Datum/tijd format aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffster
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-03-2022
Jo,

Ik ben met een CMS programma bezig en alles werkt zoals ik het wil, alleen is de manier waarop de datum/tijd aangegeven wordt niet helemaal naar mijn smaak. Nu las ik dat dat via mysql is aan te passen en dit heb ook geprobeerd, maar een vreemd resultaat.

Ik heb de volgende code gebruikt:
"SELECT date_format(createdDate, '%d/%m/%Y') as newdate FROM cms_test;"

en krijg dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.tennistube.tv/mysql.jpg

Wanneer ik vervolgens echter bij verkennen kijk, krijg ik newdate nergens terug gevonden. Ik ben nog een echte noob op het gebied van mysql, dus misschien vergeet ik iets heel simpels...

Groeten,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:11

Haan

dotnetter

Wat bedoel je met 'wanneer ik bij verkennen kijk' :? Zoals ik het nu zie, voor je een query uit, die 6 resultaten terug geeft uit de tabel cms_test. Je hebt in je query een alias 'newdate' gedefinieerd, die staat netjes als header boven de resultaten, dus wat is precies het probleem?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Buffster schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 19:40:
Wanneer ik vervolgens echter bij verkennen kijk, krijg ik newdate nergens terug gevonden. Ik ben nog een echte noob op het gebied van mysql, dus misschien vergeet ik iets heel simpels...
Wat volkomen logisch is.
Als je "verkent" kijk je in de database structuur zelf. Niet in de resultset van je query.
De resultset van je query is trouwens prima te zien op je screenshot.

Maarreh, even met alle respect: als je met deze kennis een CMS wilt bouwen, kan je misschien beter eerst even de theorie over databases gaan lezen.
En nog iets: formatteren van een datum moet je laten doen op het moment dat het op het scherm wordt gezet en niet meteen al in de resultset van de querie. Maar dat is slechts een mening.

[ Voor 25% gewijzigd door remco_k op 23-02-2010 19:47 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:18
Wat je letterlijk zegt tegen je MySQL database: ik wil alle datums op deze manier hebben in een kolom newdate. Die newdate staat dus boven je lijstje met datums.

Verder moet je zulk soort dingen niet doen in MySQL, maar gewoon lekker in je view-layer van je applicatie. Is veel handiger als je in de toekomst wilt gaan rekenen met je datums. Met strtotime() en date() kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffster
remco_k schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 19:46:
[...]

Wat volkomen logisch is.
Als je "verkent" kijk je in de database structuur zelf. Niet in de resultset van je query.
De resultset van je query is trouwens prima te zien op je screenshot.

Maarreh, even met alle respect: als je met deze kennis een CMS wilt bouwen, kan je misschien beter eerst even de theorie over databases gaan lezen.
En nog iets: formatteren van een datum moet je laten doen op het moment dat het op het scherm wordt gezet en niet meteen al in de resultset van de querie. Maar dat is slechts een mening.
Misschien drukte ik me wat ongelukkig uit, ik ben zelf geen CMS aan het bouwen... ik gebruik een professioneel CMS programma :) Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat het datum/tijd formaat van "createdDate" (2010-02-22 15:10:23) wordt weergegeven als 22/02/2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:11

Haan

dotnetter

En dat is zo te zien dus al gelukt :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffster
Nee, want op m'n site wordt het gewoon weer weergegeven in het oorspronkelijke formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffster
dev10 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 19:46:
Wat je letterlijk zegt tegen je MySQL database: ik wil alle datums op deze manier hebben in een kolom newdate. Die newdate staat dus boven je lijstje met datums.

Verder moet je zulk soort dingen niet doen in MySQL, maar gewoon lekker in je view-layer van je applicatie. Is veel handiger als je in de toekomst wilt gaan rekenen met je datums. Met strtotime() en date() kom je een heel eind.
Ik heb het hier mee weten te doen, bedankt voor het zetje in de goede richting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Buffster schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 20:42:
[...]

Ik heb het hier mee weten te doen, bedankt voor het zetje in de goede richting!
Is er niet gewoon een optie in je professioneel CMS waar je dit in kunt stellen? 't Lijkt me niet pro. als dat niet mogelijk is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mischa_NL schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 20:52:
[...]

Is er niet gewoon een optie in je professioneel CMS waar je dit in kunt stellen? 't Lijkt me niet pro. als dat niet mogelijk is :P.
ISO 8601 is anders wel de meest professionele datumnotatie! ;)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1