Pc start niet na vervanging processor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

onlangs heb ik een nieuwe processor gekocht voor mijn oude PC, zodat ik hierop weer wat beter mijn programma's kon draaien. Nu is het zo dat als ik de nieuwe processor er in doe (AMD Athlon x2 5000) de pc niet meer opstart. alle ventilatoren gaan wel draaien en mijn externje harde schijf reageert ook, maar het beeld blijft zwart en er komen geen bliepjes of gekraak.

Als ik mijn oude processor er weer in doe dan doet alles het weer wel goed. Ik heb al een bios update uitgevoerd. Zou iemand mij kunnen helpen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:45
Kijk eerst eens of dat de processor ondersteund wordt door je moederbord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een AliveNF4G-DVI moederbord.
In een lijst die ik op hun site heb gevonden staat in iedergeval de athlon 64 2x 5000.
Voor de rest staat er ook een model nummer achter maar dat kan ik nergens anders vinden bij mijn aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07 16:03
Zet hem andes eens van auto af in de Bios en stel handmatig de bios eens in met voltage als je dit aandurft tenminste..

IK ben niet thuis is die AMD proc's, maar met modelnummer bedoel je waarschijnlijk de stepping? In dit geval 89watt of 65 watt?

AM2 Athlon 64 X2 ADA5000IAA5CU Windsor 2600MHz 1000MHz 512KB+512KB F 89W All
AM2 Athlon 64 X2 ADA5000IAA5CZ Windsor 2600MHz 1000MHz 512KB+512KB F3 89W P1.30
AM2 Athlon 64 X2 ADA5000IAA5CS Windsor 2600MHz 1000MHz 512KB+512KB F 89W All
AM2 Athlon 64 X2 ADO5000IAA5DD Brisbane 2600MHz 1000MHz 512KB+512KB G1 65W P1.40

[ Voor 6% gewijzigd door rows op 22-02-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:06
1) Allereerste een bios resetje? (batterijtje eruit / jumpertje over de reset pinnen halen)
2) Kabeltjes controleren, misschientoch iets onjuist aangesloten?
3) Oude proc. er weer in en een biosupdate draaien.

Already done..

4) Proc. testen op een ander mobo

[ Voor 12% gewijzigd door mcsluis op 22-02-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de fout al heb ontdekt.
Het is een AM2+ socket terwijl mijn moederbord alleen AM2 ondersteund.
Een beetje een domme koop dus....

Er is waarschijnlijk geen mogelijkheid om de processor er op te laten draaien zonder een nieuwe moederbord te plaatsen?
En weet iemand wat dan een goede koop kan zijn voor een moederbord? Ik heb net nieuw geheugen (512 en 2000MB DDR2 zou dat dus graag weer in een nieuw moederbord willen plaatsen) en 400 W voeding en nog een videokaart van toen ik hem kocht Nvidia GF 6500 maar weet niet hoe actueel dat nog is...

En kan ik nadat ik het moederbord heb vervangen weer gewoon alles aansluiten en opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met: AM2+ socket???
Hebben wij het nu over deze: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 5000+ processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07 16:03
@ Markburg????????? Ik snap totaal niet wat je zegt.

Ik heb op jouw moederbord gezocht, en daar heb ik de kopie hierboven gemaakt van de proc's die hierop worden ondersteund. Dat betreft ook de proc die jij zelf hebt. Dit is dus AM2!

Ik heb nu wel een beetje de indruk, dat je dingen aan ons vraagd, terwijl je er zelf bar weinig onderzoek naar doet, zoals het een tweaker betaamd. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, sorry misschien trok ik zelf wat overhaast conclusies uit wat ik zelf had lopen onderzoeken. Ik heb er namenlijk niet zoveel verstand van maar het leek mee redelijk simpel om een processor te vervangen. En ik snap nu dus niet wat het probleem is, vandaar dat ik misschien hele rare dingen neer zet.

Ik heb dus voordat ik de processor had besteld gekeken welke op mijn moederbord draaide, ik heb toen AMD Athlon 64 X2 5000+ gekocht omdat die dus zou moeten kunnen draaien op mijn moederbord.

Ik zie nu dus dat er meerdere types met de zelfde naam zijn. Ik heb deze gekocht terwijl in de lijst met voorschriften op Asrock deze wordt voorgeschreven. het verschil is dat de voorgeschreven een core stepping G1 is en de proc die ik heb gekocht G2 is ( een stapje verder dus in de ontwikkeling maakte ik op van google)

Ik neem eigenlijk aan dat dit niet een probleem moet zijn voor een moederbord... want anders ben ik dus daar de fout in gegaan.

Toen ik de nieuwe processor had heb ik dus de BIOS upgedate naar versie 1.40 zoals voorgeschreven staat op de Asrock site.

Met het handmatig instellen van het voltage in de bios ben ik ook nog niet veel verder gekomen, ik kan namenlijk nergens iets instellen wat met voltage en CPU te maken heeft (wel RAM voltage). Ook lijkt me dat mijn oude processor daar niet tegen kan aangezien die wat minder wattage kan hebben dan de nieuwe.

Ik kan namenlijk als ik mijn nieuwe processor er in doe niet eens in de BIOS komen, de PC doet dan gewoon helemaal niks.

zoals boven al genoemt snap ik er de ballen van, en is het meeste wat ik al had uitgezocht abracadabra voor mij. Ik had verwacht dat het vervangen van de processor het zelfde zou zijn als het toevoegen van extra werkgeheugen maar dat valt een beetje tegen.

Zou iemand nog een idee kunnen geven waar het aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Grote kans dat het hem wel in de revisie zit. Ze zetten er namelijk niet voor niets die revisie bij, als er enkel G1 staat, mag je enkel een G1 gebruiken. Het is idioot, maar het kan zeker het verschil maken.

Maar als je de CPU nog niet te lang hebt mag je hem altijd terugsturen (binnen de 7 dagen) en je aankoopbedrag terugvragen. :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Geen verbogen pinnetjes op de processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Niet online
hoe ist nou afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt aan te bevelen om voor de koop van hardware de verkoper in de winkel, de webwinkel per email en Tweakers.net te vragen of het computeronderdeel past bij de beschikbare componenten. Ook kan het helpen om voor het maken van een keus advies te vragen op tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Niet online
of gewoon de specs bekijken op de website van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja. Dat eerst.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de computer het doet met de oude processor en als de computer het niet doet met de nieuwe processor en als de computer het dan weer wel doet met de oude processor ligt het voor de hand om te denken, dat de nieuwe processor niet geschikt is voor het moederbord. Om een defect aan de nieuwe processor uit te sluiten kan de nieuwe processor in een geschikte andere computer getest worden, zoals mcsluis al voorstelde.
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:45:
En weet iemand wat dan een goede koop kan zijn voor een moederbord?

En kan ik nadat ik het moederbord heb vervangen weer gewoon alles aansluiten en opstarten?
De keus van een moederbord hangt een beetje af van het budget en de wensen. Een duurder moederbord is misschien iets sneller.

Als het moederbord en de onderdelen bij elkaar passen is het in principe een zaak van alles op de goede manier aansluiten.

Afgaande op de informatie in de handleiding lijkt het er op, dat het voltage van de processor alleen verlaagd kan worden.

Dit is vanaf pagina 33 van het handboek gekopieerd:

Processor Voltage
This item will show when “Multiplier/Voltage Change” is set to [Manual];
otherwise, it will be hidden. You may set the value from [1.550V] down to
[0.800V]. However, for safety and system stability, it is not recommended
to adjust the value of this item.

Als er zo weinig verschil zit tussen de codes van op elkaar lijkende processors is het wel moeilijk om een passende processor te vinden. Op websites staat ook niet altijd en misschien nooit het modelnummer. Een fabrikant heeft waarschijnlijk wel een reden om een modelnummer niet in de lijst op te nemen. De modelnummers zijn misschien wel van belang om een passende processor te vinden.

[ Voor 189% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 22:50 ]

Pagina: 1