Noordpool/Zuidpool van magneet bepalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273970

Topicstarter
Me voelt zich dom...

Ik heb een big-bad-magneet waar ik de noord en zuidpool van wil bepalen. Ik heb een naald gemagnetiseerd, heb een stukje papier in een bakje water gelegd, daar de naald op gelegd en nu heb ik dus een naald die noord en zuid aangeeft. Leuk ;-) Maarrrrr.... de naald heeft natuurlijk 2 kanten, welke kant is noord en welke zuid? Nu weet ik toevallig dat het zuiden vd stad in het zuiden ligt :-P en het centrum van de stad waar ik me bevind dus meer naar het noorden ligt. Cool! Ook weer duidelijk!!
Basic electronics toch? Noord en zuid ivm spoelen etc etc etc. Mja... hahaha.

Maar nu.... als ik de magneet bij het glas houdt... ehm... dan trekt de naald naar de magneet toe, of hij drijft juist af. Maar wanneer is het nu de noordpool van de magneet?

Sure, als ik de naald een kant op heb wijzen en ik weet dat dat het noorden is, dan zou je zeggen dat als je de magneet erbij houdt en die "noordkant" van de naald aangetrokken wordt, dat dat dan de zuidpool van de magneet is. Want noord en zuid trekken elkaar aan. Maarrrrrrrrrrr.... ga ik daar niet de fout in stiekempjes? Het is misschien een kwestie van terminologie maar ik heb nu zoveel gezocht en gedacht, dat ik mezelf in de war breng geloof ik, want: als de naald met één kant naar het noorden wijst, dan moet die kant van de naald dus eigenlijk een zuidpool zijn, want noord en zuid trekken elkaar aan. Dus waar de naald naartoe wijst is eigenlijk het zuiden, stiekem... En als ik mijn magneet daar dan bij in de buurt beweeg, en de noordkant van de naald (dus eigenlijk een zuidpool) trekt zich naar de naald toe... dan moet dat de zogenaamde noordpool zijn toch?

Ik zit mezelf geloof ik echt helemaal in de war te brengen. Wie verlost mij van deze kwelling? ;-) Dit gaat me de hele nacht wakker houden anders :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 18:22
Je haalt een heleboel door de war.
Wikipedia geeft een boel informatie, lees dat eerst eens door.

Magnetisme
Magnetisch veld
Magnetisch noorden
Magnetisch kompas
Magnetische variatie
Magnetische deviatie
zijn wat termen die hier van toepassing zijn.

(tip: de polen van het kompas volgen de magnetische meridiaan, dus zijn eigenlijk omge.......)

[ Voor 15% gewijzigd door Mitch op 23-02-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273970

Topicstarter
Vergeet onderstaande (hoewel het misschien voor een ander nog weleens van pas kan komen). Het zat me toch niet lekker, ook omdat je door zo'n berg info heen moet waden voordat je 1 simpele stelling bevestigd hebt gekregen. Dus voor de volgende persoon(en) heb ik dit plaatje opgedoken:

Afbeeldingslocatie: http://img714.imageshack.us/img714/8050/compass1.jpg

////////////////////////////////////////Thanks, ik heb al het een en ander doorgelezen van wiki en andere bronnen. Ik zal de genoemde artikelen ook nog even doornemen.

Het feit dat de polen omgekeerd zijn is dus inderdaad precies waar ik over struikel: als de naald van het kompas naar het noorden wijst, dan is dat wat wij allemaal "het noorden" noemen (de noordpool) "bovenop/aan" de aarde, eigenljik de/een zuidpool, anders zou de naald van het kompas juist afgestoten worden want noord stoot noord af. Dus ik struikel over wat nu eigenlijk "de afspraak" is. Niet in de zin van noord en zuid bepalen van de aarde met behulp van het kompas, maar juist de vertaling naar wat dan de noordpool is op de magneet op het moment dat de magneet de punt van de naald die naar het noorden wijst naar zich toetrekt. Ik zeg dat je dan de zuidpool van de magneet richting de naald hebt...

Het komt er dus gewoon op neer wat de afspraak is... net als met wiskunde. En daar heb ik ook al zo'n broertje dood aan ;-)

edit voor toekomstige geinteresseerden:

There are a number of ways that you can determine which pole is which
on a magnet.

1. Colours.
The standard method for colouring a magnet are to colour the North
Pole Red and the South Pole Blue. Therefore, if the magnet has colours
on it, the job is made infinitely easier.

2. Using another magnet.
At most hardward stores, you can buy magnets, If you can get one with
the poles either coloured and/or marked North and South then you can
use this with your mystery magnet in the following way.

One rule of magnetism is that "like poles repel and unlike poles
attract"

Therefore if you hold the marked magnet in one hand with the North
(blue) pole leading and move it close to your mystery magnet held in
the other hand you will notice one of two things.

a) You will feel resistance in which case the mystery magnet is
repelling the known magnet. Therefore the outward facing side of your
mystery magnet is also a North pole.

b) They will pull together in which case the outward facing side of
the known magnet is the South Pole.

3. Using a compass
Again compasses can be purchased cheaply from gift shops, newsagents,
etc.

The red end of the needle, being a North Pole itself, will be repelled
by your mystery magnets north pole and attracted to your mystery
magnets south pole, so this is a quick and easy way to determine it's
polarity.

Sources - Additional Links

Summer Institute
http://isaac.exploratoriu.../%20Magnetic_poles_1.html

Integrated magnetism FAQ
http://www.intemag.com/designtools/faq.asp

Search Strategy

"find north pole" "magnetism" "polarity of a magnet" Magnet and FAQ

-------------------------------------------------------------------------------

In mijn beleving is dit dus raar (bij 3). Oké, het is de afspraak... maar als ik na ga denken dan is het dus eigenlijk precies omgekeerd. Maar ja, misschien heb ik dan ergens met mezelf een verkeerde afspraak gemaakt ;-)

De link van het hele verhaal inclusief verdere links naar interessante sites: http://answers.google.com/answers/threadview/id/107340.html
Al een heel oud draadje, 8 jaar. En wat daar ook wordt gezegd is precies dat waar ik over struikel:
I would like to add the following:
1) The terms used in magnets to differentiate (depending on the shape)
the ends/sides are “north” and “south”, not “positive” and “negative”.
2) The north end/side of a magnet that points/faces towards the
Earth's north pole is actually the magnet's south pole. This is
because of the fact that unlike poles attract while like poles repel.
3) That because of this, and if you choose north as the "positive"
end/side of your magnet, the true "positive" end/side will actually be
the south pointing/facing part of it.

Dah. Dus mijn afspraak met mezelf klopt wel ;-) Maar daarmee ben ik er nu dus alsnog niet uit wat de afspraak is daarover. Is het het in de volksmond voor de hand liggende antwoord, of "eigenlijke" antwoord zoals deze persoon ook bij 3 beschrijft (wel in betere bewoordingen dan mij, maar ik bedoel hetzelfde)

Sorry, nog een laatste edit:
http://www.youtube.com/watch?v=CKpviTjRT0Q
In dat filmpje wordt er een magneet gebruikt waarbij het lijkt alsof die gefabriceerd is met de polen gemarkeerd volgens de geldende afspraken. En aangezien in dat filmpje ook een kompas gebruikt wordt om te bepalen wat het noorden en zuiden is vd magneet zonder indicatie kan ik met een gerust hart een N-netje en een Z-je op de magneet zetten zodat ik braaf meeloop met de rest van de wereld in deze ;-)

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 273970 op 24-02-2010 13:01 ]