USB-stick corrupt of kapot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Vanochtend kwam ik erachter dat ineens mijn usb-stick niet meer werkte (Windows 7 Enterprise). Kan, misschien vergeten te unmounten ergens...? Dus ik weer thuis aangekomen, de stick erin gedaan (Fedora 12). Niets gebeurde er. Een beetje rond gekeken wat het probleem nu kon zijn, maar daar ben ik ook niet wijs uit geworden.

Wat is er al gedaan om te kijken wat het kon zijn?

[username@laptop log]$ dmesg

usb 2-3: new high speed USB device using ehci_hcd and address 14
usb 2-3: New USB device found, idVendor=0457, idProduct=0151
usb 2-3: New USB device strings: Mfr=0, Product=0, SerialNumber=0
usb 2-3: configuration #1 chosen from 1 choice
scsi14 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usb-storage: device found at 14
usb-storage: waiting for device to settle before scanning
usb-storage: device scan complete
scsi 14:0:0:0: Direct-Access     USBest   USB2FlashStorage 0.00 PQ: 0 ANSI: 2
sd 14:0:0:0: Attached scsi generic sg4 type 0
sd 14:0:0:0: [sdd] Attached SCSI removable disk

Er is in ieder geval iets gevonden... Het viel mij wel op dat de identifier van de vendor en het product niet kloppen. Althans, ik ben in bezit van een 256MB stick van Datatech, niet van een "Super Flash 1GB / GXT 64MB Flash Drive". En ook het serienummer ontbreekt?

We gaan gewoon verder, misschien dat er toch nog iets van gemaakt kan worden:

[username@laptop log]$ ls -l /dev/sdd*
brw-rw----. 1 root disk 8, 48 2010-02-23 19:21 /dev/sdd

Geen partitie? Kan natuurlijk zijn dat de partitiontable niet helemaal juist is. We gaan kijken:

[username@laptop log]$ sudo fdisk /dev/sdd
Unable to open /dev/sdd

[username@laptop log]$ sudo /sbin/fsck.vfat /dev/sdd
dosfsck 3.0.1, 23 Nov 2008, FAT32, LFN
open /dev/sdd:No medium found

Gaat 'm niet worden dus. Binary kopie maken dan maar?

[username@laptop log]$ sudo dd if=/dev/sdd of=/home/username/Desktop/usb.bin
dd: opening `/dev/sdd': No medium found

Voor mij houdt het dan echt op met de kennis die ik heb. Wat kan ik nu nog doen om toegang tot de stick te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt met GParted (de grafische versie) ook goed USB-sticks bekijken. Wel even opletten dat je niet per ongeluk je eigen harde schijf formatteerd.

Dat zo'n serienummer niet is ingevuld, dat zegt niets hoor.
Ook de 'id' van de 'vendor' kan iets anders zijn, vooral bij onbekende merken.
Als je hem in Windows 7 hebt geformatteerd, dan is er vaak geen partitie (een partitie lijkt me persoonlijk beter, maar Windows 7 doet dat meestal niet).

Als zelfs 'dd' niet werkt, dan is er echt iets mis. Dus waarschijnlijk is hij stuk.
Als je met GParted niet verder komt, dan kun je eventueel nullen schrijven (dd if=/dev/zero of=/dev/sdd), en dan opnieuw in de computer stoppen en in GParted proberen een partitie aan te maken.

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Topicstarter
Hmm, nee, gaat 'm ook niet worden denk ik. In GParted is hij helemaal niet terug te vinden (/dev/sd{a,b}{1,2} komen er wel in terug), maar dan houdt het op. Ook 'dd' geeft geen oplossing, zelfde fout als dat er vanaf wordt gelezen.

[username@laptop dev]$ sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdd
dd: opening `/dev/sdd': No medium found

Ik denk dat ik hem maar gewoon als verloren beschouw. Altijd jammer als er iets kapot gaat natuurlijk, maar een stick van 256MB zal nu zijn tijd ook wel gehad hebben. Bedankt voor het verifiëren!