Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...
Maar de redenering was en is nog steeds dat het zinloos is.
Je proc kan niet meer opwarmen nadat alles uitgezet is !
* heuveltje die zich afvraagt waar de topic titel eigenlijk op slaat
[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 23-02-2010 20:52 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
proc = ?heuveltje schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 20:51:
Een paar elco's doen de truck ook
Maar de redenering was en is nog steeds dat het zinloos is.
Je proc kan niet meer opwarmen nadat alles uitgezet is !
* heuveltje die zich afvraagt waar de topic titel eigenlijk op slaat
Ben niet zo thuis in de 'whatever-jargon-this-is'.
Levensduur van de componenten verlengen. End of life <<-- engels.
Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
De Enermax voedingen hebben bijvoorbeeld ook dat de fan erin na uitschakelen nog 30 seconden blijft draaien.
Maar dat terzijde, wat je zoekt is zoiets. Overigens betwijfel ik ook ten zeerste het nut, maar het zijn jouw centen.
End of life in de computerwereld betekend dat het product niet meer gemaakt wordt (vaak vervangen door een model dat even snel is en goedkoper gemaakt kan worden).Yustme schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:54:
[...]
proc = ?
Ben niet zo thuis in de 'whatever-jargon-this-is'.
Levensduur van de componenten verlengen. End of life <<-- engels.
Beetje ongelukkige woordkeuze dus..
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Processor
En verder vraag ik me echt af wat het nut er van is en als je het echt zo graag wil is dat wel te regelen met een stelletje elco's zo als heuveltje al zei.
Signature
De enige situatie waarin na-koelen interessant kan zijn is wanneer je een koelsysteem gebruikt wat zelf heter wordt als het te koelen onderdeel, en de mogelijkheid bestaat dat de hitte terugslaat door het systeem dat die koeling situatie produceert.
Bijvoorbeeld wanneer je een Peltier element gebruikt.
Gezien je nog niet eens thuis bent in de vaktaal, lijkt het me heeeeeeeeeel erg sterk dat je zo'n systeem hebt.
Dat maakt echter niet zoveel uit. Ik denk dat een CPU die uitstaat zelfs nog wel hogere temperaturen aankan dan een CPU waar spanning op staat. Sowieso, een aantal graden extra zijn gewoon niet zo boeiend.
Als je je PC niet overclockt en gewoon goede koeling hebt (de standaard boxed koeler volstaat normaal wel) dan zal je CPU een veelvoud van zijn economische levensduur meegaan. Een willekeurige 486 werkt vandaag de dag ook nog prima. Je voeding/moederbord/harddisk/etc hebben allang de geest gegeven voor je CPU naar de digitale hemel gaat.
Qua temperatuur zijn er twee dingen waar een CPU door kan slijten: extreem hoge temperaturen (b.v. continue op 80 graden of hoger lopen, temperatuur die je CPU aankan hangt ook af van het model) of sterke temperatuurwisselingen (iedere dag van -5 naar +70). Door de wisselingen in temperatuur zal de CPU uitzetten en weer krimpen, hierdoor kunnen op den duur scheurtjes ontstaan, simpel gezegd. Wat dat betreft heeft zo'n ding wat jij zoekt eerder een negatief dan een positief effect.
Niet kopen dus. Gebruik je geld voor nuttigere zaken.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Niet waar.W3ird_N3rd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 07:07:
Als ik me goed herinner was het idee dat op een of andere manier (ik weet ook niet meer hoe) je CPU warmer zou worden kort na uitzetten dan hij is in bedrijf. Of dat waar is weet ik niet.
Met een stock koelblok+fan van intel kan het koelblok alsnog 46.8 kilojoule aan wamte ontrekken wanneer de fan niet draait.. oftewel pas wanneer de temp. van het koelblok hoger is dan de CPU zou deze pas warmer kunnen worden. Je zou CPU zou zelfs nog zo'n 12 Watt aan warmte af kunnen geven wanneer in gebruik zonder dat de fan nodig is.