Client/Server systeem voor HD DVB-C CI+ tv-opnames & NAS

Pagina: 1
Acties:

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:36
Is het een utopie om thuis een centrale bron te hebben waar alle media op staat en waar je vanaf elke computer en tv bij kan komen om die media te bekijken?

Het lijkt mij dat vandaag de dag alle technieken hiervoor aanwezig zijn maar er nog simpel weg geen fabrikant is die al die technieken gebundelt heeft. Ik weet dat met software als MediaPortal of simpelweg een NAS en bij elke TV een mediaplayer zoals een WD-TV je al een aardig eind komt maar vooral de eis van het centraal kunnen opnemen van een HD DVB-C CI+ signaal op een officieel ondersteunde manier lijkt een probleem te zijn.

Nou zal met het hele cloud idee dit probleem misschien t.z.t. opgelost worden omdat internet dan de rol van de centrale bron wordt en je geen behoefte meer hebt aan fysieke centrale server thuis. Maar ik zie dit nog niet snel gebeuren momenteel biedt HD TV via de kabel toch verreweg de hoogste kwaliteit. Natuurlijk kan je ook series e.d. downloaden in HD kwaliteit maar ik ben opzoek naar een legale oplossing.

Ik heb geprobeert mijn eisen voor de server en de clients hieronder op te sommen:

Server
  • 2 x DVB-C HD CI+ tuner
  • EPG
  • Opnames kunnen programmeren via een webinterface en op naam zodat je een serie kan opnemen ongeacht op welke tijdstip deze wordt uitgezonden.
  • NAS file sharing
  • PHP/MySQL
  • Torrent / NZB downloader
  • DLNA
Client
  • Netwerk en HDMI aansluiting
  • Alle content die op de server is opgenomen kunnen afspelen
  • Live-TV kunnen kijken via de tuners van de server
  • Opnames programmeren
  • Eenvoudig file beheer van de bestanden op de server (verwijderen/hernoemen)
  • Internet browser
En dan nu mijn vragen:
  1. Bestaat er vandaag de dag een oplossing die aan al deze eisen voldoet?
  2. Zijn er aangekondige toekomstige producten die aan al deze eisen voldoen?
  3. Waarom zouden fabrikanten hier niet in geinterreseerd zijn is er geen markt voor of zou bijv de CI+ specificatie te beperkende zijn om opnames voor meerdere clients toegankelijk te maken?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Alles-in-één zoals jij het wilt gaat niet lukken denk ik, vooral door het php/mysql en torrent/nzb gedeelte.
Daarvoor ga je aparte soft nodig hebben om je server.

- Het tv-gedeelte kan je regelen met MediaPortal (weet niet of die een webinterface heeft voor programmatie)/ GBPVR (gebruik ik, wel webinterface) / MythTV / ...
- PHP/MySQL kan je apart installeren
- NZB => sabnzb
- Torrent => torrent-client

Daarmee ben je er toch?

• Skidmarks
MediaPortal komt inderdaad erg dicht in de buurt van wat ik wil. Het probleem punt is de tuner met officiele CI+ ondersteuning die is er voorzover ik weet niet.

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Skidmarks schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 08:57:
Ik weet dat met software als MediaPortal of simpelweg een NAS en bij elke TV een mediaplayer zoals een WD-TV je al een aardig eind komt maar vooral de eis van het centraal kunnen opnemen van een HD DVB-C CI+ signaal op een officieel ondersteunde manier lijkt een probleem te zijn.
Geen idee wat je precies verstaat onder een "HD DVB-C CI+ signaal". HD zegt iets over de beeld resolutie van een digitaal TV kanaal. DVB-C geeft aan dat er sprake is van het versturen van het digitale TV signaal via de kabel en CI+ geeft aan dat er in een ontvanger een Common Interface Plus (CI+) slot zit waarin een CI+ Conditional Access Module (CAM) gestoken kan worden om het apparaat met CI+ slot achteraf geschikt te kunnen maken voor het door de digitale TV provider gekozen Conditional Access System (CAS). In geval van Ziggo is dat een Irdeto CI+ CAM omdat Ziggo van een Irdeto CAS gebruik maakt voor het beveilingen van de digitale kanalen.

Als het je bedoeling is om losse DVB-C tuner kaarten in een PC te stoppen, dan kan je CI+ wel vergeten omdat er geen CI+ slot is voor in de PC. Op sommige DVB-C PC-TV kaarten zit wel een Common Interface (CI) slot, maar daar mag van Ziggo de CI+ CAM niet in werken. Officieel ondersteunt gaat daarom niet lukken.

• Skidmarks
ArChie schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:11:
[...]
Als het je bedoeling is om losse DVB-C tuner kaarten in een PC te stoppen, dan kan je CI+ wel vergeten omdat er geen CI+ slot is voor in de PC. Op sommige DVB-C PC-TV kaarten zit wel een Common Interface (CI) slot, maar daar mag van Ziggo de CI+ CAM niet in werken. Officieel ondersteunt gaat daarom niet lukken.
ArChie ik ben bekend met de problemen omtrent CI+ en losse tuner kaarten in een PC. Zoals het er nu uitziet zal zo'n kaart er ook nooit komen omdat een van de eisen van CI+ is dat het gedecodeerde signaal niet onderschept kan worden.

Wat ik bedoel met HD DVB-C CI+ signaal is eigenlijk dat ik digitale hd beelden van een Ziggo kabel aansluiting wil kunnen opnemen en het moet officieel ondersteund zijn. Ik weet dat je met een AlphaCrypt kaart DVB-C wel aan de praat kan krijgen in een PC maar dat is niet officieel ondersteund en ik heb geen zin om honderden euro's aan een systeem uit te geven wat vervolgens van de een op de andere dag niet meer kan werken als Ziggo daartoe zou besluiten.

Maar voor een fabrikant moet het toch mogelijk zijn om een soort server te ontwerpen die wel aan de CI+ eisen voldoet door desnoods het decoderen pas op de client apparaten te laten gebeuren die dan waarschijnlijk ook een smartcard nodig hebben maar dan zou het wel werken. De server en client hoeft niet per se een PC te zijn.

Ik heb ook zitten kijken naar de Yuixx die komt ook aardig in de buurt maar ook daar ontbreekt momenteel een DVB-C tuner met CI+ ondersteuning en bij de Yuixx heb je ook geen centrale server en losse clients.

[ Voor 5% gewijzigd door Skidmarks op 23-02-2010 13:55 ]

Verwijderd

Net toen ik begon te denken dat ik echt de enige was die deze utopie na probeert te streven las ik dit :D

Nou ja dat is niet helemaal waar, ik werk namelijk op het ogenblik samen met Qnap (die van de nasjes) om Mythtv naar hun OS te compilen zodat het straks ook ondersteund gedistribueerd gaat worden. Nog even geduld daarvoor, maar ik acht de kans groot dat dit het daglicht ook gaat zien. Ik heb momenteel een proof of concept server draaien, dus om precies te zijn:
- Qnap TS-409 NAS
- Debian OS (das niet standaard, maar makkelijker testen dan Qnap OS, op korte termijn zal mijn geteste variant geport zijn naar Qnap OS)
- Torrents, nzb, etc etc
- Mythtv backend (incl EPG via web en LiveTV streaming en TVrecording mogelijkheden)
- Hauppauge HVR-1900 (ik zit in UPC domein dus geen DVB-C/Cl+ testmogelijkheden, moet volgens mij wel bij andere kabelaars mogelijk zijn)

Performance is meer dan prima, het doet lekker wat het moet doen.
Mijn 1e client (of eigenlijk 2e server):
- Zalman 160XT Plus, gevuld met gewone stevige pc componentjes (wel passive natuurlijk)
- MythBuntu, incl werkend touchscreen en remote
- Mythtv backend met nog 2 interne tunercards
- Mythfrontend

Mijn enige vraagstukje is nog de echte client voor bijvoorbeeld in de slaapkamer bij de tv of in de woonkamer zodat mijn 2e server de kast in kan. Ik zoek een simpele barebone/htpc die klein en goedkoop is, liefst fanless, met remote control en linux (bij voorkeur diskless) ondersteund.

Suggesties??

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-02 08:05
Skidmarks schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:31:
MediaPortal komt inderdaad erg dicht in de buurt van wat ik wil. Het probleem punt is de tuner met officiele CI+ ondersteuning die is er voorzover ik weet niet.
Officiële CI+ ondersteuning zul je volgens mij nooit kunnen krijgen, zoals boven mij ook al een aantal keren is gezegd. Mij lijkt een oplossing met MediaPortal + de webinterface voor programmatie i.c.m. smargo cardreader(s) de enige reële oplossing op het moment.. Zover ik heb begrepen zijn deze zaken ook niet te blokkeren...

prutsert

• ArChie
  • Niet online
Skidmarks schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:50:
Wat ik bedoel met HD DVB-C CI+ signaal is eigenlijk dat ik digitale hd beelden van een Ziggo kabel aansluiting wil kunnen opnemen en het moet officieel ondersteund zijn. Ik weet dat je met een AlphaCrypt kaart DVB-C wel aan de praat kan krijgen in een PC maar dat is niet officieel ondersteund en ik heb geen zin om honderden euro's aan een systeem uit te geven wat vervolgens van de een op de andere dag niet meer kan werken als Ziggo daartoe zou besluiten.
Als je een officiële en ondersteunde oplossing wil kom terecht bij de door Ziggo "goedgekeurde" PVR's met embedded Irdeto softCAM. Vooralsnog staan bij de Humax iHDR-5050C de poorten nog open om opgenomen programma's van de HDD te halen, maar of dat altijd zo al blijven is nog maar de vraag.
Maar voor een fabrikant moet het toch mogelijk zijn om een soort server te ontwerpen die wel aan de CI+ eisen voldoet door desnoods het decoderen pas op de client apparaten te laten gebeuren die dan waarschijnlijk ook een smartcard nodig hebben maar dan zou het wel werken. De server en client hoeft niet per se een PC te zijn.
Natuurlijk is er van alles en nogwat te verzinnen waarbij een fabrikant een apparaat maakt met meerdere DVB-C tuners voorzien van een CI+ slot, maar of client/server toepassingen binnen de CI+ bepalingen blijven valt nog te bezien. Het zal een hele klus voor de fabrikant gaan worden om iets dergelijk door de CI+ certificering van het CI Plus LLP heen te gaan krijgen.
Ik heb ook zitten kijken naar de Yuixx die komt ook aardig in de buurt maar ook daar ontbreekt momenteel een DVB-C tuner met CI+ ondersteuning en bij de Yuixx heb je ook geen centrale server en losse clients.
De YuiXX heeft geen CI+ slot voor een CI+ CAM, dus dat kan je rustig vergeten.

Verwijderd

Ik begrijp niet helemaal waarom je als server een volwaardige pc zou willen..? Verbruikt meer energie en heeft functionaliteiten die je niet gebruikt. Een echte NAS is toch veel handiger met webinterfaces voor de functies die je gebruikt (torrents, nzb, mediagids, foto's, muziek, filesharing, etc). Tuner en card hardware kan je via USB gewoon aansluiten.
Er zijn genoeg functie-rijke NAS-en (heb net al iets over Qnap geschreven maar keuze genoeg). Mediaportal valt dan alleen wel af als TV server omdat dat Windows-based is, Mythtv is een (imho betere) linux variant.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 17:42 ]

• ArChie
  • Niet online
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:25:
Mij lijkt een oplossing met MediaPortal + de webinterface voor programmatie i.c.m. smargo cardreader(s) de enige reële oplossing op het moment.. Zover ik heb begrepen zijn deze zaken ook niet te blokkeren...
Deze constructie werkt nu omdat er niet officiële softCAM's zijn die overweg kunnen met het Irdeto protocol inclusief de CAM key zoals door Ziggo en consorten wordt gebruikt. Als Ziggo in de toekomst samen met Irdeto komt met een aanpassing van het Irdeto protocol dan bestaat de kans dat de niet officiële softCAM's niet meer overweg kunnen met het aangepaste Irdeto protocol waardoor dergelijke oplossingen ook niet meer werken.

Als de doelstelling van de topic starter is dat hij een officiële en ondersteunde oplossing wil die tot in de lengte van dagen blijft werken, dan valt een dergelijke oplossing af.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-02 08:05
ArChie schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 17:41:
[...]

Deze constructie werkt nu omdat er niet officiële softCAM's zijn die overweg kunnen met het Irdeto protocol inclusief de CAM key zoals door Ziggo en consorten wordt gebruikt. Als Ziggo in de toekomst samen met Irdeto komt met een aanpassing van het Irdeto protocol dan bestaat de kans dat de niet officiële softCAM's niet meer overweg kunnen met het aangepaste Irdeto protocol waardoor dergelijke oplossingen ook niet meer werken.

Als de doelstelling van de topic starter is dat hij een officiële en ondersteunde oplossing wil die tot in de lengte van dagen blijft werken, dan valt een dergelijke oplossing af.
Dat begrijp ik wel, maar zoiets is simpelweg niet mogelijk. Je zit altijd met mogelijkheden van aanpassingen van protocollen. De kans dat Ziggo dit gaat doen is erg klein, omdat bij een aanpassing van het protocol of iets eromheen, het dan meteen mag gaan investeren in nieuwe apparatuur / smartcards voor alle eindgebruikers. Puntje is natuurlijk ook dat softcams redelijk eenvoudig kunnen worden ge-upgrade.

De enige huidige manier om officiele ondersteunde CI+ te krijgen is door alleen apparaten te gebruiken die door Ziggo zijn gecertificeerd. Een PC valt daar gewoon niet onder.

Even er vanuit gaande dat er Ziggo wordt gebruikt! Als TS een provider heeft die DVB-C in HD zonder encryptie over de lijn gooit, zoals bv CAIWAY, is het natuurlijk allemaal geen probleem.

prutsert

• ArChie
  • Niet online
--WaaZaa-- schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:53:
Dat begrijp ik wel, maar zoiets is simpelweg niet mogelijk. Je zit altijd met mogelijkheden van aanpassingen van protocollen. De kans dat Ziggo dit gaat doen is erg klein, omdat bij een aanpassing van het protocol of iets eromheen, het dan meteen mag gaan investeren in nieuwe apparatuur / smartcards voor alle eindgebruikers. Puntje is natuurlijk ook dat softcams redelijk eenvoudig kunnen worden ge-upgrade.
In principe zal het niet nodig zijn om de huidige door Ziggo goedgekeurde ontvangers te vervangen omdat die ook gebruik maken van een softCAM die apart van de rest van de firmware van een ontvanger vervangen kan worden door een exemplaar dat wel overweg kan met het aangepaste Irdeto protocol. Ook hoeft een Irdeto protocol wijziging niet automatisch gepaard te gaan met de vervanging van de Irdeto smartcards en volgens de Irdeto website is het zelfs mogelijk om de Irdeto smartcard te upgraden mocht dat nodig zijn.
Pagina: 1