(KNID / Kabel Noord) Trage internetverbinding in de avond.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323388

Topicstarter
Goedemorgen,

In Noordoost Friesland hebben we nog één van de weinig overgebleven kleine kabel TV/internetproviders, te weten Kabel Noord.

Nu heeft Kabel Noord op 19 januari 2010 een forse snelheidsverhoging doorgevoerd. In mijn geval met het family abonnement van 4 Mbps naar 20 Mbps. Die snelheden worden echter alleen maar gehaald in de vroege ochtend. Naarmate de dag vordert neemt de internetsnelheid af en in de avonduren (weekends de gehele dag) bedraagt de internetsnelheid nog maar een kwart van de aangegeven snelheden.

Een nuancering daarbij is dat de eigen Kabel Noord testserver (dezelfde als bijv. speedtest.ned) in avonduren wel redelijk de aangegeven snelheid haalt, maar de rest van de testsites lang niet.

Mijn vraag is natuurlijk wat de oorzaak van deze problemen kan zijn. Ligt het aan mijn modem: een Arris
TM502B of de router een Netgear WGR 614 v. 7??

Voor de volledigheid mijn computer is met een kabel aangesloten op de router en modem (dus geen draadloos internet)

Groeten,

Kees.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 323388 op 23-02-2010 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344519

Beste Kees,

Zelf heb ik ook internet van Kabelnoord KNID Comfort en mij zijn een aantal zaken opgevallen sinds de verhogingen.

De server waar de speedtest vanaf wordt gestart (degene die je vindt op de site van kabelnoord) bevindt zich in het netwerk van Kabelnoord. Voer je hierop een speedtest uit zal je je max. snelheid sowieso halen ongeacht het moment van de dag. (althans dat is bij mij zo)
Voer je een test uit op bijv. www.speedtest.nl zal je een hele andere test resultaat krijgen. Misschien iets met de verbinding naar buiten het KNID netwerk?

Ik zal eens een mail sturen want het probleem herken ik in zo verre dat de beloofde snelheid niet wordt gehaald, tenzij je op het KNID netwerk zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
Bij kabel-internet deel capaciteit met andere mensen in je buurt die bij dezelfde kabel-provider zitten. 's Avonds zitten veel mensen thuis te internetten, dus dan wordt die capaciteit dus voller benut. Bij de meeste providers met een modern netwerk hoeft dat geen problemen meer op te leveren tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:05
machielse schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 16:37:
Bij kabel-internet deel capaciteit met andere mensen in je buurt die bij dezelfde kabel-provider zitten. 's Avonds zitten veel mensen thuis te internetten, dus dan wordt die capaciteit dus voller benut. Bij de meeste providers met een modern netwerk hoeft dat geen problemen meer op te leveren tegenwoordig.
Nee. Dat was vroeger zo in het com21 (en aanverwante) tijdperk. (euro)docsistechnieken zoals de Arris gebruikt hebben daar geen last van. Uiteraard blijft er altijd een vorm van overboeking bestaan, maar die is verwaarloosbaar. Bij DSL is de last-mile dan 1:1 tot aan de centrale, maar vanaf daar is het toch allemaal overboeked.

Ik denk dat het probleem van TS eerder in de uplink gezocht moet worden. Als de kabelnoord speedtest wel een goed resultaat geeft, bevestigd dat dat het issue niet in het docsis platform zit: Immers, binnen het netwerk zijn de resultaten prima.

Als ze echter slechts (bv) 1x 100Mbit naar de buitenwereld hebben, en de gebruikers wel geupgraded hebben, maar hun uplink niet, dan zal dat de beperking zijn. En dat is iets wat hun moeten regelen: Upgrade van hun backbone.

klinkt wel onlogisch, eerst je gebruikers lekkermaken met 20Mbit, maar je achterliggende netwerk hier niet op mee upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:32
Anoniem: 344519 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 12:46:
Voer je een test uit op bijv. www.speedtest.nl zal je een hele andere test resultaat krijgen. Misschien iets met de verbinding naar buiten het KNID netwerk?
Op dit site moet je ook je snelheid niet testen; die kan de snelheden van tegenwoordig helemaal niet aan. www.speedtest.net mocht je een goede test willen doen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344519

Zo, maar eens een mail gestuurd en hierop een bijzonder kort antwoord ontvangen :S

Onbelangrijk, die prive-informatie.
Geachte heer XXX,

Na het invoeren van de nieuwe snelheden zijn we gestuit op een aantal problemen, waar die van u een van is. Onze technische dienst is druk bezig om dit probleem op te lossen.

Met vriendelijke groet,

<snip>

--------------------------------------------------------------------------------
<snip>
Gepost om: dinsdag 2 maart 2010 11:31
Gepost naar: Info
Discussie: Upgrade Internetsnelheden
Onderwerp: Upgrade Internetsnelheden

Beste Klantenservice,

ik ben erg benieuwd hoe het er voor staat met de upgrade van de internet snelheden. Ik heb KNID comfort maar haal eigenlijk nooit meer dan 14 - 16 Mbit, volgens de verschillende speedtesten. Waarbij opgemerkt moet worden dat de speedtest die op de website van Kabelnoord staat (volgens mij) bij DCF gehosted wordt altijd een X aantal Mbit hoger ligt. Omdat deze in het interne netwerk hangt?

Praktijktesten via grote FTP servers van Universiteit Twente, BBned, NLUUG of SURFnet leveren een praktische snelheid op van max 1,2MB wat dus neerkomt op 9Mbit, ongeveer een derde van de beloofde snelheid. Dat ligt niet aan de drukte op de servers.

Heel simpel gezegd is er voor mij in de praktijk ongeveer 80% (down) en 75% (up) bijgekomen.
Nu is mijn vraag eigenlijk of er eerst het netwerk bij Kabelnoord intern is geupgrade en later (of nog niet) de uplink vergroot is.

Met vriendelijke groet,

<snip>

[ Voor 7% gewijzigd door IEF op 12-03-2010 15:59 . Reden: Edit je mailconversaties de volgende keer graag. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

Beetje onbeleefd om de namen van de medewerkers van kabelnoord hier zo open en bloot op het forum te zetten, fatsoenlijkheidshalve zou je die er wel even uit kunnen halen lijkt mij!

Check out http://www.getbackonstage.nl

Pagina: 1