Opheldering wat betreft mijn internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scraxxy
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07-2024

Scraxxy

/dev/null/

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag wat betreft mijn internet verbinding.
Op dit moment heb ik een internetplusbellen abbo bij KPN.

Volgens dat abbonement heb ik 4MB down
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/725305335.png
Hier een screenshot van speedtest

Als ik via internet of een torrent iets download dan staat er meestal dat ik met een snelheid van 450 kb/s download

Klopt die 450kb/s wel als ik een download snelheid van 4MB hoor te hebben?

Begrijp me niet verkeerd hoor :) Ben geen leek als het op computers aan komt maar dit heeft bij mij altijd al vragen opgeroepen.

Alvast bedankt voor de hulp!

ps: lees net dat de snelheid van mijn abbo in april gratis word verhoogd, w00t :)

[ Voor 6% gewijzigd door Scraxxy op 22-02-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Het ligt ook aan de server(s) waar je van download he.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je haalt Megabit en Megabyte door elkaar. 4Mb /8 kom je op 500 kb/s en met wat overhead eraf van het TCP/IP-protocol is 450 kb/sec een prima snelheid.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scraxxy

Scraxxy

/dev/null/

Topicstarter
Bedankt Gunner, denk dat ik daar inderdaad de fout mee maakte.

4MB is dus 4 Megabit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Je download snelheid is beperkt tot de upload van de hostende partij, tenzij je donwload snelheid de limiet is.

Wat betekent dat:

Als je bijv. een torrent binnen haalt, zal de host waar je het afhaalt een beperking hebben op z'n upload tenzij zijn uload snelheid hoger is dan jouw (maximaal haalbare) download snelheid.

Verder moet je rekening houden dat de snelheid vaak niet volledig gehaald wordt.

MB = mega byte
Mb = mega bit
(en mb = mili bit).

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 22-02-2010 16:20 . Reden: hoofd vs kleine letters ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:29

St@m

@ Your Service

markvis14 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:17:

4MB is dus 4 Megabit?
Nee 4MB=MegaByte
4Mb=Megabit

Internetaanbieders zijn hier niet altijd even duidelijk in

[ Voor 52% gewijzigd door St@m op 22-02-2010 16:20 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

4MB is dus 4 Megabit?
Nee, 4 Mb/s is 4 Megabit per seconde. (kleine b=bit)
En dat is ongeveer 4,5 kB/s (kilobyte, grote B=byte)

En Gunner haalt zelf ook de bitjes en bytjes door elkaar :X

@ st@m:

Dat hoor ik wel vaker, dat ISP's er een zooitje van maken, maar als je er op let, zul je zien dat die altijd in bits en altijd met kleine b hun snelheid aangeven. Het is de consument die het verschil niet snapt IMHO.

[ Voor 23% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-02-2010 16:22 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verschil zit hem in de hoofdletters.

1 Byte = 8 bits.
4 MegaByte = 32 Megabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 13:48

4MB is dus 4 Megabit?
MB = MegaByte
Mb = MegaBit

Internetprovides geven de snelheid altijd aan in MegaBit, dus de snelheid waarmee je dan (maximaal) kan downloaden is Aangegeven Megabits / 8. Daarnaast moet je er nog wat afhalen voor overhead en afstand tot centrale (bij ADSL)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:46
Nee 4Mb is 4 megabit, 4MB is 4 megabyte. Let dus op het hoofdlettergebruik ;)

Een byte is 8 bit, dus een snelheid van 4 megabit (Mb) komt neer op 0,5 megabyte (MB), zoals Gunner al aangaf. In de praktijk heb je daarbij overhead en dergelijke. Je deelt daarom in de praktijk de opgegeven snelheid in Mb door 10 om de snelheid in MB te krijgen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:34

4MB is dus 4 Megabit?
4 Mb is 4 Megabit, 4 MB is 4 MegaByte.
Helaas adverteren internetproviders vrijwel nooit met de correcte waardes (of worden deze verkeerd geïnterpreteerd door mensen).

Edit: zie het al weer: spuit 11.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 22-02-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

grote B's staan voor bytes, kleine b's voor bits.
Als je 4 MB down hebt, is dat dus 32Mb down.
Als het 4Mb is, komt dat dus neer op 500KB.
Dat is dan het maximum wat je kan halen, maar in de praktijk heb je altijd met overhead en de maxima van anderen te maken, waardoor je je theoretische snelheid vrijwel nooit haalt.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Refreshen Tweakers :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Had al een paar keer op F5 gedrukt, maar met reply's die in dezelfde minuut als die van jou worden gedaan is moeilijk rekening te houden. 8)7
8 reacties is dan weer wel erg veel. 7(8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Ghost Dog op 22-02-2010 16:25 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:29

St@m

@ Your Service

u_nix_we_all schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:20:
[...]

@ st@m:

Dat hoor ik wel vaker, dat ISP's er een zooitje van maken, maar als je er op let, zul je zien dat die altijd in bits en altijd met kleine b hun snelheid aangeven. Het is de consument die het verschil niet snapt IMHO.
Let er nu niet meer op maar weet zeker dat in den beginne er fouten gemaakt zijn. Vandaar mijn opmerking.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Dan wil ik ook graag opheldering. Ik heb een download snelheid van maximaal 160 kb/s als ik geluk heb. Speedtest zegt dat ik 1.31 Mb/s haal down en 0.22 up. Nou is het goedkoopste abonnement bij KPN IPB met een snelheid van 3 Mb/s. Ik zit nog geen tweehonderd meter van de centrale (hemelsbreed) en je gaat me vertellen dat ik maar 1.31 van de 3 haal? Waarom word ik zo hard opgelicht als mij gewoon 3 wordt gekocht? Ik baal hier echt van.

Even voor de goede orde, ik kan niet weg bij KPN en geen ander abonnement nemen maar dat heeft andere (privé) redenen. Toch vind ik het niet kunnen dat ik niet krijg waar ik voor betaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/725326189.png

[ Voor 7% gewijzigd door GWTommy op 22-02-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scraxxy

Scraxxy

/dev/null/

Topicstarter
NL-RaVeR schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:21:
[...]

MB = MegaByte
Mb = MegaBit

Internetprovides geven de snelheid altijd aan in MegaBit, dus de snelheid waarmee je dan (maximaal) kan downloaden is Aangegeven Megabits / 8. Daarnaast moet je er nog wat afhalen voor overhead en afstand tot centrale (bij ADSL)...
Oftewel , consumenten met weinig verstand van dit soort onderwerpen denken 20MB (als in MegaByte) te krijgen maar krijgen een stuk minder :+ maarja daar ging dit topic niet over.

Iedereen bedankt voor hun reply, het is me duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:20:
[...]

Nee, 4 Mb/s is 4 Megabit per seconde. (kleine b=bit)
En dat is ongeveer 4,5 kB/s (kilobyte, grote B=byte)

En Gunner haalt zelf ook de bitjes en bytjes door elkaar :X

@ st@m:

Is het dan niet dat er een kleine exploit van gemaakt is? want er is geen enkele aanbieder die het verschil uitlegt, of er daadwerkelijk neerzet 450KB/s. ISP's weten ook wat aanspreekt en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scraxxy

Scraxxy

/dev/null/

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:28:
[...]

Is het dan niet dat er een kleine exploit van gemaakt is? want er is geen enkele aanbieder die het verschil uitlegt, of er daadwerkelijk neerzet 450KB/s. ISP's weten ook wat aanspreekt en wat niet.
Dit is waarschijnlijk gewoon 1 van de 100 marketing truukjes die men gebruikt om producten aan te smeren.
Doet me denken aan HD televisie en dat soort troep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Waarschijnlijk? Het is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:28:
[...]

Nee, vind ik niet. Al lang voordat mensen massaal computers thuis kregen, werden de snelheden in bits per seconde (eigenlijk baudrate) opgegeven, de eerste modems met 300 baud, later 9600 en op het laatst 57.600.
Toen kwam daar ADSL en kabel, en gingen de waarden flink omhoog, maar nog steeds is de gebruikelijke eenheid in bits per seconde.
Alle providers gebruiken al vanaf het begin dezelfde eenheden, dus ik zie niet hoe er ergens van een exploit sprake kan zijn. Als je al iets of iemand iets kwalijk kunt nemen, dan zijn het de programmeurs die in applicaties de snelheden in Byte/s zijn gaan aangeven, daar is de verwarring ontstaan (Of eigenlijk nóg niet, toentertijd wisten de nerds best het verschil tussen een bit en een byte, en mensen met computers waren nerds). .... vroegâh .... :P

@markvis, Jejking: Hadden ISP's op enig moment in de tijd beter om kunnen schakelen naar een nieuwe aanduiding (in Bytes/s) met als risico niet begrepen te worden en als langzamer dan de concurrent gezien te worden ? Lijkt mij niet eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-02-2010 16:43 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

GWTommy schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:27:
Dan wil ik ook graag opheldering. Ik heb een download snelheid van maximaal 160 kb/s als ik geluk heb. Speedtest zegt dat ik 1.31 Mb/s haal down en 0.22 up. Nou is het goedkoopste abonnement bij KPN IPB met een snelheid van 3 Mb/s. Ik zit nog geen tweehonderd meter van de centrale (hemelsbreed) en je gaat me vertellen dat ik maar 1.31 van de 3 haal? Waarom word ik zo hard opgelicht als mij gewoon 3 wordt gekocht? Ik baal hier echt van.

Even voor de goede orde, ik kan niet weg bij KPN en geen ander abonnement nemen maar dat heeft andere (privé) redenen. Toch vind ik het niet kunnen dat ik niet krijg waar ik voor betaal.

[afbeelding]
Waar staat dat ze die snelheid garanderen?
Snelheid van je internet heeft met meerdere factoren te maken, blijkbaar heb je die niet mee zitten en heb je dus pech. Van oplichting is dus geen sprake.

Hoi!

Pagina: 1