Toon posts:

Keuze mobo chipset AM3 met X4 II 965

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan een nieuwe computer samen te stellen, na onder andere reviews te hebben gelezen over verschillende hardware processor mobo vid cards etc. Had ik toch enige vragen.

Ik was van plan een AMD X4 II 965 processor te nemen, met een AM3 moederbord.
Bij het bekijken van de moederborden, zag ik verschillende chipsets, onder andere de 790FX, 785G en 770.
Zelf wil een Nvidia grafische kaart gebruiken, (470GTX als deze eind volgende maand uitkomt). Heb gedacht aan een ATI 5850, maar heb altijd Nvidia gehad, daar in tegen zijn de verwachting van de 470GTX toch stuk hoger. Maar dat is een andere discussie

Het punt is dat met AM3 moederborden met 790FX 785 chipsets altijd 9/10 Crossfire dus 2xpci xpress hebben, is dit dan een mismatch betreft mijn Nvidia card, zelf zit ik er niet aan te denken om een SLI opstellen te gebruiken maar gewoon 1 single card, het is al duur zat. (uiteraard begrijp ik dat SLI niet werkt met een crossfire mobo) Kijk ik dan naar de verkeerde chipsets, en moet ik dus een 770 chipset nemen (in mijn ogen een slechtere/oudere chipset?) Of is er een goed mobo met Nvidia chipset voor AM3 processors.
Uiteraard is het belangrijk dat het mobo 1600mhz memory ondersteund en niet al te oud is.

Zelf had ik een paar bordjes bekeken zie hier de links.

Asus 790FX (Asus M4A79XTD EVO)
http://www.alternate.nl/h...rden&l2=AMD&l3=Socket+AM3

Asus 785G (MSI 785G-E53)
http://www.alternate.nl/h...rden&l2=AMD&l3=Socket+AM3

Bijv de asus idd, wel 2x pci xpress zelf maar 1 nodig, maar wel 790fx chip
Daarnaast vind ik de site van ati/amd zo'n zooitje, in vergelijking met nvidia wat zo duidelijk en overzicht is met het downloaden van drivers etc.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:15
Je vraag is dus of je op een 790FX bord met CF ook een single Nvidia kaart kan gebruiken? Ja dat kan zonder meer, beide PCI-e 2.0 16x sloten hebben ook als je ze beide gebruikt het volledige aantal lanes.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Up58BPY3LrWldm6GTH0NOO6m/full.jpg

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

je kunt zelfs meerdere nvidia kaarten gebruiken, maar dan ben je wel genoodzaakt om een kaart enkel en alleen voor physics te kunnen gebruiken en een ander voor rendering. Overige zijn dan enkel voor het toevoegen van extra schermen. SLI is dan niet mogelijk.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:42:
Je vraag is dus of je op een 790FX bord met CF ook een single Nvidia kaart kan gebruiken? Ja dat kan zonder meer, beide PCI-e 2.0 16x sloten hebben ook als je ze beide gebruikt het volledige aantal lanes.

[afbeelding]
Zelf totaal geen behoefte om 2 kaarten te gebruiken aangezien 't al duur zat is.

Ik zag dat de 785G wel gewoon single is dus helemaal geen 2x pci xpress, misschien anders voor een mobo zoeken met deze chipset? aangezien 't goedkoper is en niet betaald voor iets wat ik dan niet gebruik?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waarom een 790X of 785G? Wat heeft dat wat een 770 niet heeft? Ja, de 790X heeft meer PCIe-lanes maar die heb je niet nodig, en de 785G heeft een IGP maar die heb je ook niet nodig met een losse videokaart.De 770 is niet een oudere chipset, die kwam ongeveer tegelijk met de 780 en 790's. Het enige verschil tussen de chipsets is de mogelijkheden die je hebt (PCIe-lanes, IGP) maar als je die mogelijkheden niet gebruikt voegt een duurdere chipset niets toe.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:33:
I
Zelf wil een Nvidia grafische kaart gebruiken, (470GTX als deze eind volgende maand uitkomt). Heb gedacht aan een ATI 5850, maar heb altijd Nvidia gehad, daar in tegen zijn de verwachting van de 470GTX toch stuk hoger.
Ik betwijfel zeer of die GTX470 goed leverbaar zal zijn voor Q3, de releasedatum is één en al vaagheid en ook of de productie uberhaupt wel goed loopt is nog veel discussie over. Ja, ik weet dat er een concrete datum genoemd is voor in maart, maar er was er ook een genoemd voor september 2009, en voor december, en voor februari, vandaar... Ook zijn de verwachtingen niet veel hoger, grote kans dat een HD5850 daar qua prestaties dicht in de buurt gaat komen. Zie het [Algemeen] nVidia Nieuws & Discussie Topic - Deel 42 voor meer info daarover.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 23-02-2010 17:42 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• M2M

M2M

medicijnman

bwerg schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 17:33:
Ik betwijfel zeer of die GTX470 goed leverbaar zal zijn voor Q3, de releasedatum is één en al vaagheid en ook of de productie uberhaupt wel goed loopt is nog veel discussie over. Ja, ik weet dat er een concrete datum genoemd is voor in maart, maar er was er ook een genoemd voor september 2009, en voor december, en voor februari, vandaar... Ook zijn de verwachtingen niet veel hoger, grote kans dat een HD5850 daar qua prestaties dicht in de buurt gaat komen. Zie het [Algemeen] nVidia Nieuws & Discussie Topic - Deel 42 voor meer info daarover.
En daarnaast kan een 5850 eigenlijk elk spel op full HD resoluties met nagenoeg alle franje aan, op volle settings met respectabele framerate spelen. Waarom wachten op iets dat 90 FPS uit kan spugen, terwijl 60 FPS ook voldoende is voor een vloeiend beeld op alle games die er nu zijn?

-_-

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je wilt wachten op die GTX470 kun je gelijk voor de nieuwe 800-serie chipsets van AMD gaan ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

M2M schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:49:
Waarom wachten op iets dat 90 FPS uit kan spugen, terwijl 60 FPS ook voldoende is voor een vloeiend beeld op alle games die er nu zijn?
Ik verwacht echt niet dat een GTX470 50% sneller gaat zijn.

• M2M

M2M

medicijnman

bwerg schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:03:
[...]

Ik verwacht echt niet dat een GTX470 50% sneller gaat zijn.
dat weet natuurlijk niemand. Wie weet, is het wel de geniale performance boost die we sinds de intro van G80 niet hebben gezien. Wie weet is het wel de dikke flop waar AMD/ATI toendertijd mee kwam.

Wat ik wel weet is dat wachten in deze branch nagenoeg zinloos is. Elk half jaar komt er weer een nieuwe generatie spul uit en tenzij je met 100% zekerheid kan zeggen dat volgende week een nieuwe generatie te koop gaat zijn is wachten eigenlijk nutteloos.

-_-

Verwijderd

M2M schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:28:
[...]

dat weet natuurlijk niemand. Wie weet, is het wel de geniale performance boost die we sinds de intro van G80 niet hebben gezien. Wie weet is het wel de dikke flop waar AMD/ATI toendertijd mee kwam.
Of natuurlijk 9700 vs FX serie, maar toen was het andersom :X. Ik zou er alleen niet van uit gaan hoor(van die 50%).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 14:34 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:33:
[...]

Of natuurlijk 9700 vs FX serie, maar toen was het andersom :X. Ik zou er alleen niet van uit gaan hoor(van die 50%).
tja, mijn miskoop van het vorig decennium, een FX5900. Kansloos afgemaakt worden door een 9700 :/ en er later achter komen dat Battlefield 2 er toen nog niet eens fatsoenlijk op draaide... Inclusief alle driver problemen.

Maargoed, dit allemaal een beetje offtopic gerant.

-_-

Verwijderd

Ik zou ook gewoon nu een kaart van ATI kopen. Naar mijn mening presteert nVidia vrij weinig de laatste tijd en heeft ATI een geweldige 5xxx serie uitgebracht. zoals m2m zegt kan je wel eindeloos blijven wachten.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

M2M schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:28:
[...]

dat weet natuurlijk niemand. Wie weet, is het wel de geniale performance boost die we sinds de intro van G80 niet hebben gezien.
Ik durf er mijn HD4850 op in te zetten dat dat niet gaat gebeuren, of dat het (als het wel zo is) een paperlaunch is die de TS toch niet gaat bemachtigen. Alles wat er nu bekend is wijst op òf een flop, òf een kaart die net iets sneller is dan de HD5800's.

Verwijderd

Topicstarter
Ultraman schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:30:
Als je wilt wachten op die GTX470 kun je gelijk voor de nieuwe 800-serie chipsets van AMD gaan ;)
Enig idee wanneer de 800 chipset uitkomt dit jaar? Zou zonde zijn als ik m'n pc samenstel over 2 weken en een maand later komt de 800 chipset uit.

Verwijderd

nieuws: Cebit: Asus toont 890FX-moederborden

Maar er staat nog geen datum bij. Het zal niet lang meer duren denk ik.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Het zou inderdaad wel eens binnen je spreekwoordelijke maand kunnen zitten ;)

Als het kan zou ik ook even wachten

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Ik meen op het AMD forum gelezen te hebben dat hij ongeveer maart/mei uit zou komen. Het is natuurlijk maar een gerucht.

offtopic:
500 ste post!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 15:26 ]

Pagina: 1