Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:55

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Vorige week is de pret begonnen, tijdens het gamen knalt ineens de hele PC uit. Herstarten ging prima, maar na weer even gespeeld te hebben gebeurde hetzelfde nog eens. Toch eens in de bios koekeloeren om daar te vinden dat de CPU temp op 102°C stond... toch lichtelijk aan de warme kant.

Alles (mobo, proc en koeler) weer even goed schoongemaakt en weer teruggezet. Gelukkig had een maat van me nog een klein beetje silverpaste liggen, maar misschien is het niet voldoende geweest, want het probleem is niet verholpen.

Idle: 39°C.
Licht werk: 45°C.
CoD MW2: Loopt snel op naar 60-70 graden

Morgen ga ik proberen of wat meer silverpaste helpt, maar om alvast info in te winnen... waar kan het nog meer aan liggen? Het systeem heeft op zich altijd prima gewerkt. Droogt die pasta na verloop van tijd uit en geleidt dan niet meer goed? Alvast bedankt voor de suggesties!

Specs:
Asus P5Q Deluxe
Intel Q9450 met de standaard koeler
Radeon 4850 (wordt ook warm, maar kan me niet voorstellen dat dat veel invloed op de cpu heeft)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
kijk is of je koeler misschien niet losgekomen is.. kan gebeuren..

en pasta in ene weg vervangen kan inderdaad ook wel helpen..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Heb alles al los gehad en goed teruggezet. Als ik CoD afsluit daalt de temp ook meteen weer, dus het heeft wel te maken met het systeem een beetje kietelen ;)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
extra intake fannetje plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Er zitten 2x 80mm front-side intake fans in voor de HD's, een backside 80mm fan voor outtake en ook de voeding heeft een monsterfan aan de onderkant zitten die lucht uit het systeem haalt. Veel meer lijkt me overkill :P Heb nou net het 'stille PC' topic door zitten lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:13

BrammT

The one and only!

ik zou die 8mm fans persoonlijk door 80mm fans vervangen. :+

En misschien je CPU koeler even opnieuw monteren (met nieuwe koelpasta.?).

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Whehe gecorrigeerd :P

Mjah die opnieuw monteren staat voor morgen op het programma, dan heb ik verse pasta. Maar dat zou dus het probleem moeten zijn. Anders dan airflow... en die is al tijden niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 21:11
BrammT schreef op maandag 22 februari 2010 @ 21:09:
ik zou die 8mm fans persoonlijk door 80mm fans vervangen. :+

En misschien je CPU koeler even opnieuw monteren (met nieuwe koelpasta.?).
Lezen is ook een vak, aangezien ik er duidelijk 80MM zie staan. :X
O, het is aangepast.
Misschien toch overwegen de koeler te vervangen voor een after marked exemplaar? Die zijn vaak stiller en sowieso beter dan de Intel Stock koelers, die er sowieso niet om bekend staan fatsoenlijke koel prestaties te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En? Ik heb hetzelfde probleem dus ben benieuwd of/hoe je het hebt opgelost.
Zelfs op default speed loopt mijn Q9400 na een uur MW2 spelen vast.
Ik heb wel pasta gebruikt maar een matige aftermarket cooler en een constante
kamer temperatuur van 33+ graden.

Vgrtn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 10:24:
En? Ik heb hetzelfde probleem dus ben benieuwd of/hoe je het hebt opgelost.
Zelfs op default speed loopt mijn Q9400 na een uur MW2 spelen vast.
Ik heb wel pasta gebruikt maar een matige aftermarket cooler en een constante
kamer temperatuur van 33+ graden.

Vgrtn :)
33+ graden??? zit je daar in je zwembroek..

plaats eens wat meer info, wat voor kast, stock koeler? alles schoon, koeler goed vast?

de stock koeler moet die cpu prima koel kunnen houden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pinnetje afgebroken van de boxed koeler? :P zou me niet verbazen, gebeurd regelmatig.
Voelt de heatsink van de cpu ook echt zo heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Overigens, Kaastosti *Hap*, meer koelpasta koelt niet beter. Het gaat er om dat punt A (Heatspreader van je CPU) contact maakt met punt B (HS van je koeler). Dat alleen is al genoeg. Zo dun mogelijk en even verdeelde laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En uitdrogen heb ik nog nooit van gehoord. CPU's die ik na 8 jaar voor het eerst er weer af heb gehaald hadden nog steeds smeerbare pasta. Ook de 'goedkope' pasta die bij je stock koeler zit, daar is echt geen zilver pasta voor nodig.

Maar ik begrijp echt werkelijk niet hoe je aan zo een temp van 106 graden komt. Ik heb hier een kast met alléén de voedingsfan en de CPU koeler. Is een AMD weliswaar, Phenom 9750 Quad, maar toch. (MB is een Gigabyte GA-MA78GM-S2H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn systeem:

Gigabyte G31M-ES2L
Q9400
Cooler DEEPCOOL......Chinese meuk maar ff beter dan "stock cooler"
4GB DDR2 800MHZ
Koelpasta van Artic Silver
Samsung F1
Raptor 150GB
Tagan 700WATT
XFX Radeon 4870 1GB DDR5
Coolermaster 690CM behuizing met 6 ventilatoren 120MM

Temps:
Idle rond de 38graden
Stress boven de 62 graden op alle cores........maar minder dan 67. (maakt veel uit of het dag of nacht is hier schijnbaar). Prime 12 uur draaien dan loopt de PC niet vast. GPU met vollast minder dan 62 graden.

Woonplaats: Chonburi Thailand......vandaar de hoge omgevings temperatuur 8)

Alvast bedankt voor jullie reactie. Mugen Scythe REV.2. is besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
de temps die je nu haalt zijn in orde, de mugen zal je het nog iets kouder maken, dit kan geen kwaad,

zo lang de temps tijdens prime onder de 70 blijven zul je in het dagelijkse gebruik geen problemen krijgen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo en dank je voor je reactie,

Als mijn temperaturen in orde zijn, vraag ik me toch af waarom de PC tijdens het spelen
van GTA IV en COD MW2 en CRYSIS vast loopt. Ik hoor dan nog wel geluid, maar het
beeld valt weg. Het enige wat dan nog uitkomst biedt is de aan/uit knop.

Inmiddels heb ik Windows 7 al opnieuw geinstalleerd, nieuwe drivers geinstalleerd voor videokaart en geluid.
Ook de aankoop van de Coolermaster behuizing heeft een positieve bijdrage geleverd dat ik nu wat lagere
temperaturen heb. Voorheen was de CPU c.a. 5 graden warmer en de GPU zelfs 10.
In iedergeval zal ik als de MUGEN binnen is een update doen over de stand van zaken. Als iemand nog een tip heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Nogmaals mijn dank. vgrtn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
download eens gpu-z en log eens hoe warm je gpu wordt tijdens het gamen.

neem verder dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het is alweer even geleden, maar nog even een update van mijn kant:

Alles uit elkaar gehad, bleek dat het koelblok van de videokaart aan de binnenkant vol stof zat. De fan blies wel lucht, maar tegen een dikke laag stof, dat werkte dus al niet meer goed. Schoongemaakt en nieuwe pasta er tussen.

Vandaag eindelijk tijd gehad om de Mugen te monteren. Na het doornemen van het grote stille pc topic kwam ik op dat ding uit. Als we dan toch bezig gaan, dan meteen goed :) Apparaat is iets groter dan ik had gedacht, maar het past er allemaal strak in.

Voor zover ik nu kan beoordelen draait alles weer helemaal netjes, ook met 'normale' temperaturen, in ieder geval nu dik onder de 70. Probleem lijkt dus opgelost, hoezee!

Pagina: 1