PC blijft 'hard' hangen bij aansluiten ethernet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:03

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Heren,

Sinds enkele weken stuit ik op een probleem. Mijn XP installatie loopt muurvast zodra ik de ethernetkabel aansluit. Dat wil zeggen dat de muis plots niet meer te bewegen is. Alleen een hard reset helpt. Omdat hij zo hard vastloopt, is er ook niks terug te vinden in logboeken of iets dergelijks. Zodra ik het ethernet aansluit, zie je nog heel even dat XP gaat zoeken naar een netwerkadres, waarna hij vastloopt.

We hebben het hier over:
-Pentium4 2600 MHz
-Asus P4PE-X/TE
-1 gig RAM
-onboard LAN. Realtek 8139/811x (volgens apparaatbeheer)

Wat heb ik al geprobeerd (hierbij loopt de computer allemaal vast):
-Formatteren en XP opnieuw erop (SP3 geslipstreamd).
-Formatteren en XP opnieuw erop (nu met SP2 geslipstreamd; het is dus geen windows updates issue).
-Nieuwere drivers van de Realtek.
-Ander netwerkkabeltje.
-Andere router.

Met een 100% kale installatie loopt hij zelfs vast.

Er is 1 methode waarbij hij niet vastloopt: XP starten in de veilige modus met netwerkmogelijkheden.

Al met al een zeer lastig probleem imo, ik ben er al een hele tijd mee bezig. Ik denk zelf dat het aan het moederbord ligt.

Ik zit er zelf aan te denken om een PCI ethernetkaartje te kopen. Of heeft iemand andere ideeën?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

los kaartje zou t wel moeten oplossen, waarschijnlijk is dr gewoon iets gefaald aan de netwerkkaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Maar wel raar dat hij het in veilige modus wel goed doet, toch?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41

Duinkonijn

Huh?

misschien in de eigenschappen van je kaart,
alles uitvinken behalve tcp-ip.
een vast ip
verders de snelheid / duplex vast zetten.. 100/half - 10/half

tis een gok :)

[ Voor 3% gewijzigd door Duinkonijn op 22-02-2010 22:57 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Wat gebeurd er als je opstart met een Linux LiveCD, bijvoorbeeld Ubuntu?
Daarmee kan je testen buiten het OS om, dus als dat ook vastloopt, kernel panics geeft of andere rare dingen gebeuren wanneer een netwerkkabel wordt ingeplugd, is er iets hardwarematigs mis.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Verdorie, gisteravond deed de computer weer normaal.

Vandaag getest met Ubuntu (goeie tip!) en Ubuntu gaf geen fouten. Toen weer gestart in Windows, en wederom foutloos.

Een paar weken geleden kan ik me herinneren dat de computer het ook weer eventjes goed deed. Ik denk dat ik toch maar even zo'n netwerkkaart haal. Ik kan me niets anders verzinnen dan dat het een hardwareprobleem is. Mijn lokale computerboer heeft nog een kaartje liggen van 8,95, dus over het geld hoef ik niet over te tobben.

edit: de PCI-kaart inmiddels geïnstalleerd, en Windows XP SP3 geïnstalleerd. Vooralsnog werkt het systeem goed, maar of hij het goed blijft doen is de vraag. Feit is wel dat mn mobo een Realtek 8100C chip gebruikt, en de PCI-kaart een 8169 chip is. (voor de rest is de kaart van Sweex :P ).

Ik hoop dat het gedonder nu afgelopen is. Ik heb nu al aardig wat uurtjes erin zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door _Christiaan_ op 23-02-2010 15:38 ]

NOSIG

Pagina: 1