Is het een utopie om thuis een centrale bron te hebben waar alle media op staat en waar je vanaf elke computer en tv bij kan komen om die media te bekijken?
Het lijkt mij dat vandaag de dag alle technieken hiervoor aanwezig zijn maar er nog simpel weg geen fabrikant is die al die technieken gebundelt heeft. Ik weet dat met software als MediaPortal of simpelweg een NAS en bij elke TV een mediaplayer zoals een WD-TV je al een aardig eind komt maar vooral de eis van het centraal kunnen opnemen van een HD DVB-C CI+ signaal op een officieel ondersteunde manier lijkt een probleem te zijn.
Nou zal met het hele cloud idee dit probleem misschien t.z.t. opgelost worden omdat internet dan de rol van de centrale bron wordt en je geen behoefte meer hebt aan fysieke centrale server thuis. Maar ik zie dit nog niet snel gebeuren momenteel biedt HD TV via de kabel toch verreweg de hoogste kwaliteit. Natuurlijk kan je ook series e.d. downloaden in HD kwaliteit maar ik ben opzoek naar een legale oplossing.
Ik heb geprobeert mijn eisen voor de server en de clients hieronder op te sommen:
Server
Het lijkt mij dat vandaag de dag alle technieken hiervoor aanwezig zijn maar er nog simpel weg geen fabrikant is die al die technieken gebundelt heeft. Ik weet dat met software als MediaPortal of simpelweg een NAS en bij elke TV een mediaplayer zoals een WD-TV je al een aardig eind komt maar vooral de eis van het centraal kunnen opnemen van een HD DVB-C CI+ signaal op een officieel ondersteunde manier lijkt een probleem te zijn.
Nou zal met het hele cloud idee dit probleem misschien t.z.t. opgelost worden omdat internet dan de rol van de centrale bron wordt en je geen behoefte meer hebt aan fysieke centrale server thuis. Maar ik zie dit nog niet snel gebeuren momenteel biedt HD TV via de kabel toch verreweg de hoogste kwaliteit. Natuurlijk kan je ook series e.d. downloaden in HD kwaliteit maar ik ben opzoek naar een legale oplossing.
Ik heb geprobeert mijn eisen voor de server en de clients hieronder op te sommen:
Server
- 2 x DVB-C HD CI+ tuner
- EPG
- Opnames kunnen programmeren via een webinterface en op naam zodat je een serie kan opnemen ongeacht op welke tijdstip deze wordt uitgezonden.
- NAS file sharing
- PHP/MySQL
- Torrent / NZB downloader
- DLNA
- Netwerk en HDMI aansluiting
- Alle content die op de server is opgenomen kunnen afspelen
- Live-TV kunnen kijken via de tuners van de server
- Opnames programmeren
- Eenvoudig file beheer van de bestanden op de server (verwijderen/hernoemen)
- Internet browser
- Bestaat er vandaag de dag een oplossing die aan al deze eisen voldoet?
- Zijn er aangekondige toekomstige producten die aan al deze eisen voldoen?
- Waarom zouden fabrikanten hier niet in geinterreseerd zijn is er geen markt voor of zou bijv de CI+ specificatie te beperkende zijn om opnames voor meerdere clients toegankelijk te maken?