Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbrinkman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07 10:11
Ik heb hier een pc van een maat van mij staan waarvan het geluid enige problemen gaf. Windows 7 was erop geïnstalleerd en toen begonnen de problemen eigenlijk. Eerst pakte hij de driver helemaal niet. Althans hij installeerde wel alleen deed het geluid het dan nog niet. Ik heb hierna gewoon bij apparaatbeheer de driver toegewezen. Hij doet het dan ook perfect!

Dus heb ik de pc teruggebracht en hem er veel plezier mee gewenst. Hij zet hem aan en het geluid werkt. Dus ik rustig weer op huis aan. Word ik vanochtend gebeld dat het geluid niet meer werkt. Er staat weer een kruis door het geluidsicoontje. En probleemoplossing doet niks.

Weet iemand hoe het kan dat de driver dus spontaan niet meer werkt of word veranderd? 8)7

Het gaat om de onboard geluidskaart van een K8V-VM een Realtek ALC660 6-Channel Codec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:58
denk dat je dan even moet kijken bij windows update of hij er een nieuwe driver over heen zet.
want het kan haast niet anders dat hij hem gewoon over schrijft

[ Voor 74% gewijzigd door ravw op 23-02-2010 17:03 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbrinkman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07 10:11
dus als ik windows update ff uit zou zetten zou ik daar wijzer van moeten worden klinkt wel logisch.

Zal het is even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je hoeft windows update niet uit te zetten. Wijzigen van instellingen wu is beter (niet op automatisch downloaden en installeren zetten)

[ Voor 25% gewijzigd door Haaglander op 24-02-2010 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hier heb ik exact dezelfde probleem.
  • Asus K8V-VM (BIOS 0902 , meest recente, ACPI 2.0 staat aan)
  • Athlon64 3200+ (2.2GHz rev. E6) cool'n'quiet werkt niet, ook niet met balanced schema (Kernel Processor Power ID6 error)
  • 2x 512MB (DDR400 single channel)
  • ATI Radeon X550 256MB lp
Voor de rest geen andere hardware. Ik heb de meeste recente HD drivers van Realtek geprobeerd voor de ALC660. Hetzelfde probleem heb ik ook met oudere drivers. Het gekke is dat Windows 7 zegt dat de drivers niet ondertekend zijn (WHQL signature/Niet digitaal ondertekend), terwijl deze dat wel zijn. Via WU vindt ie geen andere drivers. Zelf installeert Win7 de standaard HD audio driver maar daarmee werkt het helaas niet. Na reboot is er geen enkel probleem. Uit--->Aan, dan heb ik er last van. Nu heb ik de drivers hanmatig geinstalleerd ("Have disk" optie en zelf naar HDA.inf bladeren als je realtek drivers hebt uitgepakt). Zelf heb ik alle Win7 standaard HD audio drivers verwijderd (vanuit Hardware devices>apparaat>Driver>Details kun je zien welke files dat zijn). Nu pakt Win7 standaard de Realtek HD audio driver ipv Win7 driver.

Na elke start (niet bij reboot) installeert Win7 het volgende automatisch, geen idee waarom. Ik heb ook al oudere Via 4in1 drivers geprobeerd (ouder dan stock Win7 drivers), helaas ook daarmee dezelfde probleem.

[list]
• VIA Standaard PCI to PCI Bridge
• PCI Standaard PCI-to-PCI bridge
• High Definition Audio-besturing
• Realtek High Definition Audio
[/list]

Ik heb precies overgenomen zoals het staat (incl hoofdletters). Achter elk regel komt dan een groen vinkje met daarachter "Gereed voor gebruik".

Ik zal later nog een losse geluidskaart proberen. Ik hoop dat dit niet door de VIA chipset wordt veroorzaakt, voor de rest draait het super en zeer vlot met 1GB ram. De Hardware ID van deze ALC660 komt overigens wel overeen met de ID die in de HDA.inf staat van de Realtek driver.

UPDATE: blijkbaar is dit een zeer bekend probleem waar meer Vista/7 gebruikers last van hebben. Het is op te lossen dmv een BIOS update maar zo te zien is Asus niet van plan om een update voor de K8V-VM uit te brengen. Er ziet niets anders op dan XP/2k. Ik heb zelfs met "Have disk" optie geprobeerd om alle standaard Microsoft PCI drivers (onder Systeemapparaten) te vervangen door oudere VIA drivers van de meest recente VIA 4in1 driver pack, helaas geen succes. MSI heeft dit opgelost dmv een BIOS update. De volgende topic op Viaarena gaat specifiek over deze probleem, waarbij na elke cold-boot PCI-PCI brug opnieuw wordt geinitialiseerd en geinstalleerd zoals ik eerder had aangegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Sergej op 17-03-2010 15:09 ]