Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus de dvd 'digital video essentials' en de rood, groen en blauw filters. Maar op mijn tv kun je een aantal dingen extra instellen: cms hue, cms saturation en cms value.
Oftewel je kunt dus van Red, Yellow, Green, Cyan, Blue, Magenta de hue, saturation en value waardes instellen. :9
Ik vroeg me af of ik dit ook kan kalibreren met deze dvd+kleurfilters?

Ik hoop dat jullie deze vraag kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:42:
Ik heb dus de dvd 'digital video essentials' en de rood, groen en blauw filters. Maar op mijn tv kun je een aantal dingen extra instellen: cms hue, cms saturation en cms value.
Oftewel je kunt dus van Red, Yellow, Green, Cyan, Blue, Magenta de hue, saturation en value waardes instellen. :9
Ik vroeg me af of ik dit ook kan kalibreren met deze dvd+kleurfilters?

Ik hoop dat jullie deze vraag kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt :)
merk en type tv zou handig zijn 8)7

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:47:
[...]

merk en type tv zou handig zijn 8)7
Want wat wil je van die tv weten :?

Lijkt me dat het niet kan, dan zou je namelijk logischerwijs gezien een cyaan en magnenta filter voor moeten hebben, maar pin me er niet op vast :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kunt in ieder geval de hoeveelheid kleur en de hue met de filters afstellen. Als ik mij niet vergis moet bij een daarvoor bedoeld patroon dan de blauw en de magenta, samen met een grijs, door het filter zo gelijk mogelijk worden afgesteld.
En deze even na elkaar controleren.
Verder begrijp ik dat je met jou TV de primaire en de secundaire kleuren kunt aanpassen, maar om dat optimaal te kunnen doen heb je wel een Spyder of soortgelijk meetinstrument nodig.
Wel kun je met DVE ook nog het blacklevel en je contrast instellen met de DVD met de blacker than black patronen.

[ Voor 39% gewijzigd door _XipHiaS_ op 22-02-2010 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar ehm wat dan over de color en tint settings? Wat als je die eerst instelt? Als je dan naar de CMS menu's gaat klopt het dan nog wel allemaal?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
heb je dat al eens geprobeerd?
en wat voor meet apparatuur heb je?

gang is alles

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:02:
Maar ehm wat dan over de color en tint settings? Wat als je die eerst instelt? Als je dan naar de CMS menu's gaat klopt het dan nog wel allemaal?
Bij calibreren deel je het geheel, met de mogelijkheden van de TV, op in meerdere afregel delen. En het is meestal aan te raden in een paar rondjes alle settings nog even na te lopen omdat alle settings wel door elkaar beinvloed worden.
Je zet om te beginnen de boel eerst zo neutraal mogelijk neer, liefst iets dat in de buurt komt van 6500K en een gamma van 2,2. Dan ga je verder met bijv. de gain (bovenste deel, heeft veel invloed op het onderste de donkerdere bias enz. enz. Maar ook dat enkele malen na elkaar doorlopen.

Verder kan ik je gewoon heel erg aanraden om je je op het internet even te verdiepen in het calibreren van TV's en over kleuren en kleurruimtes. Ik ben dat ook gaan doen bij aanschaf van mijn projector. Het kleur-gebeuren is pittige stof, maar als je het eenmaal begrijpt kun je veel meer uit je beeld halen.

[ Voor 22% gewijzigd door _XipHiaS_ op 22-02-2010 23:15 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Japidoff schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:06:
heb je dat al eens geprobeerd?
en wat voor meet apparatuur heb je?
Dat staat er toch? Hij heeft de DVE-dvd met kleurenfilters. Dat ding heb ik ook, maar hij vereist inderdaad bepaalde afstelfuncties in het osd-menu van je tv. Het is alweer even geleden dat ik die disc heb gebruikt, maar als ik het me goed herinner moest je dat filter voor je ogen houden (eerst blauw geloof ik?) om de blauwe kleur goed te zetten dmv blokjes op scherm. Als het goed is wordt dat uitgebreid uitgelegd op de dvd toch? Als je naast rood, groen en blauw ook cyaan, geel en magenta in kunt stellen, lijkt me dat het zelfs eenvoudiger moet worden om het nauwkeurig te krijgen, al hebben rgb en cmy ook invloed op elkaar :P Wat _XipHiaS_ al zegt: je moet die loop meerdere keren doorlopen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal eens alles proberen te doen, maar daar wacht ik nog even mee, je moet er wel namelijk een paar uur voor zitten bij die dvd (jawel).

En je kunt ook color temperature in R, G, B, en Rgain, Ggain, Bgain instellen... kan dat ook?
Voor cyan, geel en magenta, ik ben bang dat verschillende filters op elkaar leggen niet gaat werken zeker? :P

Nee ik heb eigenlijk geen meetapparatuur ofzo, maar ik wil toch zo dichtbij mogelijk proberen te komen bij het ideale D65 punt. Ja en als ik na een hoop geklummel nog niet tevreden ben dan maar aan m'n ouders uitleggen dat ik hem graag ISF wil laten kalibreren. :/
Pagina: 1