Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleemstelling:
Ben de afgelopen tijd veel bezig met maken van iconen sets met Photoshop. Nu werk ik aan een icon set voor OSX. Om een .icns te maken heb je 5 png's nodig per icon met verschillende groottes (512px, 256px, 128px, 32px, 16px) en de set bestaat uit 30 icons. Dat betekent dus dat voor het exporteren je 150x moet croppen en opslaan. Wil verschillende versies (kleurstellingen) uitgeven, wat dus betekend dat ik dagenlang bezig ben met het exporteren.

Weet dat het veel sneller kan door een action te programmeren, alleen heb hierbij geen ervaring of aanknopingspunt om een uitgebreidere action te maken. Heb het forum hier ook afgezocht op mogelijk van toepassing zijnde treads. Kan iemand hierbij helpen?

Situatieschets:
1 PSD
  • Folder: Overlay
    • Folder: [icoon naam] (bijv. pictures)
      • Folder: 512px
      • Folder: 256px
      • Folder: 128px
      • Folder: 32px
      • Folder: 16px
  • Folder:main (hierin staat de het folder icoon in alle groottes)
Afbeeldingslocatie: http://www.univertal.com/files/icon_export_probleem.jpg

Wat er dus moet gebeuren is dat de action alle mappen binnen overlay afgaat, deze op visible zetten en andere mappen binnen overlay verbergt. Vervolgens moeten de 5 iconen gecropped worden en allemaal opgeslagen worden als png's. Als het kan ook in afgezonderde mappen, dus de bookmark png's in een bookmark map.

Hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Is er iemand die me hiermee op weg kan helpen?

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 16:28
Hmm, alle mappen binnen overlay visible en andere binnen overlay verbergt? Ik neem aan dat je buiten overlay bedoelt?
En waarom wil je de lagen steeds aan laten zetten voor de export? Omdat je niet zeker weet of ze aan staan?
Maak gewoon 2 acties, een om de juiste lagen aan te zetten (let dan wel op dat ze overal waarschijnlijk hetzelfde moeten heten (en mogeliojk binnen Photoshop ook zelfde id hebben, dus in zelfde volgorde aangemaakt), en een om de icoon-versies op te slaan.

Daarnaast is het lijkt me veel handiger om gewoon vanaf de originele PSD en dan een save for web met daarin 512px, etc. Of anders steeds de 512px stapsgewijs kleiner maken en opslaan. Je kan als test enkele redelijk verschillende iconen nemen en vergelijken of vanaf origineel naar 16px mooier wordt dan degene die steeds gehalveerd is.

Overigens zijn er plugins voor icoon creatie, zijn die niet nuttig?

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply Savantas.

In de map overlay staan mappen met daarin de verschillende iconen. Als de overlay map helemaal uit staat dan hou je dus alleen de standaard folder icon over. Stel er staat in de map overlay twee iconen, bookmark en download, dan moet de action eerst alleen de bookmark map binnen overlay zichtbaar maken, alle bestanden opslaan, vervolgens de bookmark map verbergen, de download map zichtbaar maken en daarvan alles opslaan.

De mappen en inhoud hebben echter wel totaal verschillende namen en inhoud. Sommigen hebben 30 lagen, anderen bestaan uit 1 shape. Dus denk dat als we er hier niet uitkomen dat ik dan alleen een save action ga maken.

Het verkleinen met safe for web heeft niet veel zin, want de 32px en de 16px zijn totaal andere icoontjes, in plaats van shapes zijn die per pixel getekend, en de verhoudingen / aantal details zijn anders om het duidelijker te maken.

Zitten hele handige plugins op de site die je noemt, alleen geen voor het icns bestands formaat, wat voor Apple het standaard icoon formaat is.