Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gisteren is helaas mijn videokaart overleden, daarom ik ik vandaag een nieuwe gekocht. Namelijk deze MSI GeForce GTS250 - 512 MB, deze kaart is voor pci-e 2.0, en mijn mobo heeft alleen pci-e x16 maar in de winkel zeide ze dat dit niks uit maakt. Toen ik hem thuis wilde testen bleek ik geen beeld te krijgen (in geen van de uitgangen), maar de voeding die ik had, had te weinig voltage (390w), dus die ook maar vervangen voor een ModXStream Pro 500W. Ik heb toen alles goed aangesloten, en ook de 6 pins die in mn videokaart gaat. Ik start vervolgens mijn computer op, en weer geen enkel beeld. Mijn computer start wel volledig op, alleen dan zonder beeld (wat toch redelijk onhandig is). Toen ik de winkel belde adviseerde ze me om de batterij van mijn mobo er even uit te halen maar ook dat hielp niet. Ik weet niet of het nog van belang is, maar de fan van de videokaart maakt bij het opstarten hele onregelmatige toeren, en dan krijg ik 2 piepjes en dan draait ie stabiel. Kan iemand mij vertellen of ik iets verkeerds heb gedaan of dat de kaart misschien kapot is?

Alvast bedankt :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Weet je zeker dat de videokaart defect was en niet een ander onderdeel, of misshien meerdere onderdelen.
Test gewoon alles eens en kijk wat dat oplevert.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn computer een andere (goedkope) videokaart getest die werkt wel prima, dus ik weet zeker dat het daar aan ligt, en die faq kan ik niet zoveel uithalen omdat ik geen beeld heb en dus ook niks in mijn bios kan controleren. Ik ga er sowieso donderdag even mee terug want het kan denk ik bijna niet anders dan dat mijn nieuwe kaart kapot is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je geen beeld hebt kun je zat uit de troubleshooter halen, maar dan komt het aan op het vervangen van onderdelen en uitsluiten of er iets stuk, incompatible of gewoonweg niet goed aangesloten is.

Verwijderd

Topicstarter
Hey heel erg bedankt voor je hulp, het is nog niet gelukt maar ik heb veel op internet gelezen dat m'n bios clashen het probleem op kan lossen dus dat ga ik eerst ff proberen morgen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoe wil je je biosflashen als je systeem niet opstart? Door middel van een hotflash?
Tenzij je een misflash hebt gedaan lijkt me dat namelijk niet echt noodzakelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet dan even een andere gpu erin en dan flash ik mijn bios heb best veel gelezen dat dat het oplost en aangezien ik niet betalen bij de winkel om het te laten fixen probeer ik eerst dit. En mocht het niet werken dan weet ik het ook niet meer en breng ik de kaart terug

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar het ding boot dus nog wel met een andere kaart erin?
Als dat zo is dan zou ik eens de troubleshooter erop na slaan met betrekking tot je videokaart.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

of beide videokaarten er in stoppen en windows opstarten. Kun je gelijk zien wat er mis gaat, door de eventviewer, device manager en GPU-Z erbij te pakken. (als je teminste genoeg PCI-E sleuven in je pc hebt waarin je de kaarten kwijt kunt. Een oude PCI videokaart zal evengoed werken, maar misschien dat je in de bios aan moet geven dat de PCI videokaart prioriteit heeft. Sommige biossen hebben die optie niet, waardoor de computer altijd via de PCI-E videokaart zal blijven opstarten. )

En is het misschien mogelijk om de videokaart in een andere pc te proberen? Als het ding wel werkt in een andere pc, ligt het natuurlijk niet aan de videokaart.

Voor de rest, zou je nog even kunnen kijken naar de chipset van je moederbord. VIA chipsets met ondersteuning van PCI-E 1.0 / 1.1 hebben soms problemen (zoals die je nu hebt) met videokaarten die PCI-E 2.0 zijn. Normaliter is het allemaal backwards compatable, zowel heen als terug, maar met bepaalde VIA chipsets zijn er wat probleempjes die trouwens voor zover ik weet onoplosbaar zijn.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik geen pci-e sloten meer over en heb ook geen pci kaart liggen maar dat laatste wat je zegt wil ik nog wel proberen, mijn mobo is een asus 2vm-tvm heb jij enig idee hoe ik kan zien of mijn videokaart wel compatible is? En helaas is de kast van de andere computer te klein om deze kaart in te steken dus dat kan ik ook niet checken :(

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

tja, een VIA chipset... (link). Nu is nog de vraag of dit een van de gewraakte chipsets is met problemen met PCI-E 2.0 videokaarten.

Een snelle google op je chipset: K8M890 kom je dit tegen: Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden . Kijk je wat verder door het topic heen, dan blijkt dat je moederbord, PCI-E 1.0a heeft. Verschillende websites posten dat PCI-E 2.0 videokaarten over het algemeen niet overweg kunnen met PCI-E 1.0a / 1.0 sleuven. (hier bijvoorbeeld) Zie ook hier, post nummer 9.

Je kunt trouwens, als de videokaart te groot is voor de andere pc, het moederbord gewoon uit de kast trekken. Leg het hele geval op een niet geleidende, antistatische ondergrond (kartonnen doos, hout). Werk voorzichtig buiten de kast en zorg dat je de hardware niet aanraakt als er stroom op staat. Dan kan er weinig mis gaan, en heb je toch even de mogelijkheid om je kaart te testen.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp, ben net bij de winkel geweest en heb ook maar een nieuw mobo gekocht dus het is opgelost :)
Pagina: 1