Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Instabiele computer, harde schijf aan het overlijden?

Probleem
Voor een familie heb ik een computer gebouwd maar nu heeft de computer een aantal vervelende problemen:
  • Random opnieuw opstarten, 1-8 keer per week, zeer random dus;
  • Tijdens het surfen met Firefox vaak een vastloper. Na het opnieuw opstarten van Firefox start hij bij de gecrashte pagina en kan wel weer (even) verder. Internet Explorer heeft geen problemen.
Geprobeerd/gecontroleerd
  • Temperaturen voor moederbord en processor blijven onder de 40­ºC;
  • Spanningslijnen stabiel en binnen de marges volgens het BIOS;
  • Intern geheugen getest met testprogramma van de Ubuntu 9.10 cd > geen enkele error gevonden;
  • Windows opnieuw geïnstalleerd > daarna ging de computer minder vaak random herstarten.
Opmerkingen
Zelf vind ik de Spinpoint F3 redelijk aanwezig tijdens zijn bezigheden, mijn eigen Spinpoint F1 produceerd niet zoveel geluid tijdens bezigheden als die F3. Ik heb geen vergelijking met andere F3 type harde schijven.
Ik wil een aantal dingen zo snel mogelijk proberen als ik hun pc thuis heb staan en niet telkens hun lastig vallen om langs te komen of de pc, weer, mee te nemen. Gaarne begrip daarvoor.
Na nieuwe Windows installatie geen BSOD's gezien, ook niet tijdens de spontane herstarten. Logbestanden voor BSOD's kon ik ook zo niet vinden. Voor de nieuwe Windows installatie kwamen er af en toe BSOD's over drivers van de grafische kaart, maar zeker weten doe ik dit niet.
De computer is bijna 4 maanden oud, maar de problemen begonnen zich langzaamaan op te bouwen.

Configuratie computer
Harde schijf:Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB
Moederbord:Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H (DDR3, socket AM3)
Processor:AMD Athlon 2 X2 250 (3GHz, socket AM3)
Geheugen:Team Elite DDR3, 2GB, 1333MHz, CL9
Voeding:Be Quiet! Straight Power BXT E6-400W
Grafische kaart:Club 3D HD 4670, 512MB GDDR3
DVD-Rom station:2* Sony (Optiarc) AD-7240S
Behuizing:Cooler Master Elite 330

Nog te proberen
  1. Harde schijf test tool van Samsung (Diagnostic software, ESTOOL v3.00g);
  2. S.M.A.R.T. waarden uitlezen (alhoewel dat altijd zeer twijfelachtig is);
  3. Toegevoegd: BIOS updaten;
  4. Toegevoegd: Resetknop bekijken op losse/te vaste knop;
  5. Toegevoegd: Andere voeding aan de computer hangen en stress testen;
  6. Andere harde schijf erin en stress testen;
  7. Toegevoegd: Geheugen timings minder strak instellen.
Vraag
Omdat mijn instinct zegt dat er iets met de harde schijf aan de hand is post ik dit topic in OM. Maar er kan natuurlijk ook een ander hardwarematig probleem zijn.
Wat zou het probleem/de oplossing kunnen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door WhiteRaver op 25-02-2010 00:12 . Reden: Nog iets uit te testen. / grammatica aanpassingen ]

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het kan idd de harddisk zijn maar ik zie dat je een 400 watt voeding gebruikt, dus zou ik ook eens richting voeding gaan kijken die naar mijn mening toch wel aan de ietwat krappe kant is. Zo'n voeding kan het dan wel misschien enigszins trekken alleen kan dit naderhand minder worden, en dan vanallerlei rare dingen met zich mee brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
De voeding. Naar mijn idee is Be Quiet! een A-merk en zou mede daarom deze configuratie makkelijk moeten trekken als het eenmaal draait. Maar u haalt wel een aantal dingen aan die plausibel kunnen zijn. Als ik hun pc hier heb staan kan ik eens mijn eigen voeding (Corsair HX520W) erin zetten en misschien stress testen met iets als OCCT? Het vreemde blijf ik dan vinden dat Firefox crasht, zowel voor als na de herinstallatie van Windows.

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, die voeding trekt dat echt wel. Zou me verbazen als het totale verbruik boven de 200W uitkomt (@load, laat staan @idle). TDP van de CPU is 65W, die van de GPU is 70W, dan nog enkele tientallen W voor de rest van het systeem.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 23-02-2010 16:19 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Mij lijkt ook de voeding voldoende, maar het is altijd het proberen waard als ik hun computer heb staan en er de tijd ervoor heb om de voeding te testen.

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Bij een voeding is altijd het totale rendement van belang en ook al staat er 400 watt op, dan nog is het maar de vraag of ie 400 watt constant kan leveren. Daarbij kan een voeding na verloop van tijd ook minder worden en lijkt het mij zeker de moeite waard om dat als eerste even uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:23

ResuCigam

BOFH

Wat zeggen de SMART waardes? (en waarom zouden die twijfelachtig zijn?) Anders eens een tooltje van je HD fabrikant er op loslaten om de gezondheid van je schijf te checken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 11-09 15:04
Het schijnt dat FireFox een geheugenlek heeft. Hierdoor kunnen BSOD's ontstaan bij specifiek geheugen.. dit kan best het probleem verklaren. Op het moment zit ik hier nog op het werk, dus documentatie kan ik nu niet uitgebreid opzoeken. Ik kom hier vanavond op terug :).

[ Voor 4% gewijzigd door __1337__ op 23-02-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Roel1966 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:33:
Bij een voeding is altijd het totale rendement van belang en ook al staat er 400 watt op, dan nog is het maar de vraag of ie 400 watt constant kan leveren. Daarbij kan een voeding na verloop van tijd ook minder worden en lijkt het mij zeker de moeite waard om dat als eerste even uit te testen.
BeQuiet is een A-merk, ter vergelijking:
Mijn systeem:
5870 en een core i5 op een 450 BeQuiet exemplaar, en draait als een zonnetje...

Voeding kan misschien stuk zijn, en dat dan het voltage dropt en de pc uitvalt, maar het is onzin om de voeding preventief te vervangen, laat staan het wattage verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

90% van de gevallen ligt dit gewoon aan windows. Probeer eens langer onder ubuntu alle programma's op te starten of een kleine stresstest te draaien zoals cpuburn.

HDD kan het niet aan liggen, omdat alle modules al in de kernel zijn geladen als je windows opstart ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 18:45
Ik denk niet dat het de voeding is, maar toch zou ik een test doen met jou eigen voeding als je toch hebt staan. Temeer om ook zaken te kunnen uitsluiten en je niet steeds terug wil gaan. Heb je de Troubleshooter al doorgenomen?

Ik heb hier zelf een F3 en hij maakt nagenoeg geen geluid, dus daar zou ik nog wel even goed naar kijken.

Staan de geheugen timings wel goed? Ik zou dat controleren en probeer ook eens het geheugen handmatig in te stellen en dan goed testen met firefox om de storing op te roepen.

Ik vindt het random opstarten wel een vreemde zaak. Kijk eens of de resetknop niet blijft hangen en doe eens een bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
Ik heb pas nog een pc samengesteld voor mijn schoonouders, ik moet zeggen dat ik de F3 niet echt stil vond. Je weet ook zeker dat je Memtest lang genoeg hebt gedraaid? Je zegt zelf dat de problemen 1-8 keer in de week voorkomen, gemiddeld 1x per dag. Ik zou memtest zeker eens een paar uur laten draaien als ik jou was moest je dat maar voor 10 minuutjes gedaan hebben.

Daarnaast zegt mijn instinct ( ;) ) dat er misschien één of ander progje draait met een lek. Wat staat er buiten windows en de drivers nog zoal op de pc?

En tenslotte, je hebt toch zeker de laatste drivers van Ati gehaald ipv de standaard Windows drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Hartstikke bedankt voor de reacties!

Voeding ga ik testen, staat op het lijstje.
S.M.A.R.T. waarden checken staat ook nog op mijn lijstje. Ik vind zelf de S.M.A.R.T. waarden niet zoveel zeggen omdat ikzelf een schijf heb die al vanaf het begin (nu al een aantal jaar draaiend) op hetzelfde punt staat qua waarden. Bij een schijf die wel crashte melde S.M.A.R.T. niks.
__1337__ schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:40:
Het schijnt dat FireFox een geheugenlek heeft. Hierdoor kunnen BSOD's ontstaan bij specifiek geheugen.. dit kan best het probleem verklaren. <knip>
Alleen Firefox crasht, Windows blijft wel gewoon werken en er komen dus ook geen BSOD's. Wel raar dat Firefox dat probleem heeft. Ik ga ervan uit dat als de random crashes zijn opgelost ook dit probleem uit de wereld wordt geholpen.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:48:
90% van de gevallen ligt dit gewoon aan windows. Probeer eens langer onder ubuntu alle programma's op te starten of een kleine stresstest te draaien zoals cpuburn.

HDD kan het niet aan liggen, omdat alle modules al in de kernel zijn geladen als je windows opstart ;).
Ubuntu kan ik wel uitproberen maar die mensen moeten gewoon Windows hebben en daar zou ook gewoon alles op moeten werken. Stress test draaien wordt ook nog uitgevoerd.
Het kan toch wel aan de harde schijf liggen als Windows een service/proces/systeembestand wil starten en dat hij daarna crasht? Alhoewel er geen aanwijsbare processen/punten/programma's zijn die het crashen veroorzaken, het is totaal willekeurig, zelfs als er niks wordt uitgevoerd.
rows schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:48:
<knip>
Staan de geheugen timings wel goed? Ik zou dat controleren en probeer ook eens het geheugen handmatig in te stellen en dan goed testen met firefox om de storing op te roepen.

Ik vindt het random opstarten wel een vreemde zaak. Kijk eens of de resetknop niet blijft hangen en doe eens een bios update.
Geheugen timings, nog niet zo aangedacht omdat ik het geheugen voor ongeveer 8 uur heb laten testen met dat geheugen test programma van de Ubuntu 9.10 cd en dacht dat het dan wel zou kloppen. Maarjah, ook nog iets om proberen uit te sluiten.
Resetknop zal ik eens nader bekijken. BIOS update kan ik ook wel even doen.
BobbyD82 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 17:00:
Ik heb pas nog een pc samengesteld voor mijn schoonouders, ik moet zeggen dat ik de F3 niet echt stil vond. Je weet ook zeker dat je Memtest lang genoeg hebt gedraaid? Je zegt zelf dat de problemen 1-8 keer in de week voorkomen, gemiddeld 1x per dag. Ik zou memtest zeker eens een paar uur laten draaien als ik jou was moest je dat maar voor 10 minuutjes gedaan hebben.

Daarnaast zegt mijn instinct ( ;) ) dat er misschien één of ander progje draait met een lek. Wat staat er buiten windows en de drivers nog zoal op de pc?

En tenslotte, je hebt toch zeker de laatste drivers van Ati gehaald ipv de standaard Windows drivers?
Voor de duidelijkheid, de pc reboot soms maar 1 keer in de week en soms zelfs 8 keer, totaal willekeurig.
Memtest (dat was de naam ja) heb ik ongeveer 8 uur gedraaid en gaf dus geen enkele error weer. Nu ik dat zo bedenk, die hele tijd is de computer niet opnieuw opgestart en ook geen spontane reboot. Hmm...
Buiten Windows (volledig up-to-date) en de drivers (ja ook de officiële ATI driver van hun site) staan er algemene programma's op zoals: Firefox (dûh), Adobe Reader, Microsoft Office, Messenger Live, Winrar, Nero, enz. Van alle programma's ook de meest up-to-date versie ervan.

Hopelijk kan ik deze week de computer hier hebben en dan alles testen.

Edit 25-2-2010: Vandaag ga ik ermee aan de slag.

[ Voor 3% gewijzigd door WhiteRaver op 25-02-2010 00:09 ]

Graag gedaan.

• WhiteRaver
  • Niet online
Er zijn een reeks van dingen getest en aangepast. Het spontaan herstarten heb ik niet gehad en kon het ook niet simuleren/uitlokken.

Chronologische volgorde van testen/werken:
  1. Firefox gestart en een stuk of 7 pagina's achter elkaar geopend > crash van Firefox, die laat zich elke keer zo makkelijk crashen.
  2. Harde schijf test tool van Samsung krijg ik niet aan de praat (kan alleen via floppy drive?).
  3. S.M.A.R.T. krijg ik niet aan de praat in Speedfan terwijl de optie in BIOS op Enabled staat.
  4. Firefox geupdate van 3.5 naar 3.6 en lijkt goed stabiel (17 tabbladen in één keer laden geen probleem).
  5. Virusscanner AVG Free latern scannen > alleen wat tracking cookies gevonden, geen virussen.
  6. Via BIOS de SATA poorten van AHCI modus naar Native-IDE gezet om diagnostic Samsung software en S.M.A.R.T. te laten werken > geen resultaat maar Windows heeft geen problemen met het verwisselen tussen AHCI en IDE modus.
  7. Stress test van 75 minuten (met behulp van OCCT v3.1.0 > power supply test) > pc deed het goed en de temperaturen van de cpu bleef rond de 60ºC max, de GPU bleef rond de 57ºC max. Speedfan geeft aan dat bepaalde sensoren (geen idee waarvan) 67ºC meten.
  8. BIOS vann F1 naar F6a geupdate via @BIOS programma van GigaByte.
  9. Spybot Search and Destroy laten scannen > 1 register sleutel en 2 traking cookies verwijdert.
  10. Geheugentimings soepeler gezet > van 8-8-8-20 (Auto waarden) naar 9-9-9-24 (STP waarden?).
  11. CCleaner laten draaien om alle internet bestanden op te schonen en daarna nog eens Firefox getest > Geen problemen ondervonden na tientallen pagina's geopend te hebben.
  12. De behuizing nog eens een beetje heen en weer bewogen en naar de resetknop gekeken > zag er allemaal goed uit en voelde goed.
De computer gaat weer terug omdat Firefox nu niks geen problemen meer geeft en ik geen spontane herstart kan simuleren. Als de problemen blijven bestaan ga ik een andere harde schijf proberen en mijn voeding eraan hangen en dan nog meer stress testen en post ik weer in dit topic. Of heeft iemand nog andere/betere ideeën?

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties.

Graag gedaan.

Pagina: 1