Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Back-up bestanden na format

Pagina: 1
Acties:

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-11 16:41
Hoi,

Ik heb onlangs een 1.5TB HDD gekocht om een back-up te maken van vrijwel alle programma's en bestanden die ik op mijn computer heb staan die het waard zijn om in deze back-up te komen. Dat zijn er nogal wat, alleen ik weet van 'vroeger' dat er nog wel eens trammelant kon ontstaan met het register.

Nu is mijn vraag, als ik nu geinstalleerde programma's, noem het Microsoft Office of een willekeurig programma uit je Program Files lijst, back-up en dan vervolgens een format van Win7 beta doe, waarna ik een gloednieuwe installatie van een retail Win7 erop zet en uiteindelijk de back-up uitpak op die nieuwe installatie, hoeveel problemen gaat dat me opleveren met het register?

Ik wil niet WEER alle programma's opnieuw moeten installeren, updaten, checken, weet ik wat er allemaal bij komt, dus vandaar dat ik aan de back-up dacht om die over te zetten.

Enige suggesties?

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:38

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dat gaat niet werken, zoals je zelf al aangeeft worden er tijdens de installatie van programma's ook dingen naar het register geschreven. Wanneer je later gewoon zomaar programma's in bv je Program Files mietert komen die niet magischerwijs weer in het register. De enige manier is opnieuw installeren. Of alleen portable apps gebruiken ;)

Rail Away!

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
Als je dit doet is er ook weinig nut van formatteren, formatteren doe ik juist om een echte clean install te hebben

Verwijderd

Zoals de anderen al zeggen, als je een nieuwe installatie gaat doen van Windows heeft jou backup methode niet echt veel nut ... veel programma's gaan na het 'terugzetten' helemaal niet meer werken of nog maar half met het gevolg dat er van je nieuwe propere installatie niet veel meer te merken zal zijn.

Nu ik wil je ook niet ontmoedigen, want ergens heb je gelijk dat veel moeite kost om steeds alles opnieuw te installeren, configureren ... nu je moet er wel de tijd voor maken, maar een heleboel programma's bewaren hun instellingen / configuratie in de map %appdata% (Application Data).

edit; Misschien toch even ter verduidelijking; het gaat dus over de instellingen van een programma, je moet het programma zelf dus nog altijd wel installeren vanaf 0, het is dus enkel een methode om bepaalde instellingen op een snelle manier terug in orde brengen van bepaalde programma's!

Om een voorbeeld te geven, Firefox.

Kort uitgelegd, je neemt dus een backup van je Profile map ( %appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles\xxxxxxxx.default\ ) voor je formatteert, nadat je Windows terug hebt geïnstalleerd installeer je Firefox terug (! zelfde versie als op je vorige installatie) en vervolgens plaats je je Profile map terug in %appdata%... vervolgens start je Firefox op en je hebt alles terug zoals voordien (plugins, bookmarks, ...)

Firofox is nu maar een voorbeeld (voor Firefox kan het zelf nog simpeler eigenlijk meuk: MozBackup 1.4.10 final :+ ) en ik weet natuurlijk niet welke programma's je allemaal geïnstalleerd hebt, maar zoals ik al zei, neem de tijd, raadpleeg eens de readme's.txt & help bestanden van je programma's en je zal vast wel wat info terugvinden hoe je bepaalde configuraties, instellingen, presets, ... kan backuppen en terugzetten na een format :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 20:04 ]