HDMI beeld i.c.m. optisch geluid zorgt voor vertraging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 22:58
Ik heb al wat vragen in andere topics gesteld maar ik denk dat een apart topic beter is. Op dit moment heb ik thuis de volgende situatie:

PS3 -> HDMI -> TV (Bravia 46X4500)
PS3 -> Optical -> Versterker (Harman Kardon AVR zonder HDMI)
Mediaplayer -> HDMI -> TV
Mediaplayer -> Optical -> Versterker

Probleem met deze opstelling is dat ik vertraging in het beeld/geluid ondervind omdat beeld via HDMI gaat en geluid via optische kabel. De tv die ik heb (Sony Bravia 46X4500) bevat geen lipsync functionaliteit bij mijn weten. Vertraging corrigeren op mijn huidige Harman Kardon is helaas onvoldoende. Nu wil ik dus graag naar een oplossing toe waarbij ik 100% geen last heb van vertraging. Nu is mij in een ander topic aanbevolen om een andere AVR aan te schaffen waarmee ik alles via HDMI kan aansluiten. Nu vraag ik me af of dit inderdaad de enige oplossing is. Nadeel van deze situatie is dat de versterker aan moet om geluid te krijgen als ik de PS3 gebruik (mijn vriendin kijkt wel eens een DVD en hoeft daarbij geen geluid over versterker). De PS3 kan namelijk geluid zowel over HDMI als optisch tegelijk spelen. Zodoende hoef ik in de huidige situatie niet mijn versterker aan te zetten. Nu vraag ik me wel af bij aanschaf van een nieuwe AVR welke HDMI type ik moet hebben. Nu ben ik niet echt heel bekend op dit terrein en internet is hier ook vrij verwarrend over (verschillende termen worden doorelkaar gebruikt: pass-through, switching, repeater etc). Nu zat ik toevallig 2 types AVR's te vergelijken: de Harman Kardon AVR 155 en Harman Kardon AVR 355. Beide ondersteunen een ander HDMI type:

AVR 155 = 1.3a Switching
AVR 355 = 1.3a With audio/video processing

Het enige wat ik in het geval van een nieuwe AVR wil is dat het beeld onveranderd naar mijn tv wordt doorgestuurd maar dat ik het geluid in originele vorm (DTS, Dolby Digital etc) over mijn versterker kan afspelen. Wie kan mij hier advies over geven?

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:16

FeaR

In GoT we trust

HDMI Switching wil zeggen dat geluid altijd via een andere kabel naar de receiver moet naast HDMI. Dus op zich is dat wat je wilt aangezien je dan twee connecties legt en je receiver dan niet altijd aan hoeft te staan. HDMI Processing kan audio van de HDMI halen en zo dan dus het geluid over de speakers van de receiver sturen en het beeld gewoon naar de Sony. Dus alles via een enkele kabel.

Echter hebben er ook genoeg receivers waarvan het geluid over de tv gaat zodra je de receiver in stand-by zet. Dus als je zit te gamen/DVD kijken met de receiver aan dan gaat het geluid over de speakers aangesloten op de receiver. Zet je de receiver in stand-by (dus niet uit) dan gaat het geluid door de receiver naar de tv. Weet van de merken Denon en Onkyo dat deze dat doen, maar van Harman Kardon ben ik er niet zeker van...

Overigens is er ook een Harman Kardon AVR 255 die ook over HDMI Processing beschikt. Als je audio via bitstream verstuurd dan wordt dit altijd pas bij de receiver gedecodeerd. Dus in principe gewoon in de originele vorm.

Maar kan je op de Sony niet iets van de Bravia Engine uitzetten als je gaat gamen? Dit zorgt negen van de tien keer voor de delay in het beeld ten opzichte van het geluid. Dit doordat het beeld eerst verwerkt wordt door software en daardoor vertraging op loopt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
FeaR1986 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:16:
HDMI Switching wil zeggen dat geluid altijd via een andere kabel naar de receiver moet naast HDMI. Dus op zich is dat wat je wilt aangezien je dan twee connecties legt en je receiver dan niet altijd aan hoeft te staan. HDMI Processing kan audio van de HDMI halen en zo dan dus het geluid over de speakers van de receiver sturen en het beeld gewoon naar de Sony. Dus alles via een enkele kabel.

Echter hebben er ook genoeg receivers waarvan het geluid over de tv gaat zodra je de receiver in stand-by zet. Dus als je zit te gamen/DVD kijken met de receiver aan dan gaat het geluid over de speakers aangesloten op de receiver. Zet je de receiver in stand-by (dus niet uit) dan gaat het geluid door de receiver naar de tv. Weet van de merken Denon en Onkyo dat deze dat doen, maar van Harman Kardon ben ik er niet zeker van...

Overigens is er ook een Harman Kardon AVR 255 die ook over HDMI Processing beschikt. Als je audio via bitstream verstuurd dan wordt dit altijd pas bij de receiver gedecodeerd. Dus in principe gewoon in de originele vorm.

Maar kan je op de Sony niet iets van de Bravia Engine uitzetten als je gaat gamen? Dit zorgt negen van de tien keer voor de delay in het
[...]
beeld ten opzichte van het geluid. Dit doordat het beeld eerst verwerkt wordt door software en daardoor vertraging op loopt.
Bedankt voor je info. Betreffende je uitleg over HDMI switching vraag ik me af of ik dan niet hetzelfde probleem krijg omdat het eigenlijk dezelfde situatie is zoals het nu als is.

Een kameraad heeft een HK met HDMI. Ik zou hem even kunnen laten testen of hij in standby het geluid wel gewoon doorgeeft naar tv.

In andere Bravia's heb je een beeld modus wat je kan aanpassen (Game mode). In mijn model schijn je wel de DRC Mode uit te kunnen zetten, maar volgens mijn gaat dit wel ten kosten van de motion flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:12

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

FeaR1986 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:16:
Volgens mij is dat juist niet wat hij wilt, dan moet hij toch een optical kabel naar de receiver leggen? dan blijft er geen meer over voor naar de tv..(vanuit de PS3)
Lijkt mij dat hij de PS3 met HDMI aan de tv zou moeten hangen (uiteraard wel een receiver met HDMI nodig..) en de optical naar de tv. Op die manier hoeft de receiver niet perse aan, maar kan ie aan voor games etc.

Edit: ohja veel receivers hebben idd de optie geluid door te zetten naar de tv als de receiver zelf uitstaat. De genoemde HK's hebben die optie volgens mij niet (althans mijn 355 niet)

[ Voor 45% gewijzigd door Meelobee op 23-02-2010 14:32 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

stp_4 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:27:
[...]In andere Bravia's heb je een beeld modus wat je kan aanpassen (Game mode). In mijn model schijn je wel de DRC Mode uit te kunnen zetten, maar volgens mijn gaat dit wel ten kosten van de motion flow.
Motion Flow en dergelijke beeldverbeteraars zijn lang niet altijd nodig voor games. Daarvoor zijn juist die game-modi uitgevonden om dergelijke software uit te zetten. Probeer anders eens gewoon dat DRC uit te zetten, zie je zelf of het verschil maakt qua lag en of je beeld er minder door wordt.
Meelobee schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:29:
[...]Volgens mij is dat juist niet wat hij wilt, dan moet hij toch een optical kabel naar de receiver leggen? dan blijft er geen meer over voor naar de tv..(vanuit de PS3)
Lijkt mij dat hij de PS3 met HDMI aan de tv zou moeten hangen (uiteraard wel een receiver met HDMI nodig..) en de optical naar de tv. Op die manier hoeft de receiver niet perse aan, maar kan ie aan voor games etc.
Vandaar dat ik dus ook algemene informatie gaf over het verschil tussen HDMI Processing (en repeating) ten opzichte van HDMI Switching (en HDMI Pass Throug). Als je een receiver met HDMI Switching hebt dan gaat het geluid nog steeds los van het beeld en los je het probleem niet zo maar op. Of je moet een receiver hebben waar je handmatig de delay van de audio in kan stellen. Echter is dit niet altijd handig. Bij Philips is de delay en vaste waarde en dus altijd 200ms, je stelt de receiver dan eenmalig op 200ms in en klaar. Bij andere merken kan het per input/apparaat verschillen. Dat is dus een stuk lastiger.

Wat ook nog zou kunnen is de receiver aansluiten via de S/PDIF Out van de tv. Al is de kans dat je dan Dolby Digital en vooral DTS door kan sturen zeer miniem.En dus ook geen oplossing...

Maar waarom bij Harman Kardon blijven kijken? Zoals gezegd zou een receiver met HDMI Processing en doorvoer in stand-by mode het probleem wellicht oplossen. Makkelijker is dus om de software van de tv uit te zetten. Heb ik zelf bij mijn Philips ook gedaan, maar weet niet of het effect bij Sony hetzelfde is.

Al met al zijn er dus verschillende oplossingen en mogelijkheden. Aan jou nu de keuze om de best passende te kiezen :)

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 23-02-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
FeaR1986 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:46:
[...]

Motion Flow en dergelijke beeldverbeteraars zijn lang niet altijd nodig voor games. Daarvoor zijn juist die game-modi uitgevonden om dergelijke software uit te zetten. Probeer anders eens gewoon dat DRC uit te zetten, zie je zelf of het verschil maakt qua lag en of je beeld er minder door wordt.

[...]

Vandaar dat ik dus ook algemene informatie gaf over het verschil tussen HDMI Processing (en repeating) ten opzichte van HDMI Switching (en HDMI Pass Throug). Als je een receiver met HDMI Switching hebt dan gaat het geluid nog steeds los van het beeld en los je het probleem niet zo maar op. Of je moet een receiver hebben waar je handmatig de delay van de audio in kan stellen. Echter is dit niet altijd handig. Bij Philips is de delay en vaste waarde en dus altijd 200ms, je stelt de receiver dan eenmalig op 200ms in en klaar. Bij andere merken kan het per input/apparaat verschillen. Dat is dus een stuk lastiger.

Wat ook nog zou kunnen is de receiver aansluiten via de S/PDIF Out van de tv. Al is de kans dat je dan Dolby Digital en vooral DTS door kan sturen zeer miniem.En dus ook geen oplossing...

Maar waarom bij Harman Kardon blijven kijken? Zoals gezegd zou een receiver met HDMI Processing en doorvoer in stand-by mode het probleem wellicht oplossen. Makkelijker is dus om de software van de tv uit te zetten. Heb ik zelf bij mijn Philips ook gedaan, maar weet niet of het effect bij Sony hetzelfde is.

Al met al zijn er dus verschillende oplossingen en mogelijkheden. Aan jou nu de keuze om de best passende te kiezen :)
Ik zal het vanavond even nalopen. DCR uitzetten is alleen een optie als het per "source" kan. Is namelijk erg onhandig om dit telkens uit te zetten bij het kijken van een blu-ray. Ik zal kijken of dit uberhaupt zichtbaar verschil maakt in beeldkwaliteit, maar een echte oplossing vind ik het daarom niet. Mijn tv heeft helaas geen losse "Game mode", waar andere Bravia's het wel hebben. Zoals de naam zegt, is dit dus handig voor games, en niet zozeer voor films. Optische out van mijn TV ondersteund helaas geen DTS etc. Dit is al naar voren gekomen in mijn huidige opzet, daar de versterker niet zegt dat er een DTS signaal gebruikt wordt. Wat volgens mijn overblijft, is een nieuwe AVR, vanuitgaande dat ook met beeldverbetaars er geen vertraging optreedt. Wel jammer van mijn huidige AVR die is pas 4 jaartjes oud en doet het voor de rest prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

stp_4 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:27:
[...]

Ik zal het vanavond even nalopen. DCR uitzetten is alleen een optie als het per "source" kan. Is namelijk erg onhandig om dit telkens uit te zetten bij het kijken van een blu-ray. Ik zal kijken of dit uberhaupt zichtbaar verschil maakt in beeldkwaliteit, maar een echte oplossing vind ik het daarom niet. Mijn tv heeft helaas geen losse "Game mode", waar andere Bravia's het wel hebben. Zoals de naam zegt, is dit dus handig voor games, en niet zozeer voor films. Optische out van mijn TV ondersteund helaas geen DTS etc. Dit is al naar voren gekomen in mijn huidige opzet, daar de versterker niet zegt dat er een DTS signaal gebruikt wordt. Wat volgens mijn overblijft, is een nieuwe AVR, vanuitgaande dat ook met beeldverbetaars er geen vertraging optreedt. Wel jammer van mijn huidige AVR die is pas 4 jaartjes oud en doet het voor de rest prima.
Als de menu instellingen van de X4500 een beetje gelijk zijn aan die van mijn Z5500 kan je ALLES per individuele bron instellen. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat dat wel goed komt!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
Heb zojuist DCR uitgezet en blu-ray film getest. Geluid loopt redelijk synchroon maar qua beeld merk helaas een significant verschil. Met lijkt alles net even scherper. Zonder is alles minder gedetaileerd. Lijkt iets waziger. Dit is goed te testen met een stilstaand beeld. Denk dan toch dat de beste optie om het maximale uit beeld en geluid te krijgen een nieuwe AVR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:06

Phydomir

Dennis

Heb je inmiddels al wat anders of een oplossing? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem en dezelfde TV. Echter heb ik een Denon AVR1804. Deze is al wel wat ouder maar doet eigenlijk alles wat ik wil behalve het geluid kunnen vertragen. Ik heb namelijk dat het geluid voor loopt op het beeld. Niet heel veel maar wel merkbaar.

Als de enige optie een andere versterker zou zijn. Welke feature moet die dan zeker hebben als ik het geluid handmatig synchoon wil stellen?

Bij loopt het nu zo:

PS3 -> HDMI -> x4500
PS3 -> Optisch -> avr1804
UPC DVR -> scart -> x4500
UPC DVR -> digi coax -> avr1804

[ Voor 12% gewijzigd door Phydomir op 11-03-2010 18:41 ]

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Phydomir schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 18:40:
Als de enige optie een andere versterker zou zijn. Welke feature moet die dan zeker hebben als ik het geluid handmatig synchoon wil stellen?
Je moet dan kijken of de receiver een handmatig instelbare audio delay heeft. Wel handig om te weten wat de delay van het scherm ongeveer is. Zo heeft Philips een delay van 200 ms (!), dan heb je dus niets aan een receiver met de mogelijkheid om tot 150ms de delay in te stellen. Overigens zou je met HDMI 1.3 ook gebruik kunnen maken van de auto-sync die HDMI 1.3 biedt. Dan zouden beide apparaten communiceren en de delay weg werken. Heb er zelf alleen maar slechte ervaring mee helaas...

Beetje receiver kan tegenwoordig wel tot 200ms vertragen, al zijn er ook modellen die een volle 1000ms aan kunnen :)

Pagina: 1