[PW] Zoekfilters en specificatievelden videocamera's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:28
Vanmorgen ging ik naar aanleiding van een iBOOD me eens verdiepen in videocamera's. Enige kennis over fotocamera's heb ik wel en ik krijg ook zo hier en daar wel wat mee van FullHD en erger.. de bijbehorende bullshitbingo.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/318/videocameras.html
Maar daar gaat dit topic niet over, maar juist over gewenste veranderingen en verbeteringen voor deze categorie. Een opsomminkje:
Zoekfilter:
  • Opnameresolutie: in dit filter is geen AND opgenomen. Toch wil ik alle camera's met 720p, 1080p AND 1080i zien.
  • Diafragma: vreemde van/tot? (heb ik geen enkel benul van, maar het viel me op).
  • Stabilisatie: Vanuit Camcorder FAQ#beeldstabilisatie leerde ik het verschil tussen EIS en OIS. Dat is hier niet duidelijk.
  • Stabilisatie: optical stabilization en optische stabilisatie even samenvoegen a.u.b.
  • Opslag: in dit filter is ook geen AND opgenomen. Toch wil ik alleen camera's met zowel flash als hdd opslag zien. (ja dat bestaat)
  • Verbinding: wederom geen AND. toch wil ik camera's met HDMI en USB zoeken.
Specificaties:
  • Cameraresolutie geeft niet duidelijk aan of dit om foto's gaat, of om videoresolutie. Ik kan me zo voorstellen dat 1920×1024 zo'n 2MP is, maar er komen zeer veel verschillende resoluties langs bij camera's die allemaal FullHD zijn. Ik begrijp dat niet, dus wat betekent nou precies die cameraresolutie?
    Om het nog verwarrender te maken staat die cameraresolutie ook nog eens onder het kopje 'video opname'. :?
De eerste punten zijn wellicht LD gerelateerde zaken, maar jullie bepalen het beleid, dus leek me handig om eerst hier te vragen wat men er van vind. Kan daarna meteen doorgezet worden naar LD natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Barleone op 23-02-2010 18:46 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het filter stabilisatie zou wmb terug gebracht kunnen worden tot optische stabilisatie en electronische stabilisatie. Nu worden de benamingen van de fabrikant overgenomen zo lijkt het. Daarnaast is sensorverschuiving toch een techniek die alleen in fotocamera's zit?

Een voorbeeldje: pricewatch: Sony Handycam HDR-XR550VE

Specs bij Sony: http://www.sony.lv/produc...e#pageType=TechnicalSpecs
Optical SteadyShot Active Mode
Volgens mij is dat geen sensorverschuiving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die stabilisatie spec is een gedrocht waar ik al eerder mee aan de slag ben geweest. De bedoeling is dat alle merknamen inderdaad volledig gaan verdwijnen en enkel optische stabilisatie en sensorverschuiving als opties blijven bestaan, mogelijk aangevuld met elektronische stabilisatie voor videocamera's. Die spec kan dan worden gebruikt bij compactcamera's en videocamera's.
Voor lenzen en DSLR bodies is de eigenschap of er stabilisatie geboden wordt teruggebracht tot een vinkje. Immers heeft een lens altijd optische stabilisatie en een body altijd sensor shift, dus dat onderscheid maken is niet nuttig.

Echter moeten daarvoor eerst in een aantal categorieën de huidige waardes van die specs worden omgezet naar de nieuwe waardes, voor die merknamen eruit gekieperd kunnen worden. En dat is iets wat al een tijd op het todo lijstje van de PW crew staat maar nog niet is gebeurd. Mede omdat het of een boel handwerk betekent, of de hulp van een devver vereist om het te scripten.
Zie bijvoorbeeld de volgende lens, waarbij zowel de oude spec met merknaam is ingevuld, als het vinkje onder het kopje Lens eigenschappen:
pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Voor de meeste lenzen is echter alleen de stabilisatie spec ingevuld, wat dus met de hand of een script moet worden omgezet naar het vinkje onder "Lens eigenschappen". Datzelfde geldt trouwens ook voor de constructie bij de focusmotoren, maar dat is verder niet zo relevant voor dit topic.

Wellicht dat Kraan inmiddels een idee heeft wanneer er tijd is om deze zaken aan te gaan pakken :)

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 23-02-2010 15:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
De specificatieset van Videocamera's heeft de laatste tijd weinig aandacht gehad en zal in het tweede kwartaal 2010 eens goed onder de loep genomen worden. Zoals Orion al aangeeft moet hieraan voorafgaand de stabilisatie spec. ook grondig herzien worden, deze is op dit moment ronduit (----). Het zal iets worden als mig29 voorstelt, dit is immers een goede samenvatting van alle verschillende marketingtermen die door de verschillende fabrikanten gehanteerd worden. Tevens is het op die manier voor iedereen duidelijk. De opsomming van specs en bijhorende filters die Barleone opsomt, nemen we dan absoluut mee. Dank hiervoor dus!

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?