Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Wie kan me helpen?
Ik heb een gif bestand met zwarte letters en een transparante achtergrond. Graag zou ik deze letters wit maken. Lijkt makkelijker dan het is!

Ik heb de geindexeerde kleur omgezet in RGB, en er toen een negatief van gemaakt. Helaas blijven er donkergrijze randjes langs de letters (in het originele bestand zitten er wat "overgangs-" of anti-aliasing pixels tussen de letters en de transparante achtergrond, deze veroorzaken dat.

Hoe krijg ik de letters wit en de overgang van letter naar achtergrond ook mooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54

Zeror

Ik Henk 'm!

Ok doe het volgende:

• Eerst doe je Image > Mode > RGB Mode selecteren.
• Dan ga je naar Layer > Layer style > Color Overlay...
• Daar kies je de gewenste kleur. In jouw geval dus wit.

Dan zou het goed moeten zijn..
Wat je doet is in feite je laag een mask geven met een nieuwe kleur die correct over je randjes gaat. Het is dan slechts een kwestie van correct opslaan om deze randjes ook te behouden.

[ Voor 101% gewijzigd door Zeror op 23-02-2010 11:20 . Reden: Vorige bericht was slecht. Deze is beter. ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donquix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 13:54
Kun je de helderheid niet gewoon een stuk omhoog gooien zodat de grijze randjes wit worden? Misschien ook een voorbeeldje van het betreffende plaatje erbij?

Ik gebruik meestal de magicwand met anti-aliasing aan zodat je een mooi verloop krijgt en dat dan met hue/saturation met de optie colorize aan de goede kleur geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Helaas, hetzelfde effect als met negatief.
Het viel me op dat de grijze rand precies 1 pixel dik is, dus ik heb de tekst geselecteerd net magic wand, vervolgens de selectie 1 pixel kleiner gemaakt, selectie omkeren en clear, selectie weer omkeren en dan fill. Dat ziet er aardig uit, maar de letters zijn niet meer honderd procent strak. Blijkbaar gaat er toch wat mis bij met de magic wand.

Het lijkt me ook dat er een veel makkelijkere oplossing moet zijn. Anyone?

Waarom werkt negatief niet eigenlijk? Ik zie donkere randen om de witte letters. Dan zou ik in het originele plaatje toch een lichte rand rond de zwarte letters moeten zien? Hmm misschien is die er wel maar zie ik het niet omdat de standaard achtergrond bij transparantie in PS (ik bedoel dat geblokte) ook licht is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overtrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Grapjas :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

MBV

Ga je het op een ondergrond zetten of niet? Je zwarte tekst is waarschijnlijk gemaakt voor een lichte achtergrond, en heeft dus donkergrijze randjes voor anti-alias. Je zou de zwarte tekst als layer-mask kunnen gebruiken, waardoor het grijze als half-doorzichtig geldt. Dat in een PNG gooien, en je hebt bijna-perfecte anti-alias :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donquix
Als je trouwens ook adobe illustrator hebt kun je hem misschien met livetrace "overtrekken". Je hebt dan gelijk vectoren dus lekker scherp bij vergroten/verkleinen. Een voorwaarde is natuurlijk wel dat hij niet te complex is. Maar voor een simpel (?) zwart-wit logootje moet het wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AintNotMe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05-2024
Als je letters op transparant staan is het ook mogelijk om van de laag (window lagen krijg je met f7) de transparantie vast te zetten (in het 'window lagen' staat tekst 'lock' met icon schaakbord, deze aanklikken).
Nu blijft de transparantie in de afbeelding bewaard en kun je een rechthoek om de tekst trekken en invullen met wit (shift f5), ofgewoon over heen gaan met kwastje. Nu kleur je de halftransparante delen (je antialiasing) ook mee.

Indien je transparantie van de laag als masker gebruikt zullen de delen de half transparant zijn ook maar voor de helft in het masker zijn geselecteerd. Dan kan je ze dus ook niet volledig van kleur veranderen. De antialising randtjes blijven dan voor een gedeelte in de oude kleur.

[ Voor 24% gewijzigd door AintNotMe op 23-02-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik zal het iets verder uittypen:
- maak het transparante deel wit
- maak een paarse achtergrondlaag
- maak een groene voorgrondlaag
- gebruik het originele plaatje met witte achtergrond als masker voor de voorgrondlaag
- tadaa, je hebt je tekst met originele anti-aliassing in een andere kleur op een andere achtergrond :)

edit:
2 stappen verder verduidelijkt

[ Voor 18% gewijzigd door MBV op 23-02-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha..kunnen we misschien ff zien waar het om gaat? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Inderdaad. Post eens de originele transparante GIF hier als afbeelding. Dan kunnen we zien welke bewerking de juiste is.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:28
Met je curves/levels alles 100% zwart maken wat ook maar een beetje anders dan 100% wit is. Zodat je dus alleen 100% zwart en 100% wit overhoudt. En dan gewoon invert (negatief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Laatst online: 25-05 14:42
tbenschop2: Misschien de gevoeligheid van de magic wand verlagen? (hoger getal) Standaard is het iets van 20 ofzo.. maar 50 proberen misschien?

• tbenschop2
Ok, hier is ie dan (althans een letter eruit):

http://www19.zippyshare.com/v/51994301/file.html

@MBV: klinkt aannemenlijk maar het lukt me niet helemaal je stappenplan te volgen. Stap 1 alleen al kan op vele verschillende manieren met elk honderden verschillende instellingen..
Ik loop nu nog even de rest van de suggesties af!

[ Voor 54% gewijzigd door tbenschop2 op 25-02-2010 11:22 ]

• MBV

MBV

In een hoofdletter E zitten alleen rechte hoeken, en dus geen anti-alias. Dus is het geen probleem om het doorzichtige stuk te selecteren, inverteren, flood-fill met de kleur die je wilt en klaar. Beter voorbeeld?

Stap 1 is simpel: selecteer het doorzichtige deel met tolerantie nul, floodfill met wit, op naar de volgende stap :)

(of flood-fill met tolerantie nul natuurlijk, waarom de omweg...)

[ Voor 30% gewijzigd door MBV op 25-02-2010 11:27 ]

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:37
CTRL+m Curves openen en maak een punt met output op 0, input op 251 en druk op ok
CTRL+i Inverse
Klaar

[ Voor 14% gewijzigd door Jorick op 25-02-2010 11:30 ]

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 16:28
Probleem met gif is meestal dat de kwaliteit zo teruggeschroefd is, dat je er weinig meer mee kan beginnen. Zodra je een andere, duidelijk afwijkende, achtergrondkleur wil, of zoals in dit geval de voorgrond aanpassen, maar verloop gelijk houden, dan ontkom je niet aan pixels die de verkeerde kleur houden.
Wil je het in ieder geval goed zien in Photoshop, maak dan een extra laag aan, sleep deze onderaan en vul met de beoogde achtergrondkleur (of eventueel een flink contrasterende kleur als puur cyaan of magenta). Dan kun je namelijk zo de uit de toon vallende pixels zien. Bij opslaan als gif (of liever png) zet je vervolgens deze laag eerst uit.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

wat ik doe is inderdaad appletje of ctrl + i van invert of inverse ofso... het geeft gewoon de negatieve waarde van de originele kleur, zoals Jorick ook al zei.

Wat je ook kan doen is appeltje of ctrl + u en schuif je brightness helemaal omhoog of omlaag...

• donquix
Hier geen problemen. Allereerst heb ik de kleuren op RGB gezet. Daarna heb ik het transparante geselecteerd en mijn selectie geïnverteerd. Als laatste de fill op wit gezet en een perfect resultaat. Misschien dat dit met ronde letters een minder resultaat geeft maar met deze rechthoekige E ging het prima.

Als het om alleen letters gaat kun je eventueel ook kijken wel font het is en zo de tekst zelf (na)maken in een kleur naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

tbenschop2 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:09:
Wie kan me helpen?
Ik heb een gif bestand met zwarte letters en een transparante achtergrond. Graag zou ik deze letters wit maken. Lijkt makkelijker dan het is!
het probleem zal die transparantie zijn ... als je die transparantie laat bestaan, wordt die natuurlijk niet onmgezet met het 'inverse-en' van de kleuren...

je kunt dan die achtergrond wit maken, er een witte layer achterleggen en de samenvoegen en daarna CTRL-I doen (inverse van kleuren)..

wil je hierna echter de ruimte rondom de kleuren wél transparant blijven behouden, is het waarschijnlijk het eenvoudigste je zwart-wit afbeelding tot een 'Mask' te maken... de zwart wit laag via copy op je pasteboard plaatsen, en Msk aanmaken en vervolgens die zwart-wit afbeeldeing in je Mask-layer pasten.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Inmiddels loop dit topic al lang genoeg dat je inmiddels alles el opnieuw heb kunnen doen. En dat lijkt mij dan ook, gezien de dingen die we hier noemen waar jij blijkbaar geen genoegen mee neemt, de beste oplossing. En als je dan gewoon de PSD file bewaard en dan heb je dit gezeik de volgende keer niet meer. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Zeror op 26-02-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:28
No problemo:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2hi7dqv.png

Nogmaals:
RGB Mode
Levels op 100% zwart.
Invert

[ Voor 28% gewijzigd door Giant87 op 26-02-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

of:

RGB mode
Witte Color overlay layerstyle (of kleurbedekking laagstijl) toepassen
Weer terug naar geindexeerde kleur en "merge layerstyles (laageffecten samenvoegen)"

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/3848/testk.gif
Pagina: 1