Beeldfouten: Videokaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds korte tijd heb ik te maken met zware grafische problemen tijdens het spelen van games. De vraag is: hoe komt dat?

De problemen
- Modern Warfare 2; dit spel begon als eerste met raar doen:eerst alleen strepen in de maps die ik speelde,
vervolgens zwarte vlakken en tenslotte begon heel het spel te flikkeren en te flitsen en strepen zelfs in het hoofdmenu te vertonen.
- Call of duty 2: dit spel deed tijdens de eerste problemen met MW2 nog gewoon normaal, niets aan de hand, na een poosje begonnen dezelfde problemen als bij MW2.
- Call of duty 1: dit spel deed tijdens de eerste problemen met MW2 en COD2 nog gewoon normaal, na het een tijdje gespeeld te hebben hetzelfde verhaald als met voorgaande games.
- Race Driver Grid: dit spel kan ik op dit moment nog steeds spelen, het enige wat niet klopt zijn de roze en/of groene pixelpuntjes die in groepjes bij elkaar staan, ingame.

Wat heb ik al gedaan?
- Gecheckt of de videokaart te heet werd. Speedfan gedownload en MW2 gespeeld, na een poosje gecheckt en hij was 45C. Dat is niet te heet voor zover ik weet.
- Directx geupdate.
- De Intel INF Update Utility 9.1.1.1025 van deze site uitgevoerd.

Mijn computer specs
- Intel Core 2 Quad Q8200 2,33 GHz
- 4GB werkgeheugen (2x 2GB KINGSTON)
- videokaart: Nvidia Geforce 9800GT (512MB)
- moederboard: Asus P5Q Turbo
Als u nog meer specs moet weten, hoor ik het wel ;)

Bij voorbaat hartelijk dank voor u reactie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 12:41

Roytoch

Nietes

Volgens mij is de kaart gewoon kapot :) is de 9800GT niet van hetzelfde slag als de fameuze kapotgaande 8x00 kaarten?

Je hebt gewoon last van artifacts, zie ook die streepjes enzo. Duidt volgens mij het meest vaak op memoryproblemen op de kaart.

Furmark draaien: dan zie je temp vs artifacts, ik denk dat het idd geen temperatuurprobleem is.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:54
Lijkt me airtefacts!
Komt het overéén met dit : http://members.multimania...o/breekpunt/artifact2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt er sterk op dat de videokaart idd kapot is. Wat je beschrijft zijn artifacts en dat duid meestal op kapot geheugen. Je zou de kaart in een andere PC kunnen proberen. Als je het probleem daar ook hebt moet ie bijna wel kapot zijn. Is verder ook niet te repareren, dus hoop voor je dat je nog garantie hebt.

Verder hoef je voor de titel de caps-lock niet aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Wat voor voeding heb je en wat zijn de waarden van de verschillende voltages? Kan zijn dat de voeding het grafisch geweld ( het vermogen wat geleverd moet worden tijdens het spelen van heftige spellen) gewoon niet trekt.

offtopic:
zo te zien is je capslock toets ook kapot in de topic title

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:18
Het lijkt er wel op. Ik had soortgelijke problemen met spellen, en toen was de videokaart de schuldige. Wel raar dat Grid nog relatief normaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:25
Is die oven oplossing dan niet iets? Even 10 minuten op 200 graden en dan af laten koelen (niet gelijk uit oven halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 14:04

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Speedfan is niet het meest betrouwbare meet programma, je kan beter iets gebruiken als HWMonitor of everst.
Als eerste zou ik de nieuwste drivers van Nvidia er op zetten.
Ook kan je nog proberen om te gaan stessen met 3DMark06, dit progamma stresst je GPU en CPU zo ver als geen ander progamma.
En 45 graden onder load klinkt een beetje laag, is dat niet de idle temp.?

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
3Dmark06 stressed je VID eigenlijk weinig tegenover Furmark of OCCT video stress test.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Furmark gedraaid, dit zijn de uitslagen:
[ SCORE: 2803 o3Marks ] - Time: 60000 msv
Max GPU Temp: 56°C
Resolution: 1280x1024 (FS) - MSAA: 0X
FPS: min=41 max=62 avg=47

System info
Renderer: NVIDIA GeForce 9800 GT
Graphics Drivers: ForceWare 6.14.11.9621 (1-11-2010)
GPU-Z: data not available
CPU: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8200 @ 2.33GHz
CPU speed: 2333 MHz
System Memory: 3326 Mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

ik denk dat je de furmark stability test moet hebben, en die eigenlijk constant voor een periode van een aantal uur laten draaien. En met verschillende progjes de temperatuur van je GPU in de gaten houden. (GPU-Z kan dat, Rivatuner ook, speedfan enigszins, en HWmonitor). Soms zelfs ook de nvidia software zelf, maar misschien dat je daarvoor wat custom software voor moet downloaden bij de fabrikant van je videokaart.

edit: vergeten te zeggen waar je op moet letten... Als je videokaart te warm wordt, zul je dat niet gelijk zien aan de temps. maar er zouden wel artefacts (beeldfouten) optreden in het furmark window. Zodra dat gebeurt weet je dat er iets mis is met software of hardware gerelateerd aan de videokaart en kun je dingen gaan uitsluiten,

andere drivers proberen, tafelventilator voor je kast zetten om te checken op oververhitting, etc.

[ Voor 34% gewijzigd door M2M op 24-02-2010 15:33 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Furmark stability test gedaan en er traden na zo'n 10 minuten artefacts op: groepjes groene pixels en knipperende kleine blokjes. De max. temp. was 64C. Volgens M2M zou er, bij het optreden van artefacts in het Furmark window, iets mis kunnen zijn met software of hardware gerelateerd aan de videokaart. Ik heb echter geen idee aan welke software of hardware dit zou kunnen liggen. Iemand een suggestie?

Wat ik nog even moet melden:
De extreme grafische problemen heb ik alleen bij Call of Duty 1+2+5 en MW2 en bij GTA IV en niet bij Race Driver Grid. Grid is het enige spel wat nog speelbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb echter geen idee aan welke software of hardware dit zou kunnen liggen. Iemand een suggestie?
Dit geef ik in mijn post toch al aan. Je kan andere videodrivers proberen en de kaart in een andere PC stoppen. Doet ie het in een andere PC ook is je kaart gewoon kapot. Dan is er iets kapot aan het geheugen van de kaart.
Pagina: 1