Laptop adapter kabelbreuk bij connector

Pagina: 1
Acties:

• Seraph1987
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

samenvatting post: kan ik de filter net voor de connector er gewoon uitlaten of moet die open en verderop aangesloten worden?

Ik heb een Acer aspire 5715Z.
Net buiten de garantie is hij begonnen met het probleem:

Adapter geeft groen licht, wiebelen om te zorgen dat de kabel net goed gedraaid zit bij de connector in de powerjack.
Wegens gebrek aan een multimeter heb ik op amateuristische wijze vast gelegd dat het niet de jack was maar de kabel/connector. Een spelt in een blokje hout geprikt en daar de connector overheen geschoven. Een schroevendraaier die gaat branden bij spanning liet mij weten dat de breuk slechts in de interne draad moet liggen en niet in de buitenste.

Ik heb met een scherp mes de gesmolten kop van de connector over de naden gespleten en deze ligt nu dus open. Helaas zit het probleem net iets verder dan de connector, ongeveer net na de strain relief (die rubberen ringetjes aan het plastic zodat de draad minder door kan buigen).

Ik kan alles wel weer relatief netjes repareren maar de draad is te kort. Er zit dat ronde ding wat ontstoord, geen idee hoe het heet. Ik zag wat belgen die het ontstoorfilter noemde. Je ziet ze ook op de vga kabels van monitoren bijvoorbeeld.
Hier kan ik echter geen beelden van vinden, geen flauw idee wat ik binnen in die filter aantref. Kan ik dit ding er zonder gevolgen tussen uit laten of moet ik het open maken en er tussen uit nemen en er vervolgens weer inzetten verderop zodat de kabel breuk tussen filter en connector weg is?

Klopt het trouwens dat als ik de binnenste en de buitenste gewoon gescheiden houd als dat het zat dat ik dan geen probleem kan hebben met de volt en ampère?

Mijn dank is groot,
Robert

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo'n ding is een ferrietkern. Zit zitten er altijd wel omheen, maar het werkt vast ook wel als het ding er niet op zit. Het is niet meer dan een blokje ferriet, dus als je die wil verplaatsen kun je dat makkelijk doen als je het ding netjes van de kabel afkrijgt.

• Seraph1987
Bedankt !, ik heb meteen even verder gezocht en het schijnt dat er ook gewoon laptop kabels zijn zonder het blokje. Ik denk dus dat je gelijk hebt en dat het wel zonder zal werken.

Nu is de afweging dus of die kans op storingen de moeite waard is om het blokje ook te verzetten.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
Waarschijnlijk is dat standaard blokje erg moeilijk open te krijgen, maar wellicht kun je een nieuwe plaatsen? Je lokale elektro-zaak heeft vast wel van die blokjes die je zo in elkaar klikt...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kh4sl441VGU2dIAwYBpNd1LO/full.jpg

Zoiets dus. Al ken ik persoonlijk alleen varianten waar je nog een lus in de kabel moet leggen (misschien alleen om schuiven te voorkomen?).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 09:53

Haan

dotnetter

Of koopt een nieuwe (universele) adapter, zou beetje zonde zijn als straks je hele laptop kapot is omdat je met een gare adapter door blijft werken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
Zolang dat breukje het enige probleem met die adapter is en je de polariteit niet omdraait kun je er weinig fout mee doen... Waarom dan niet proberen? Scheelt met gemak weer een paar tientjes.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Seraph1987
Ik heb het blokje zo goed als los. het is een massive ring met een gat er door. met wat snij werk moet ik alleen nog het gesmolten plastic binnen in weg krijgen en dan kan ik hem er weer om het snoer rijgen. de buitenste laag is simpel terug te zetten. ik weet alleen nog niet wat ik als opvulling ga gebruiken tussen snoer en de ring, denk aan gewoon wat lijm? dan blijf hij ook goed zitten op het snoer.

Ik besef me dat het beter is een adapter te wisselen dan een laptop vernielen maar ik verwacht niets te slopen met het repareren van het breukje.

Bedankt voor jullie reacties!

• Seraph1987
Het is volledig gelukt, kabel is ietsjes korter maar werkt als nieuw.
- connector los gesneden, ferriet blokje los gesneden
- draad ingekort en gestript
- de binneste draad door het oogje achter in de connector (voor de binnen kant)
- tin op het samengedraaide buiten draad en daarna vast op de buiten kant en beide netjes afgerond.
- beetje tape ter isolatie tussen de beide draden
- orginele harde plastic huls passend uitgehold en de kiertjes gevuld met lijm terwijl de huls om de connector ging. tape strak er omheen gewikkeld en klaar!
- ferriet blokje heb ik gewoon ingetaped en aan de draad getaped zodat hij niet schuift.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, vandaar mijn resultaat post.
Pagina: 1