Dag Tweakers,
Mijn pc hangt de laatste tijd regelmatig, hij gooit zichzelf op een zwart scherm, produceert nog even 5 seconde stuiptrekkingen van het laatst afgespeelde geluid, en stopt daar dan mee. De pc reset zich dan vanzelf, maar komt in een oneindige loop, hij restart weer na het Gigabyte scherm te hebben laten zien. Als ik een handmatige reboot doe nadat hij vastgelopen is start windows (7) wel gewoon.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- draadloze kaart eruit gehaald
- avg gedeinstalleerd (op aanraden van het microsoft forum)
- USB microfoon eruit (ik neem aan dat drivers hiervan pcs kunnen laten crashen?)
- Memtest vanaf ubuntu live dvd 10 uur gedraaid
- Memtest vanuit Windows 7 x64 7 uur gedraaid
- chkdsk op de harde schijf, niet op de SSD (aangezien de problemen al voor dat ik de SSD had bestonden)
- S.M.A.R.T. gedaan, geen problemen gevonden
- Everest stresstest op RAM, CPU, Cache en FPU
- Drivers van amBX systeem eraf gegooid, aangezien die eigenlijk enkel geschikt zijn voor vista x64, maar op de site van philips een workaround staat
- Nieuwste bios en nieuwste ATI Catalyst geinstalleerd
- Windows opnieuw geinstalleerd (van de RC naar de RTM, van HDD naar SSD)
- Zowel de standaard windows geluidsdrivers geprobeerd als de Realtek drivers gedownload van Gigabyte site
Temperaturen zijn prima, idle niets boven 32 graden, onder stress haalt de CPU 53 graden.
Voltages zijn prima, de bios geeft enkel de 12 en 3.3 lijn aan, maar speedtest heeft ook de 5V lijn. Echter geeft de -12V in speedtest -7.34V aan, maar deze waarde veranderd soms bij restarts van de pc
. De -5V geeft 4.05V aan, en een tweede +5V geeft 3.6V aan. Maar het schijnt dat speedtest niet altijd erg accuraat is.
Mijn systeemspecs zijn:
Coolermaster 520W
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
AMD Phenom x4 955 BE
Microsoft USB keyboard
Logitech USB muis
OCZ DDR3 2x 2GB @ 1333MHz
Samsung Spinpoint F1 1TB
Sapphire Radeon HD 4850 1GB
Windows 7 RC + RTM
Mijn vraag:
Wat is het volgende om te proberen? Een nieuwe voeding of grafische kaart gaat lastig worden
Ik kan wel nog zo de harde schijf los koppelen, maar ik denk niet dat deze het probleem is aangezien ik een crash gehad heb waarbij de harde schijf uitstond omdat deze niet gebruikt werd.
bvd
Mijn pc hangt de laatste tijd regelmatig, hij gooit zichzelf op een zwart scherm, produceert nog even 5 seconde stuiptrekkingen van het laatst afgespeelde geluid, en stopt daar dan mee. De pc reset zich dan vanzelf, maar komt in een oneindige loop, hij restart weer na het Gigabyte scherm te hebben laten zien. Als ik een handmatige reboot doe nadat hij vastgelopen is start windows (7) wel gewoon.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- draadloze kaart eruit gehaald
- avg gedeinstalleerd (op aanraden van het microsoft forum)
- USB microfoon eruit (ik neem aan dat drivers hiervan pcs kunnen laten crashen?)
- Memtest vanaf ubuntu live dvd 10 uur gedraaid
- Memtest vanuit Windows 7 x64 7 uur gedraaid
- chkdsk op de harde schijf, niet op de SSD (aangezien de problemen al voor dat ik de SSD had bestonden)
- S.M.A.R.T. gedaan, geen problemen gevonden
- Everest stresstest op RAM, CPU, Cache en FPU
- Drivers van amBX systeem eraf gegooid, aangezien die eigenlijk enkel geschikt zijn voor vista x64, maar op de site van philips een workaround staat
- Nieuwste bios en nieuwste ATI Catalyst geinstalleerd
- Windows opnieuw geinstalleerd (van de RC naar de RTM, van HDD naar SSD)
- Zowel de standaard windows geluidsdrivers geprobeerd als de Realtek drivers gedownload van Gigabyte site
Temperaturen zijn prima, idle niets boven 32 graden, onder stress haalt de CPU 53 graden.
Voltages zijn prima, de bios geeft enkel de 12 en 3.3 lijn aan, maar speedtest heeft ook de 5V lijn. Echter geeft de -12V in speedtest -7.34V aan, maar deze waarde veranderd soms bij restarts van de pc

Mijn systeemspecs zijn:
Coolermaster 520W
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
AMD Phenom x4 955 BE
Microsoft USB keyboard
Logitech USB muis
OCZ DDR3 2x 2GB @ 1333MHz
Samsung Spinpoint F1 1TB
Sapphire Radeon HD 4850 1GB
Windows 7 RC + RTM
Mijn vraag:
Wat is het volgende om te proberen? Een nieuwe voeding of grafische kaart gaat lastig worden
bvd