Goed boek over webservers, admins, linux etc.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reeds enige tijd beheer ik voor mijn eigen bedrijf een dedicated webserver die ik huur bij een hostingbedrijf.
Op de server stond Linux al geinstalleerd in combinatie met Plesk.
Dat werkt allemaal prima voor het doel waar ik het voor wil gebruiken (een aantal websites van klanten e.d.)
Het probleem is alleen dat ik op het gebied van Linux en webserveradministratie geen expert ben.
Graag zou ik hierover eens wat meer lezen en dan met name op het gebied van security en e-mail.
Hebben jullie tips voor een goed boek wat deze onderwerpen op een duidelijk manier behandeld?
Ik had zelf al even gegoogled op wat titels en kwam deze tegen:

http://www.comcol.nl/detail/62154.htm

Ziet eruit of dat wel beantwoord aan mijn doel, maar ik wilde graag even jullie mening en of jullie nog andere aanraders hadden?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Sja, lastig.. Ik ben nu bezig met een RHCE boek, en dat leert je wel de basis van linux (rhel/centos/fedora), zoals installatie (wat jou waarschijnlijk niet zo interesseert), maar ook hoe user accounts werken, hoe file permissions werken, apache, wat is cron en hoe werkt het, hoe werken RPM's, wat is een kernel en hoe compileer ik die, hoe werkt vsFTPd, en er komt later ook nog wat over mail.. (zover ben ik nog niet). Erg interessant boek, hoewel het wel uitgaat van een bepaalde basiskennis, en je zelf nog een boel erbij moet zoeken als je de details wilt weten. (Ik snap bijvoorbeeld niets van het hoofdstuk over PAM, daar moet ik dan zelf op het net meer informatie over zoeken).

Het is lastig om goede informatie te vinden die is toegespitst op hostingpartijen, omdat de meeste hostingbedrijven dat toch een beetje voor zich houden hoe ze het nu precies doen (in welke structuur ze hun klanten zetten, etc). Daarvoor kan ik je alleen verwijzen naar sites zoals webhostingtalk.com en webhostingtalk.nl (2 verschillende sites).

[ Voor 13% gewijzigd door axis op 23-02-2010 15:28 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mja, dit heeft natuurlijk vrij weinig met PNS te maken.. Ik verplaats het topic naar Non-Windows Operating Systems in de hoop dat je daar wat meer aansluiting vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:09
Zelf al een flink aantal jaren een aantal linux servers onder beheer en de beste manier (naar mijn mening) om het te leren is veel lezen. Vooral veilige systemen zijn een vak apart, waarvoor je vaak redelijk wat kennis van de interne werking van de software moeten hebben.

Wat ik altijd wel een goede manier is om, als je enige linux/compileer basiskennis hebt, een gentoo installatie te doen. Hier moet je dan zelf je harddisks partitioneren, chrooten, software uitkiezen, een kernel bakken, grub installeren, etc.
Achteraf weet je dan redelijke goed hoe het systeem in elkaar zit. Natuurlijk is het maar een eerste stap, maar het is er een.

[ Voor 10% gewijzigd door trinite_t op 24-02-2010 09:29 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05
Van toekijken hoe emerge een paar uur compileroutput over je scherm laat scrollen leer je niet schrikbarend veel. Ik kan iedereen die zich een beetje meer in linux wil verdiepen en meer over de internals te weten wil komen gewoon Linux From Scratch erbij te nemen. De documentatie van LFS is dusdanig uitgebreid en diepgaand dat je na zo'n doe-het-zelf sessie wel een redelijk inzicht hebt in je systeem. Uiteraard moet je dan wel lezen wat er in het boek staat, en niet klakkeloos alles copy&pasten uit de handleiding zonder te lezen wat het doet :P
Qua distributie vind ik LFS overigens knap waardeloos, maar ik heb er dusdanig veel van geleerd dat ik kort daarna Archlinux ontwikkelaar ben geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik zal LFS eens doorlezen. Kennis van het besturingssysteem is uiteraard belangrijk wanneer je een server draait, maar ik gebruik Plesk, dus veel wordt al voor je gedaan. Ik was benieuwd of daar specifiek ook nog wat over te vinden was aan literatuur, hoe ik dat goed kan beveiligen / instellen e.d. Zoals ik al zei wordt volgens mij veel al gedaan, maar ik zou wel eens de ins-en-outs willen weten van het managen van zo'n server.

Als iemand nog een goede tip heeft dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het meest leer je van iets gewoon doen. Dus installeer inderdaad eens Linux From Scratch, of probeer eens een oude versie van een distributie te installeren en dan te upgraden. Of werk een RHCE examen door, waarin je gewoon praktische opdrachten krijgt. Dan weet je vanzelf waar je kennis tekort schiet.

Overigens werk ik bij een bedrijf dat zelf veel met Plesk doet, maar ook ik ben ooit eens begonnen met het beheren van een enkele webserver. Zo'n control panel is enorm handig, het neemt veel werk uit handen, echter is het risico dat je niet de daadwerkelijke software leert kennen, zoals Apache, PHP, MySQL, qmail, postfix, etc. Leer jezelf vooral ook daarover iets, door dit op een server zónder Plesk het handmatig te installeren. Pak gerust een kale machine en compileer en configureer de software handmatig. Als je weet hoe alles los werkt, begrijp je ook beter hoe een control panel als Plesk werkt, en waar dus de sterke en zwakke punten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:05
Wat je ook kan doen is kijken naar boeken van uitgevers zoals O'reilly en apress en daar dan de boeken uitkiezen die je interesseren.
Ik ben vooral gecharmeerd door de boeken van apress, deze zijn vaak zeer goed te volgen voor beginners tot meer geavanceerd.

[ Voor 11% gewijzigd door fikkie_84 op 27-02-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind ook dat ervaring en een gezonde dosis aan nieuwsgierigheid ook ver doet komen.

Ga er maar vanuit dat je minimaal het volgende zal tegenkomen als het gaat om applicaties:

- DHCP
- Bind(DNS)
- GNU tools
- compileertools zoals make en gcc
- (Open)LDAP
- Samba
- Nagios
- een MTA zoals Sendmail of Postfix
- Apache
- MySQL of een andere(zwaardere) database zoals Oracle
- IPTables
- Perl
- Bash en Kornshell(voor linux is dat PDKSH)
- backuptools zoals RSync

En ga zo maar door. Maar als dit al kent en ook echt beheerst dan kom je een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In plaats van een boek vind ik dit wel een erg goede site voor beginnende linux admins:

http://www.linuxhomenetworking.com/
Pagina: 1