Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 16:48
Hallo,

ik heb sinds kort een Intel C2Q Q8400 in mijn pc zitten.
Het moederbord is een Asus P5W DH Deluxe.
Nu zit het zo;

Op de CPU Support List van Asus staat de Q8400 er niet op.
Als ik mijn PC opstart (ik heb de laatste nieuwe bios-versie eropstaan) dan herkent ie wel dat er een quadcore inzit en ook welke en de snelheid en cache enzo, alles perfect.
Als ik wil overclocken, ook alles perfect.
Maar dan, als ik windows inga, en ik ga kijken bij Taakbeheer, of ik open een programma om temps mee af te lezen, dan herkent hij maar 2 cores.
Ik dacht van 'Ok, ik zal eens bij taakbeheer gaan kijken.'. En warempel daar staan er wel 4 :X
Nu heb ik al een driver update gedaan (terwijl er de nieuwste wel opstaan) maar dat mocht niet baten.

Ik zocht verder al google af maar ik vond mensen waarbij de combo van moederbord - cpu wel goed ging.

Doe ik iets verkeerd of zie ik iets over het hoofd?
Ik twijfelde tussen windows clients en hier, maar dit heeft toch meer met mobo/bios/cpu's te maken dus dacht ik, dan doe ik het maar hier. Modjes; hergooi het maar als het niet de juiste plek is..

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Spaiker schreef op maandag 22 februari 2010 @ 19:09:
Maar dan, als ik windows inga, en ik ga kijken bij Taakbeheer, of ik open een programma om temps mee af te lezen, dan herkent hij maar 2 cores.
Ik dacht van 'Ok, ik zal eens bij taakbeheer gaan kijken.'. En warempel daar staan er wel 4 :X
Zie je bij taakbeheer nu wel of niet 4 cores? :s Wat ziet apparaatbeheer? En welk programma laat er maar 2 zien? Misschien een slecht programma? Wat maakt het uit hoeveel core's een software packet ziet?

Wat zegt cpu-z?

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 22-02-2010 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

wat zegt CPU-Z erover?
http://www.cpuid.com/cpuz.php

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
ik heb sinds kort een Intel C2Q Q8400 in mijn pc zitten.
Het moederbord is een Asus P5W DH Deluxe.
Neem aan dat je voor de upgrade een dual core had? Heb je hierna Windows nog opnieuw geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 14:35
Of nog beter: wat zegt bijvoorbeeld wPrime? (of een andere multithreaded benchmark)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik denk dat er dan maar 2 temperatuur sensoren in zitten.
En asus planken staan erom bekend dat je problemen krijgt als een cpu niet in de support lijst staat..
Probeer ook CPU-Z, en wat zie je in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

brilsmurfffje schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:17:
ik denk dat er dan maar 2 temperatuur sensoren in zitten.
En asus planken staan erom bekend dat je problemen krijgt als een cpu niet in de support lijst staat..
Probeer ook CPU-Z, en wat zie je in de bios?
Elk mobo zal niet 100% kunnen samenwerken met een CPU dat niet op haar lijst staat... Daarom staat een processor er ook niet op :+ .

Maar dit vind ik toch wel een geval apart...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
CPU-Z zegt dat er 2 cores zijn met 2 threads.

Had ervoor een E6600 (dual core dus) totdat ie overleed door broer die ermee speelde (Vcore)

Ik hoorde van meerdere personen dat het niet nodig was om Windows te herinstalleren.
Ik draai windows 7
wPrime zet threads auto op 4 maar bij de specs staat niets van mijn pc.

Als windows ze niet ziet, wilt dit toch zeggen dat ze niet gebruikt worden?

[ Voor 24% gewijzigd door Spaiker op 22-02-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 14:35
Normaal gezien moet je inderdaad je Windows niet herinstalleren. Een upgrade van single core naar dual core gaf af en toe wel eens problemen mbt de HAL.
Met een unsupported CPU weet je natuurlijk nooit wat er gaat gebeuren..
En anders is het toch de software (de uitzondering bevestigd de regel :+), en dan lost een herinstallatie het waarschijnlijk wel op.

Maar misschien kan je eens testen met een LiveCD van Ubuntu ofzo, om dus software uit te sluiten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
't Is Windows die de threads over de cores verdeelt, dus als die ze niet ziet worden ze ook niet gebruikt neem ik aan. Normaal gezien zou (zeker) Windows 7 de nieuwe cpu gewoon moeten herkennen, in Vista zat nog een optie in msconfig om een 'detect hal' te forceren maar die is er in 7 ook uit. Die cpu support list is wel erg raar, Q8200, Q8300 staan erop, en daarna gaat het verder met de Q9300 t/m Q9650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
DxDiag geeft ook maar 2CPU's (dus 2 cores neem ik aan).
Ik vind dit vreemd omdat de bios het wel ziet en windows dan weer niet (behalve dan in apparaatbeheer)

Is dit dan geen soort van Bios instelling die misschien 2 cores uitschakelt?
En verder; een herinstall van windows is een van de laatste toevluchten... Ik zit nu met mijn eindwerk enzo dusja, , wat bedoel je met die liveCD van ubuntu?

[ Voor 42% gewijzigd door Spaiker op 22-02-2010 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Spaiker schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:39:
Is dit dan geen soort van Bios instelling die misschien 2 cores uitschakelt?
Zou kunnen, die optie bestaat meestal wel om het aantal zichtbare cores te beperken, maar staat niet standaard aan. Gewoon even checken dus.
En verder; een herinstall van windows is een van de laatste toevluchten... Ik zit nu met mijn eindwerk enzo dusja, , wat bedoel je met die liveCD van ubuntu?
Net wat 'ie zegt, een Ubuntu (of andere distro) LiveCD downloaden en branden, en hiermee je systeem starten. Heb je een volledige werkend OS zonder deze te hoeven installeren op een hd. Echter levert dit ook niet 100% zekerheid op, want de Linux kernel kan bv ook de microcode van een cpu updaten, of net iets anders omgaan met een bios die de cpu niet juist herkent dan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
heb het probleem gevonden.
Blijkbaar moet windows wel opnieuw geïnstalleerd worden want na een verse install op een lege schijf lukte het wel en kreeg ik 4 cores in taakbeheer en in al de rest ook.

ik dank iedereen die zijn steentje bijdroeg aan deze discussie en me al dan niet tot deze oplossing liet komen.

Pagina: 1