Prijs van geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Hoi allemaal,

Ik heb een tweede servertje nodig om bij mijn ouders te plaatsen. Deze wilde ik aanschaffen, maar wat mij opviel is dat de geheugenprijzen momenteel echt krankzinnig hoog zijn!

In juni vorig jaar kocht ik 4 GB DDR2 geheugen voor 49 euro, nu is dat 89 euro (bij dezelfde webwinkel). Nou heb ik het geluk dat er in totaal 8 GB in mijn eerste servertje zit, wat ik tijdelijk wel even kan terugbrengen om het te delen, maar ik ben benieuwd of er nou iets zinnigs te zeggen is over de prijzen.

Waren die vorig jaar nou extreem laag of zijn ze nu erg hoog? En is er nog iets te verwachten met de prijzen op korte termijn of blijft dit nog een tijdje zo? Ik ben erg benieuwd, maar heb geen idee of je hier iets mee kunt :). Hoop op jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:11
Ze zijn nu juist extreem hoog, en ze staan al een tijdje zo hoog...

Ik had ook een setje Kingston 2x2GB DDR2 PC6400/800 gekocht, ongeveer een jaar geleden voor 45 euro... Nu ben je er zo 80 euro voor kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:50
Ja, jammer genoeg is DDR3 geheugen ook zo duur. Betaald voor een setje van 4 GB zo 100 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

Dat geheugen prijzen zo duur zijn nu, en zo goedkoop waren lag eigenlijk aan de geflopte intro van vista. De chipbakkers dachten met zijn allen dat mensen massaal zouden overstappen op het nieuwe OS van microsoft, en hadden de productie van geheugenchips dus ook flink opgeschroeft. Toen iedereen bleef hangen op XP, hadden mensen ook geen noodzaak om hun geheugen uit te breiden, waardoor er enorme hoeveelheden RAM geheugen op stapel lag. --> prijzen dalen. Ergens in de zomer van 2008 was de laagste prijs voor DDR2 geloof ik. Daarna zijn de voorraden weggewerkt door de productie stop te zetten, en zitten we weer tegen een "normale" prijs aan.

Daarbij komt dat de introductie van win7 eigenlijk niet geflopt is en dat mensen die upgraden toch eigenlijk ook wat latjes geheugen er bij halen --> hogere geheugen prijs.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
De prijzen waren vorig jaar dusdanig laag dat de fabrikanten verlies maakten op het verkoop van hun geheugen. Ze hebben nu hun productie terug geschroefd om kunstmatig de vraag hoger dan het aanbod te houden. De prijzen zijn weer omhoog gegaan en ze maken er weer winst op.
Goedkoop zijn ze niet vergeleken met een jaar geleden, maar dat ze verlies maken op het verkoop ervan is ook niet de bedoeling.
Dus uit dat perspectief zijn de huidige prijzen wel redelijk te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik wil de conclusie van bladerash onderschrijven, en er aan toevoegen dat er toch wel een paar fabrikanten over de kop zijn gegaan, en anderen net-niet met verlies verkochten; of soms juist net-wel. Tot het punt dat ze haast niet meer lonen konden betalen. Voorbeeldje: nieuws: Duitse geheugenfabrikant Qimonda vraagt surseance aan

Dure westerlingen vooral, Aziaten werken al snel wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is geen technische vraag maar een shopping-gerelateerde.

Move PMG -> SF

Oslik blyat! Oslik!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit gaat al jaren zo. Overproduktie: Prijzen laag, consument blij... Fabrikant gaat minder produceren: Prijzen omhoog: Consument boos.

Heeft ook een computer!

Pagina: 1