsung LE40M86BD
Intel Q6600

Groeten,

Chovav

[ Voor 12% gewijzigd door Chovav op 23-02-2010 23:42 ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 08:38

Iska

In case of fire, use stairs!

Kan je de TV niet instellen op Stretch ofzo? Ik denk dat dit gewoon te maken heeft met het feit dat je TV 'teveel' pixels heeft

-- All science is either physics or stamp collecting

• Chovav
als ik mijn tv instel op "strech" wordt het beeld vervormd.. dat is niet de bedoeling. ik mis letterlijk 3 pixels aan elke kan van het beeld.. pixels die ik wel op mijn Samsung F2380 Full-HD monitor kan zien..

[ Voor 3% gewijzigd door Chovav op 23-02-2010 23:11 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Heeft de videokaart overscan instellingen? Ik weet niet hoe het bij nVidia is, maar ATI heeft dit standaard ingesteld.

Bij mijn Samsung 32" 500-serie TVtje maakt het uit wat voor "label" je aan een HDMI poort geeft. Hoewel "just scan" in feite hetzelfde doet, helpt het instellen van het label "PC" bij de HDMI poort waar je je PC aan hangt, er wordt dan een juiste preset geladen.

En als dat niet helpt: misschien zit er wat van de marge van het paneel zelf onder de bezel, die blijft sowieso zwart (dat zijn in feite ook geen pixels). Test of je wel ECHT 1920*1080 op je TV hebt, door een grid van 1-pixel brede wit/zwart lijnen in een zowel verticaal als later ook nog een horizontaal patroon (met uiteraard een paar splits zodat je altijd wel ergens een witte lijn op de grens hebt) weer te geven op je TV. Makkelijk zelf te maken met paint als een 1920*1080BMP. Is het patroon verstrooid ergens? (Grijze lijn er tussen), dan is je TV of videokaart op een of andere manier aan het downscalen. Of het overscan is bij je videokaart, of instellingen van je TV? Dat is aan jou.

Testen of je TV beeld afsnijd of niet kun je doen door een volledig zwarte BMP met een witte rand van 1px breed er om heen weer te geven.

Testbeelden zijn handig bij callibratie, of om overscan/pixelmapping problemen uit te vinden.

• Chovav
Bedankt voor de reactie.

mijn TV heeft echt 1920x1080 pixels. Het beeld wordt verder niet vervormd (streched of wat dan ook) door de pc OF de TV. vroeger is het volgens mij goed gegaan, het is iets dat de laatste paar maanden aan de gang is (daarom zat ik te denken aan driver problemen). er worden dus 3 pixels aan elke kant afgesneden (die zijn zwart te zien).

• Chovav
ok, dit heb ik gedaan, het patroon wordt goed weergegeven, zonder rare vervormingen (1 pixel-line in paint wordt ook correct weergegeven). ik zie het rode randje aan de zijkant dus alleen niet... weer dus die 3 pixels van beide kanten afgesneden..

trouwens, ik zie nu ook dat er 2 pixels aan de onder en bovenkant worden afgesneden...

[ Voor 16% gewijzigd door Chovav op 23-02-2010 23:42 ]

• Chovav
anybody??
Pagina: 1