Instabiele computer, harde schijf aan het overlijden?
Probleem
Voor een familie heb ik een computer gebouwd maar nu heeft de computer een aantal vervelende problemen:
Zelf vind ik de Spinpoint F3 redelijk aanwezig tijdens zijn bezigheden, mijn eigen Spinpoint F1 produceerd niet zoveel geluid tijdens bezigheden als die F3. Ik heb geen vergelijking met andere F3 type harde schijven.
Ik wil een aantal dingen zo snel mogelijk proberen als ik hun pc thuis heb staan en niet telkens hun lastig vallen om langs te komen of de pc, weer, mee te nemen. Gaarne begrip daarvoor.
Na nieuwe Windows installatie geen BSOD's gezien, ook niet tijdens de spontane herstarten. Logbestanden voor BSOD's kon ik ook zo niet vinden. Voor de nieuwe Windows installatie kwamen er af en toe BSOD's over drivers van de grafische kaart, maar zeker weten doe ik dit niet.
De computer is bijna 4 maanden oud, maar de problemen begonnen zich langzaamaan op te bouwen.
Configuratie computer
Nog te proberen
Omdat mijn instinct zegt dat er iets met de harde schijf aan de hand is post ik dit topic in OM. Maar er kan natuurlijk ook een ander hardwarematig probleem zijn.
Wat zou het probleem/de oplossing kunnen zijn?
Probleem
Voor een familie heb ik een computer gebouwd maar nu heeft de computer een aantal vervelende problemen:
- Random opnieuw opstarten, 1-8 keer per week, zeer random dus;
- Tijdens het surfen met Firefox vaak een vastloper. Na het opnieuw opstarten van Firefox start hij bij de gecrashte pagina en kan wel weer (even) verder. Internet Explorer heeft geen problemen.
- Temperaturen voor moederbord en processor blijven onder de 40ºC;
- Spanningslijnen stabiel en binnen de marges volgens het BIOS;
- Intern geheugen getest met testprogramma van de Ubuntu 9.10 cd > geen enkele error gevonden;
- Windows opnieuw geïnstalleerd > daarna ging de computer minder vaak random herstarten.
Zelf vind ik de Spinpoint F3 redelijk aanwezig tijdens zijn bezigheden, mijn eigen Spinpoint F1 produceerd niet zoveel geluid tijdens bezigheden als die F3. Ik heb geen vergelijking met andere F3 type harde schijven.
Ik wil een aantal dingen zo snel mogelijk proberen als ik hun pc thuis heb staan en niet telkens hun lastig vallen om langs te komen of de pc, weer, mee te nemen. Gaarne begrip daarvoor.
Na nieuwe Windows installatie geen BSOD's gezien, ook niet tijdens de spontane herstarten. Logbestanden voor BSOD's kon ik ook zo niet vinden. Voor de nieuwe Windows installatie kwamen er af en toe BSOD's over drivers van de grafische kaart, maar zeker weten doe ik dit niet.
De computer is bijna 4 maanden oud, maar de problemen begonnen zich langzaamaan op te bouwen.
Configuratie computer
Harde schijf: | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB |
Moederbord: | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H (DDR3, socket AM3) |
Processor: | AMD Athlon 2 X2 250 (3GHz, socket AM3) |
Geheugen: | Team Elite DDR3, 2GB, 1333MHz, CL9 |
Voeding: | Be Quiet! Straight Power BXT E6-400W |
Grafische kaart: | Club 3D HD 4670, 512MB GDDR3 |
DVD-Rom station: | 2* Sony (Optiarc) AD-7240S |
Behuizing: | Cooler Master Elite 330 |
Nog te proberen
- Harde schijf test tool van Samsung (Diagnostic software, ESTOOL v3.00g);
- S.M.A.R.T. waarden uitlezen (alhoewel dat altijd zeer twijfelachtig is);
- Toegevoegd: BIOS updaten;
- Toegevoegd: Resetknop bekijken op losse/te vaste knop;
- Toegevoegd: Andere voeding aan de computer hangen en stress testen;
- Andere harde schijf erin en stress testen;
- Toegevoegd: Geheugen timings minder strak instellen.
Omdat mijn instinct zegt dat er iets met de harde schijf aan de hand is post ik dit topic in OM. Maar er kan natuurlijk ook een ander hardwarematig probleem zijn.
Wat zou het probleem/de oplossing kunnen zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door WhiteRaver op 25-02-2010 00:12 . Reden: Nog iets uit te testen. / grammatica aanpassingen ]
Graag gedaan.