Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
Hallo ik ben benieuwd hoe jullie de foto's bewaren, ik bewaar zelf op dit moment alleen mijn foto's op mijn pc maar wil graag alles gaan indelen om het makkelijker terug te zoeken.
ik zit alleen met 1 probleem. aangezien ik met meerdere toestellen schiet, en ik al meerdere keren over de nummering van mijn fototoestel heen zit, heb ik veel foto's met de zelfde filename, dus in 1 directory plaatsen wordt een probleem.

Ik zat er zelf aan de denken om met software, alle foto's te hernoemen naar datum/tijdstip van het schieten van de foto.
dan kan ik nooit 2 keer de zelfde filename krijgen.

Hoe lossen jullie dit probleem op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lightroom.
Bestandsnamen hernoemen is dan sowieso overbodig omdat je alles naar eigen inzicht kan inrichten. Bijvoorbeeld alles laten uitsorteren op datum.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58

Sjaak_Afhaak

Bleh!

in combinatie met tags is lightroom dé kandidaat ja :)
persoonlijk maakt het dan niet zoveel uit hoe de filenaam er uit komt te zien.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
opzich lijkt mij lightroom ook de beste manier, maar ik zou graag alle foto's ook in 1 map willen gooien, om ook de dubbele eruit te halen ( sommige foto's zijn door verkeerde backup's ) wel 4 keer op mijn pc staan op verschillende hdd's en ik wil het een beetje ordenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thuis gaat alles op externe schijven met de nummering van de camera, geordend in mapjes met datum en beschrijving.

Op mijn werk sinds kort alles vanuit de camera naar de nieuwe server, waarna het in de Lightroom catalogus wordt geïmporteerd. Server is RAID5 en ook nog eens direct toegankelijk voor ons lab, dus dat is aanzienlijk sneller dan met CD's werken, zoals het tot voor kort ging :)

Op de server wordt alles netjes in bepaalde mapstructuren opgeslagen. Uiteindelijk staat een reportage/studio-opname verdeeld in twee mappen, DNG en JPG. Raw bestanden in de DNG map houden de originele cameranummering, in JPG werkbare bestanden met eigen volgnummers. (serie_###). Dit alles ook zodat het lab snel bij de bestanden kan.

Meer hierover misschien binnenkort in het show je workflow/werkplek topic, zodra de tijd er is en de studio opnieuw is ingericht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Lightroom + externe hardeschijf = what you need.

next! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Lightroom = Lightroom + een snelle pc ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Mavvie op 22-02-2010 22:56 ]

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
zitten jullie dat niet met dubbele file-names van verschillende foto's ?
want dat is het enigste probleem bij mij nog dat mijn filenummering tot nu toe niet klopt.
dus moet nog even kijken hoe ik dat ga oplossen, ik dacht daarvoor dus de filename = exifinfo date/time.
maar alleen nog even uitzoeken hoe dat makkelijk in batch te doen is.

Ik heb een App gevonden om de file's te renamen naar exif date/time
mischien handig voor andere mensen !
link

[ Voor 20% gewijzigd door _trickster_ op 23-02-2010 00:18 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

_trickster_ schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 00:11:
zitten jullie dat niet met dubbele file-names van verschillende foto's ?
want dat is het enigste probleem bij mij nog dat mijn filenummering tot nu toe niet klopt.
dus moet nog even kijken hoe ik dat ga oplossen, ik dacht daarvoor dus de filename = exifinfo date/time.
maar alleen nog even uitzoeken hoe dat makkelijk in batch te doen is.
Ik sla alles van een aparte shoot in een apart mapje op.. Mijn bestandstructuur ziet er dus zo uit:

Cameramodel\YYYY-MM-DD Shootnaam\Bestanden

Op die manier kan ik lightroom ook makkelijk de foto's van een bepaalde shoot selecteren, en dubbele bestandsnamen binnen 1 shoot zijn niet erg waarschijnlijk.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
dat is inderdaad ook wel makkelijk.
is er nog een manier omdat autmatisch te doen met al mijn foto's waar ik dat nog niet mee gedaan heb.
in plaats van manual ( van 4 jaar foto's dat manual doen is best een werkje ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:00
Alles, maar dan ook alles staat op naam van time/date taken uit exif en vervolgens op jaar/maan/activiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:08
Mijn filenames zien er als volgt uit naam yyyy-mm-dd [uu-mm-ss]. Dat wordt dus bijvoorbeeld test 2010-02-23 [00u23m02s]. Op die manier heb ik geen last van dubbele filenames. Hernoemen doe ik in LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 18:09
Hier hebben raw en jpeg hun eigen root map, daarin een map met een jaartal en daarin op datum:

RAW\YYYY\YYYY-MM-DD

en

JPG\YYYY\YYYY-MM-DD

Happenings welke langer dan 1 dag overspannen worden bij RAW gewoon in meerdere mappen geplaatst, bij exporteren naar jpeg maak ik dan een range map:

JPG\YYYY\YYYY-BEGINMM-BEGINDD - EINDMM-EINDDD HappeningNaam

Dit zijn eigenlijk alleen vakanties etc.

Verder kwestie van goed taggen in lightroom. Deze worden mee ge-exporteert naar de exif data in de jpegs en weer geindexeerd door windows waardoor alles eigenlijk direct terug te vinden is.

[ Voor 3% gewijzigd door ppx17 op 23-02-2010 01:35 ]

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

k, beetje n00b oplossing misschien, maar ik gebruik Picasa 3.6 voor de import. Die maakt mapjes op basis van de EXIF datum in type YYYY-MM-DD en die kan je ook los laten op bestaande folders. Hij vist zelf dezelfde foto's eruit en markeert die als niet te importeren.
Als alles op je nieuwe plek staat kan je de rest eventueel voor de zekerheid wegfikken op een DVD.

Voor archiveren gebruik ik trouwens een 4 traps raket: 1. Laptop voor de import, 2. PC voor Archief (op Raid 1) 4. een externe HDD (buckup) en 4. een HDD bij m'n oom (eens per 3 mnd updaten). Just to be shure.

En na het uitsorteren dooor Picasa kan je de collectie natuurlijk overal in beheren, ook in Lightroom.

[ Voor 8% gewijzigd door xAn52 op 26-02-2010 20:12 . Reden: laatste regel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Ik kopieer de foto's gewoon van de geheugenkaart naar de PC, per shoot, vakantie, etc.

Dan in Picasa importeren, die vist eventuele dubbele eruit (mocht dat een keer voorkomen), en klaar.

Dan maandelijks een backup naar m'n NAS en ongeveer eens per jaar zoek ik de beste 100-200 uit en laat ze afdrukken en maak daar een ouderwets foto-album van. Eigenlijk heb je dan ook die andere 1000 foto's niet meer nodig tenzij ik echt iets specifieks nog eens een keer wil bekijken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik heb op de externe harde schijf gewoon 2 mappen:2009 en 2010.
En in die mappen gewoon op data (dd-mm-jjjj)

Maar dat zie ik meer als backup/host want in lightroom heb ik naast de data ook tags en mn mooiste foto's geflagged.
Daarnaast kan je ook op heel veel dingen filteren zoals exif, camera of lens etc

Het enige waar ik mee zit is dat ik bang ben dat mn externe harde schijf een keer kapot gaat (lees: last krijgt van alzheimer :P)
En dan zijn al mn foto's weg :o

Hoe doen jullie dit? een backup, maar waar? op een 2e externe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scirocco schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 21:47:
Ik heb op de externe harde schijf gewoon 2 mappen:2009 en 2010.
En in die mappen gewoon op data (dd-mm-jjjj)

Maar dat zie ik meer als backup/host want in lightroom heb ik naast de data ook tags en mn mooiste foto's geflagged.
Daarnaast kan je ook op heel veel dingen filteren zoals exif, camera of lens etc

Het enige waar ik mee zit is dat ik bang ben dat mn externe harde schijf een keer kapot gaat (lees: last krijgt van alzheimer :P)
En dan zijn al mn foto's weg :o

Hoe doen jullie dit? een backup, maar waar? op een 2e externe schijf?
ik heb daarvoor een 2e externe harde schijf die ik periodiek backup. ook niet geheel onbelangrijk is om de backup niet thuis te bewaren waar je origineel ook ligt. bv in een kluis in de bank of in een ladekast op je werk. mocht er ooit brand uitbreken of een inbraak zijn dan zijn ook niet meteen je backups verloren gegaan.

ik heb ondertussen bijna 4 TB aan fotos op 4 externe 1TB hd's thuis die ook allemaal een backup hebben die elders ligt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Alles op Jaar --> Datum -- Categorie. En ik maak nu iedere week een Backup met Sync Toy.

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak thuis gebruik van een server die alles automatisch een aantal keer kopieert, dus mocht mijn computer ooit kapot gaan blijft alles bewaard. Verder sorteer ik alles op Categorie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Alles staat geordend op waar en wanneer de foto's gemaakt zijn. Dus vakantiefoto's komen in een mapje met als naam [land] [jaartal]. Foto's die bij feestjes ed horen krijgen gewoon de naam van het feestje (eventueel met jaartal) en de fotoshoots gaan op naam van onderwerp of locatie (bijv. Maasvlakte zomer 2008).

Qua backups: alles staat in principe gewoon de de My Pictures map (op een andere partitie dan windows ivm reinstalls) en die wordt iedere woensdagavond, samen met My Documents, gebackupped naar mn backup schijf (intern). Verder gooi ik alles ongeveer 1x in de maand via een externe harde schijf op mn laptop (dit omdat ik dan niet moeilijk hoef te doen met delen enzo, woon in een studentenflat waarbij iedereen (75 man in de hele flat) op hetzelfde netwerk zit). Dus als het goed is heb ik alle foto's tenminste 2x en meestal 4x verspreid over 3 apparaten

Kalm aan! En rap een beetje!

Pagina: 1