[Ubuntu] Probleem met installer script

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik heb mijzelf in het diepe gegooid en Ubuntu Netbook remix op mijn netbook gezet. Dit omdat ik erg graag ervaring met Linux op wil doen en de interface mij uitermate goed bevalt. Ik heb niet veel software nodig, maar één programma heb ik voor mijn studie weer snel nodig en krijg ik niet aan de praat.

Waarschijnlijk is de oplossing heel simpel, maar helaas heb ik hiermee nog even geen ervaring en helaas ook geen tijd om tot diep in de nacht extra ervaring op te gaan doen om het misschien wel voor elkaar te krijgen.

Het gaat om het programma Wolfram Mathematica waar ik de linux versie voor heb. Op de officiële website staat ook netjes een handleiding hoe het geinstalleerd zou moeten worden.

Het probleem is dat ik de installation directory tijdens de installatie niet kan aanmaken, omdat ik ingelogd moet zijn als root. Ik heb begrepen dat ik niet als root kan inloggen, maar als zogenaamde sudo gebruiker. Als ik echter simpelweg sudo voor het commando om de mathinstaller te openen zet, krijg ik 'command not found'.

Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:51

Aganim

I have a cunning plan..

Bij sommige distributies moet je het sudo commando eerst installeren (evt. via een package manager).

Even zo uit mijn hoofd, op BSD systemen kan je ipv sudo ook 'su root -c "commando"' gebruiken. Wellicht een optie anders?

Nu gebruik ik zelf geen Ubuntu, dus misschien dat ik er naast zit hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Zet je eens eerst op beheerderniveau met "sudo su" en voer daarna de installer uit?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Kan het zijn dat je vergeet ./ voor je commando te zetten? Dat veroorzaakt in ieder geval wel zo'n foutmelding. Goed commando moet zijn:
code:
1
sudo ./MathInstaller

Mocht dat allemaal niet werken start dan een superuser sessie mbv:
code:
1
sudo -s

Dan krijg je in ieder geval geen rechtenproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
De door jullie beschreven stappen had ik al geprobeerd, maar werkte blijkbaar dus niet. Uiteindelijk is het wel gelukt door de installatiebestanden op mijn hardeschijf te zetten. Hij pakte de gemounte drive met bestanden vanaf een usb stick niet in beheerdersniveau (netbook heeft geen normale cd speler, dus was enige optie).