Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de Drobo op een Mac Mini aansluit en deze deel.. Kan ik dit dan zien als een soort NAS?

Ik ben op zoek naar een opslagmedium voor mijn Mac Mini mediacenter. De Mac Mini moet vanaf de Drobo of de NAS 1080p MKV's af kunnen spelen. Ik moet hem ook met mijn MacBook kunnen benaderen zodat ik bijvoorbeeld één centrale bibliotheek heb voor iTunes en iPhoto. Verder wil ik er Time Machine backups opzetten van de Mac Mini én de MacBook.

Ik zit nu dus te twijfelen tussen:
  • Data Robotics Drobo 2nd Generation
  • Synology Disk Station DS409(+)
Het is van groot belang dat ik geen bestanden kwijtraak als er een schijf defect raakt. Van de Drobo weet ik dat het heel makkelijk geregeld is. Het systeem kan meegroeien. Het maakt niet uit welk merk of welke grootte harde schrijf je erin stopt, hij pakt het allemaal en ziet het als één schijf. Is dit bij de DS409 ook zo of moeten hier precies dezelfde schijven in om RAID te kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 06:43
Je hebt niet dezelfde schijven nodig om RAID te kunnen draaien in de Synology.
Beide systemen voldoen allebei aan de eisen die je stelt. Ik denk alleen dat de Drobo iets makkelijker is in gebruik en die heeft een hot-swap functie.

Voordeel van de Synology is volgens mij echter een grote community en meer mogelijkheden om te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je niet te technisch onderlegd bent of van super gebruiksgemak houdt is de Drobo de juiste keuze. Hij is alleen niet zo snel naar mijn weten. Hoe snelheid zich verhoudt tov de synology weet ik niet.

Los daarvan zou je nog een backup moeten maken, niet alleen disks gaan stuk.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Q schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:45:
Hij is alleen niet zo snel naar mijn weten. Hoe snelheid zich verhoudt tov de synology weet ik niet.
Ik weet niet hoe snel een Synology is, maar de DroboPro die wij hebben staan, ontvangt en serveert met meer dan 100MB (dus niet Mb) per seconde via iSCSI.

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dat zal die 2e generatie wel zijn. Dan lijkt mij de Drobo de beste keuze. Mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Wij hebben 'm in een rack hangen en het is een geweldig mooi afgewerkt apparaat. De front panel klikt vast via magneten (er zat een stickertje op: "deze magneten zijn niet schadelijk voor de disken"); de indicatielampjes zijn zeer duidelijk en er zit met blauwe ledjes een indicator op voor hoe vol hij al is :P

We hadden dual disk redundancy aangezet (dan kunnen er twee van de acht disken kapot gaan zonder dataverlies) en 'm gevuld met acht disken van elk twee TB. Toen één disk eruit gehaald en even later nog een. Daarna weer de disken een voor een toegevoegd en in plaats van alles from scratch te rebuilden, zag de Drobo dat de disken gewoon in orde waren en de array was binnen een kwartier (het ging dus om meer dan 10TB data he...) weer helemaal bij.

We hadden in het begin wat issues met iSCSI en dat is door Data Robotics per mail snel, vriendelijk en zeer duidelijk verholpen.

We hebben een paar centen extra neergelegd en een deal gesloten met de leverancier (Data Robotics Europe): als er een hardwareprobleem met het ding is, kunnen we 'm opsturen en op dezelfde dag sturen zij dan een vervangend apparaat terug, zodat je niet eerst op ontvangst en onderzoek hoeft te wachten.

Echt een geweldig ding en prima service, ik kan 'm van harte aanbevelen.

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Maar dat is de drobo pro,snap ik nu, de gewone drobo is lang niet zo luxe, misschien dat die niet zo snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Tsja... via USB was de DroboPro ook erg snel, maar ik heb geen ervaring met andere NAS-en via USB dus daarover kan ik geen oordeel geven. Ik weet dat je met de Drobo een goed product met goeie service in huis hebt maar meer kan ik er niet over zeggen dan.

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1